Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barndans

Skrivet av Ingrid med Josefin -00 och Klara -04
Har precis varit första gången på barndans med min 4-åring. 14 st. iklädda rosa dansdräkter med volang och tofsar på skorna och _en_ klädd i gympabyxor och linne... Gissa vem som höll på att bli ihjältjatad på hemvägen om ny dansdräkt?

Är jag fånig som reagerar? Spelar det verkligen roll vad man har på sig? Jag fick ändå känslan av att tilltalet blir lite "gullepluttigt" när man ser massa småtjejer i rosa och tyll. Läraren var i alla fall lite gullepluttig av sig, men dottern dyckte det var kul *suck*.

Vad skulle ni göra?

1. Bestämma att dansa kan man göra lika bra i tuffa kläder och det är det som gäller även om hon blir ensam och sticker ut.

2. Det blir ingen dans alls.

3. Köp den dansdräkt dottern vill ha (en blå faktiskt trots att alla andra hade rosa så sticker ut gör hon ju ändå).

Jag fick lite allmänt dåliga vibbar. Mammorna satt liksom och fnissade över hur gulliga de små liven var. Rätt respektlöst kändes det men jag kanske bara hade en dålig dag.. Har ni åsikter och spontana tillrop?
Svar på tråden: Barndans

Hallå!

Skrivet av  More is more!
Vad är det för fel på rosa? Det är inget fel med det traditionellt kvinnliga. Ge din dotter en söt dräkt med massa krams på, och har du en grabb - ta med honom också. I likadan dräkt.

Nästa dag kan de kanske spela fotboll tillsammans.
 

Förklara...

Skrivet av  Louise
traditionellt kvinnligt?
 

Det traditionellt kvinnliga

Skrivet av  More is more
... i vid mening är det som kvinnor av tradition ägnat sig åt, dvs. den privata sfären (hem, barn, omsorg). Under de två senaste århundradena ungefär, har det också varit i första hand kvinnor som "gjort sig fina" (praktiskt eller ej), ursprungligen troligen av överlevnadsskäl - var man ful blev man inte gift och alltså inte försörjd.

Nu tycker jag att det är dags att uppvärdera den traditionellt kvinnliga sfären, men inte bara för kvinnor (som särartsfeminister anser, du vet de som tror att kvinnligheten sitter i generna) utan för alla! Som kanske framgick av mitt inlägg är jag lite trött på präktighetsnormen som förekommer bland vissa av oss feminister, du vet den som antyder att man är bättre feminist bara för att man alltid är praktiskt klädd utan bjäfs. För mig känns den moralistisk, puritansk. Jag ser hellre att man erbjuder bredd och uppmuntrar bägge könen till bägge "rollpaketen" s.a.s. För livet är ju inte bara potatismos, det är marsipan också ... Självklart gillar jag inte ytlighet, men det är en annan debatt som handlar mer om att man ska ha rätt att både vara fåfäng och avstå från att vara det. Den debatten har inte nödvändigtvis med jämställdhet att göra.
 

Jag tycker...

Skrivet av  Dina m Alice & Valdemar
Jag tycker inte att det är något direkt fel på rosa, så länge kläderna fyller sin funktion och är praktiska för ändamålet så spelar det mindre roll vad det är för färg. Jag kan förstå din aversion mot dansdräkterna, jag skulle inte lägga pengar på en sån ffa för att det verkar vara ganska dålig kvalitet, och sen är det ju det att jag tycker att det är lite tråkigt att köpa färdigt. Det är ju roligare med variation.

Min dotter (5) gick på dans förra terminen, jag fixade som dansdräkt till henne en vit t-shirt med crinclad ärm, vita strumpbyxor och vita dansskor, och så sydde jag en kjol i turkos billighets-organza (typ från IKEA) som jag dekorerade med blåa pärlor. Lite annorlunda, och jättefint tyckte både jag och dottern.

Jag tycker att det är synd att prata om kläder som "tuffa" och följaktligen "inte tuffa". Jag vill att min dotter ska kunna känna efter vad hon själv tycker är tufft, fint osv och sen får vi kompromissa om det skulle vara så. Men att säga att en vanlig dansdräkt inte är "tuff" jämfört med vanliga gympakläder, det tycker jag sänder ut fel signaler. Jag vill inte att min dotter ska kunna känna att hon är tuff oavsett vilka kläder hon har på sig. Kolla bara på Grynet, hon är ju supercool fast att hon har rosa tyllkjol.
 

bra svar!

Skrivet av  Ingrid med Josefin -00 och Klara -04
Tack så mycket båda för era svar! Absolut kan man vara tuff i rosa! Jag har nog bara lite allmän prinsessångest och får knottror av att tjejer som går på barndans tydligen _ska_ ha rosa dansdräkt. Att jag reagerar hänger säkert också ihop med att jag precis blivit medveten om hur mycket omvärlden redan påverkar min lilla tjej. När vi lekte med riddarborgen häromdagen så var det _helt otänkbart_ för henne att prinsessan skulle kunna jaga iväg draken för så _är_ det ju inte.. på dagis. (och i sagorna för den delen). Det blev liksom "too much" idag med all tyll. Skönt att jag fick lite perspektiv med hjälp av er ;-).
 

