Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Funderar mer om kläder.

Skrivet av Ingrid med Josefin -00 och Klara -04
Flera av er verkade tycka att det var självklart att tjejen skulle ha en dansdräkt och att det var att fokusera på fel eller ett för litet problem. Att oroa sig för att 15 små flickor studsar runt i tyll i en halvtimme i veckan.... ett typiskt i-landsproblem..

Ja, det låter som ett värdsligt problem och är ju det också men frågan är var man ska "dra gränsen" för vad som är okej. En rosa dansdräkt skadar ju ingen men min 4-åring önskar sig i födelsedagspresent: en symaskin, en dammsugare och en tvättmaskin till dockornas kläder. Då skulle man kunna anta att det är jag som syr, tvättar och städar men se så är det inte hemma hos oss. Är det en slump att hon inte önskat sig ett enda svärd eller en bil? Barnkatalogerna fulla med flickor som leker med saker som hör till traditionellt kvinnliga sysslor och på de "rosa hyllorna" i affärerna så finns dessa saker. Ska jag köpa det hon önskar bara tycker ni eller bör man där försöka styra vad som finns att leka med här hemma?

Någon skrev om att utvecka ett självständigt tänkande och, om jag fattade saken rätt, så skulle det inte vara bra för det självständiga tänkandet att jag styrde vad jag tyckte hon skulle ha på sig. Frågan är hur bra det är för det självständiga tänkandet att bara blint köpa det som finns på "tjejhyllorna" så att alla, _alla_ tjejer har likadant. På vilket sätt främjar det självständighet?

Jag fattar ju att en rosa dansdräkt inte påverkar hur tuff man är inuti men är det bara jag som får panik och vill bryta, bryta!! Är det bara att svälja hur "marknaden" ser ut? Våra barn påverkas att vilja ha olika saker beroende på vilket kön de har och det är bara att följa med... eller?

ps. vid närmare eftertanke vill Josefin nu inte alls längre ha en blå dansdräkt utan rosa, rosa med puffärm som alla de andra hade.
Svar på tråden: Funderar mer om kläder.

Men det är en annan sak.

Skrivet av  Amelie
Dans är ju tufft, en aktiv, sportig handling, (om man nu tar det på allvar och jobbar och lär sig istället för att bara vara sötobjekt åt mammorna.) Men rosa leksaksdammsugae tycker jag förstärker könsrollerna, eftersom det handlar om att öva sig på att sköta servicen åt mannen och inte på något kul intresse som man har valt själv.
 

Det där

Skrivet av  Arwen
med rosa leksaksdammsugare förstår jag faktiskt inte vad du menar med, eller är det bara om tjejer dammsuger som det "handlar om att öva sig på att sköta servicen åt mannen och inte på något kul intresse som man har valt själv"? Min son (2½ år) tycker nämligen att dammsuga är bland det roligaste som finns, hans (gula) leksaksdammsugare används dagligen och då helst samtidigt som pappa dammsuger.
 

Nej, grejen är att det riktas till tjejer!

Skrivet av  Amelie
Inte själva användandet, alltså! Om leksaksdammsugare stod på unisexleksakshyllan, där för övrigt alla leksaker borde stå, och fanns i alla fina könsneutrala färger, då vore det en annan sak!
 

Okej

Skrivet av  Arwen
då är jag med.
Fast när vi köpte sonens dammsugare stod de mitt i butiken och det fanns röda, blå och gula..
 

Jag tycker att du ska ge henne en del av det där

Skrivet av  More is more
... hon önskar sig _och_ andra typer av leksaker (sk pojkdito). Det är bättre att lägga till en att dra ifrån! Man kan inte skydda sina barn från påverkan utifrån, och som alla är de sociala varelser som vill smälta in. Erbjud bredd, vidga gränserna för vad t.ex. en prinsessa och en riddare "får" göra och var bra förebilder själva, du och pappan. Det tror jag är mycket bättre än att (om än outtalat) skuldbelägga vad ni tycker är hennes felaktiga "val". Man behöver inte vara foträtt för att man är feminist, vissa dagar kan man vilja vara en pralin. Och det gäller _både_ män och kvinnor - nota bene.

En annan grej är att stark påverkan i en viss riktning tenderar att skapa motreaktion hos små barn. Det kan lätt bli oerhört intressant med rosa dammsugare om man upplever att det är "förbjudet". I synnerhet som hela samhället i övrigt skriker att det är rätt.
 

Bättre att lägga till ...

Skrivet av  More is more
_än_ att dra ifrån ska det förstås vara.
 

Jättejobbigt!

Skrivet av  Myran med fyra
Med fyra tjejer blir det väldigt mycket rosa - ävem om någon har blått som älsklingsfärg. Och det kan onekligen blir för mycket, anser jag. Oftast har jag gjort så att jag valt att inte köpa rosa saker/kläder "flickleksaker" och annat tjejigt - utan det har övrig släkt och vänner så bra gjort. Så har det funnits annat som komplement.

Vad gäller aktiviteter, så kan jag väldigt ärligt och personligt erkänna att jag undvikit t.ex. barn(flick)dans, för att jag vet att jag skulle känna precis som du. Gymnastik har de gått på/går på och där var mest tjejer, men det är ändå inte så klädfixerat och mer styrkeinriktat.
Två spelar fotboll, och det tycker jag är kul.

Jag är medveten om att några kommer tycka att jag är rabiat, och att mina barn kommer banna mig för detta i framtiden. Eller säga att balett är också väldigt fysiskt krävande. Men så länge jag kunnat påverka dem i ett mer "könsneutralt tänk" så har jag velat göra dem. Nu är tre skolbarn och jag har inte mycket att säga till om vad det gäller deras val. Men jag behöver inte heller vara så involverad i aktiviteter och lekar som jag var förut.