Ja...

Skrivet av  ES - bf + 7 väldigt långa dagar...
... just färgen rosa är det ju inget fel på.
Men att _alla_ har det och att det duttas över hur gulligt det är.
Att det blivit norm. Så jag förstår din motreaktion.

Själv tänker vi (hoppas att hon också vill...) låta dottern (och sedermera sonen) träna aikido från hon fyller 6. Än så länge är det enbart simskola en gång i veckan som gäller.

Om jag var du skulle jag genast köpa "Så gör prinsessor" till dottern. Prinsessan klär sig enbart i rosa- men jagar bort drakar och rövare också.
Och som jag diskret brukar påpeka när vi tittar på Törnrosa, prinsen räddas av de tre feerna och får även hjälp att rädda prinsessan. Så det är inte alls bara "prinsen räddar prinsessan" som gäller där.

Så jag går med på att ungen får ha det rosa hon vill, så länge hon samtidigt inser att hon kan göra vad som helst trots det. Prinsessor kan! *s*

 

Visst är det en

Skrivet av  Ingrid med Josefin -00 och Klara -04
underbar bok! Vi har läst den på Jossans dagis och jag har beställt den men den var slut på bokus :-(.
 

Vilket suveränt svar!

Skrivet av  Kattis
Blev jätteglad av att läsa det! Klart att rosa tyll kan vara supertufft, liksom man kan vara värsta mesen även om man går klädd i läder med nitar :-)
 

OM jag har!

Skrivet av  Helena
Fast jag ska inte börja veva här eftersom frågan inte riktigt gällde det... Jag skulle låta dottern få sin blå gympadräkt som hon ville ha - alternativet är ju att hon kanske inte vill fortsätta och det vore väl synd om det är av "fel" anledning. Jag har STORA dubier kring barndans, gymnstik och konståkning, som min egen 6-åring envisas med trots avsaknad av varje talang. Jag misstänker att det är de fina dräkterna som drar, hittills åker hon i förnuftiga kläder i den kalla ladan och tack och lov finns det en del äldre tjejer som gör det också, så det är inte BARA glitterförebilder. Jag vill inte döda hennes åkglädje för skridsko är kul och dans är bra för koordination och rörelse och gympa med - men det är mycket svårt att frigöra sig från den larviga estetiken.

Se där, nu gick jag igång i alla fall...
 

Min flicka (4 år) går också på

Skrivet av  lyckligt lottad
barndans och hon har fått den dräkt hon ville ha (förra året en ljusblå, i år en rosa ärvd av en kompis). Jag skulle inte göra en stor sak av det faktiskt. Det är klart att din flicka vill smälta in, om alla andra hade karatebrallor så skulle hon vilja det också. Om man vill fostra sina barn feministiskt så finns det så många andra, större och viktigare, saker att ge sig i kast med än att tvinga dem ha på sig vissa kläder. Plus att du knappast fostrar din flicka till självständigt tänkande genom att tvinga henne acceptera dina klädidéer.
 

Var det verkligen BARN-dans?

Skrivet av  Elanor
Det låter nästan som om du beskriver FLICK-dans. Inte en grabb på hela balettgolvet, va? När mina barn gick på dagis, INGICK det danslek för alla när de var i femårsåldern. Alla fick gå till kulturskolans danssal med en riktig balettfröken + pianist. Jättebra särskilt för de motoriskt sett klumpigare killarna. Men men, det här var ju förr i tiden, när det dels fanns allmänna resurser, dels ansågs viktigt att pojkar och flickor fick möjlighet att prova samma aktiviteter...

Som du beskriver det, skulle jag nog vara tveksam till att sätta en liten dotter i dansskola idag.
 

Men på barndansen som

Skrivet av  lyckligt lottad
vi går på finns det flera pojkar. I balettkläder, dock ej rosa.
 

Köpa dansdräkt

Skrivet av  Amelie
De är liksom avsedda för att dansa i och borde vara bättre för det ändamålet än gympabyxor. Fast jag skulle propagera för en annan färg än rosa. Sen att de andra mammorna sätter barnen på danskurs för att det ser sött ut, det är deras problem. De kommer inte bli långlivade om de inte är seriösare än så.
 

Egen erfarenhet

Skrivet av  H-n
Jag älskade som barn både konståkning , gymnastik och balett - helst med vackra dräkter men det var inte huvudsaken utan att jag gillade att röra på mig och med musik var det ännu roligare. (Bollspel var jag däremot inte förtjust i alls.)

Så långt allt väl, men detta fick jag göra i smyg med kompisar eftersom mina föräldrar tyckte det var tjejigt och fjantigt och inget för deras dotter.(De hade hellre velat ha en son har jag förstått.)

Jag har försökt låta mina barn välja själva. Min dotter har gått på barngymnastik men valde själv tights och linne, trots att de andra tjejerna hade rosa volanger. Min son hade en period i treårsåldern när han gärna klädde ut sig i rosa tyll, men det gick
över.

Jag tror det är bra om man försöker låta bli att kräva att barnen ska vara på ett visst sätt. Det viktigaste tror jag är att barnen får vara som de är - vilket så klart är svårt när det krockar med våra fördomar. (Själv tycker jag det svåraste är när min pojke vill klä sig riktigt flickigt - då reagerar jag fast jag försöker låta bli att visa det.)

Barn testar ju och tar efter och de går igenom en massa utvecklingssteg innan de blir vuxna.

 

men frågan är..

Skrivet av  Ingrid med Josefin -00 och Klara -04
Om tjejen vill ha rosa volanger för att alla andra har det är hon då "som hon är" eller är hon som de andra är eller kanske då ännu mer som HM:s marknadsförare tycker att flickor som dansar bör ha på sig.
 

Men gå inte till HM!

Skrivet av  Amelie
Gå till en riktig dans/sportaffär. Där säljer de funktionella dansdräkter, avsedda för dans och inte för barbieodocksuppklädning.
 

Jag tror

Skrivet av  H-n
att tjejen (din dotter) vill ha en rosa dräkt (fast det var en en blå hon ville ha?) för att hon ser att de andra har sådana och tycker de är fina, men också för att hon vill vara en i gruppen och höra till. Så långt tycker jag inte det är något fel - så funkar nog de flesta av oss människor, både stora och små.

Men att HM ska styra vad våra barn har på sig, vet jag inte om jag tycker lika bra om. Fördelen med HM är att de är billiga. Riktiga danskläder är säkert dubbelt så dyra. Personligen skulle jag gärna göra som Dina (var det väl) som sydde personliga kläder själv. Men det hinner jag inte...

Det jag egentligen ville säga med mitt inlägg var, att jag tror inte din tjej kommer att bli "ofeministisk" för att hon har rosa dansdräkt. Själv är jag ju feminist "av födsel och ohejdad vana", fast jag gillade tjejiga sysselsättningar och kläder som barn. Jag tror inte det är det som är probelemet.

Något jag däremot tror har jättestor betydelse är hur du och hennes pappa beter er, vad ni har på er osv, för ni är hennes verkliga förebilder!
 

låt henne få en rosa dräkt!

Skrivet av  sisla
Jag är feminist till den graden att både vänner och mer ytliga bekanta starknar över mina ständiga brandtal, men jag ser inte faran i att du ger din unge en rosa dansdräkt om det är det hon vill ha?

Min dotter hade en period mellan 3½-5½ då hon VÄGRADE ha något annat än klänning på sig. Sen blev det plötsligt okej med snickarbyxor och shorts igen, och nu väljer hon kläder helt efter eget kynne. Skulle hon vilja klä sig som en porrstjärna skulle jag absolut hindra henne, men så länge det är BARNkläder det handlar om så tror jag det viktiga är att uppmuntra barnen att välja själva.

Om du ger henne en blå dräkt (som hon inte vill ha) så gör du barnet till ditt demonstrationsplakat och det tycker jag faktiskt är lite taskigt.... För barn kan det vara en stor lättnad att få smälta in i en grupp också!

Ta inte så hårt på detta, det finns många andra sätt som du kan hjälpa din dotter att utvecklas till en självständig och kritiskt tänkande människa.

Personligen skulle jag nog mer ifrågasatt valet av aktivitet än valet av dräkt för aktiviteten.
 

Dottern VILLE ha en blå dräkt! (imt)

Skrivet av  Helena - rätt ska vara rätt:-)
 

sorry -jag missuppfattade *imt*

Skrivet av  sisla
.
 

Haha...

Skrivet av  Helena
... fast i ett senare inlägg uppger Ingrid att dottern nu har ändrat sig och vill ha rosa:-) Så vi hade rätt båda två, bara inte samtidigt *s*.
 

Håller med om

Skrivet av  Helene m Leo
att det är respektlöst att fnissa åt ungarna när de dansar. Det är ju att förminska hela aktiviteten med dansen.
Gå till en dansbutik eller HM eller var de nu har danskläder och reka så kan du ju kolla ut om det finns danskläder i lite mer varierande färger och modeller så kan hon ju sedan få välja mellan olika. Då har du ju chansen att hon inte tar de "värsta".
 

hej

Skrivet av  Fumlan
Jag skulle också störa mig om det var på det viset som i din dotters dansgrupp. Kanske därför som jag inte kommit på tanken att hon ska dansa. Har liksom den synen framför mig att det är rosa dräkter med volanger över rumpan. Skulle nog inte känna mig hemma bland dansmammorna heller. Hoppas hoppas att din dotter kan fortsätta gå på dansen om hon tycker det är kul. Har tyvärr ingen bra lösning.
 

Artiklar från Familjeliv