 

Självständigt?

Skrivet av  Elanor
Ja, nog är det lustigt, att det som anses "självständigt" är det som alla andra gör?

Jag minns inte riktigt sammanhanget, men jag kommer att tänka på en undersökning om unga flickors självkänsla etc. Där visade det sig att många unga flickor ansåg att kompisar som var feminister var så likriktade. Själva ansåg de sig som individualister.

I dina kläder skulle jag varken köpa "tjejsaker" eller "killsaker" till min dotter. Vill hon ha en dammsugare, symaskin eller tvättmaskin, var med henne och visa henne hur dessa maskiner sköts på riktigt. Antalet saker som ett barn kan ha är begränsat. Fundera på vad du verkligen tycker att hon behöver för sin utveckling till en stark och glad människa. För min egen del skulle jag prioritera cykel, skridskor och böcker.

Är det att inte ta hänsyn till vad barnet vill? Tja, i någon mån kanske. Man kan väl alltid smyga in en liten önske-Barbie.
 

Jadu...

Skrivet av  Helena
... och jag som strängt påpekade om den blå i förra tråden, det var jag som inte läste ordentligt...

När det gäller leksaker på tjejhyllor, i kataloger och hemma hos kompisar så ÄR det ett problem, det tycker jag faktiskt. I vårt fall (jag har två pojkar och en flicka) så har vi inte ofta varit i leksaksaffären och det beror på att jag själv mår så illa av allt skräp som prånglas ut och på sättet det görs på med rosa hyllor å ena sidan och rena dystopin med mörka färger och mörka bullriga ljud å den andra *ryyyys*.

Låtsasredskap för hushållet skulle jag ALDRIG köpa, jo förresten, då tvåårigen sonen fick en spis med kastruller och sånt, det fick han. Annars har de fått vara med och använda det riktiga, laga mat med oss, dammsuga med riktiga dammsugare, sortera och tvätta eventuella gosedjur och dockkläder i den rätta tvättmaskinen... Hjälpa pappa stryka skjortor;-)

Jag tänker som så att jag inte vill dra in de här extremt könsskiljande leksakerna i mitt hem. Visst finns det dockor, dockskåp (äldste pojken fick ett av farfar, där har många djur bott *s*) och en dockvagn men annars är det många mjukdjur (kan användas till alla möjliga lekar), lego, böcker och rit- och pysselmaterial som gäller.
 

Jag kompromissar, och tänker efter

Skrivet av  Dina m Alice & Valdemar
Jag tycker att barnen ska ha bra leksaker, så lite färdigt som möjligt för fantasins skull. Jag köper inga dammsugare, strykbrädor osv som man bara kan göra en viss bestämd sak med. Helt enkelt för att jag tycker att det är tråkigt, barnen tappar intresset och jag märker att de inte tycker att de sakerna är så kul.

De saker som mina barn leker mest med är en spis, där man kan variera med kastruller, ha kaffekalas eller driva en restaurang, postkontoret med blanketter, kuvert, stämplar m.m., bondgården och alla djuren och figurerna, parkeringsgaraget och bilarna, utklädningskläderna (ingår i princip alltid, här finns allt från hattar och kjolar till stinsmössor, förkläden m.m). Nu på senare tid har min dotter börjat efterfråga Barbie och särskilt Bratz, och det tog mig lång betänketid innan det kom någon sådan i hennes ägo.

Men jag ser ju hur hon leker med sina kompisar, för henne är Barbie m.m. en ganska kul docka eftersom det finns så mycket kul tillbehör, de sitter och byter kläder och snackar, sen är Barbie djurskötare (delfintränare), veterinär, datatekniker eller nåt annat helt normalt yrke som jag, min man eller våra vänner har, eller nåt som hon har stött på. Genom sin barbie lek så tränar de ju även relationslekar, rollekar osv och så är det ganska bra träning för finmotoriken, hon skriver jättefina siffror;-)

Jag tycker att det är ok för mig som förälder att säga nej till vissa saker, mina barns liv hänger ju inte på vilka saker de har. Jag vill att de ska ha saker som stimulerar deras lek. Sen får man ibland kompromissa, om det skulle vara så.
 

Men snälla

Skrivet av  Jenny
din dotter kan ju inte veta vad som finns i hela världen? Du är hennes främsta inspirationskälla och har all makt att visa vad som finns, det tycker jag inte man kan kalla att styra. Köp lite av varje, absolut inte bara från rosa hyllan utan annnat smått och gott du tror att hon kanske kan ha glödje av. Gillar hon sen pärlor, pussel, lego eller ishockeyspelet bäst, fortsätter du visa nya saker för henne från världens "leksakssmörgåsbord" men visar självklart samtidigt att du lyssnar på vad hon är intresserad av - utan att fördenskull ge henne allt hon pekar på!:-)

Köp några olika saker inkl nåt hon verkligen önskat sig (nåt rosa och fluffigt alltså:-)), och låt henne se själv att roligheter finns på alla kanter, inte bara där en del av världen säger att hon ska finna dem!
 

Små vill vara som "alla andra".

Skrivet av  Helene m Leo
Fyller hon år ska hon nog kunna få lite av det hon önskar sig.
Däremot finns det ju inget som säger att hon inte kan få lite annat som du tycker att hon borde ha också!
Jag tror att genom att låta ungarna välja själva, inom rimliga gränser, så att de kan få känna sig fina så grundlägger man en bra självkänsla hos dem. Det medför sedan att de kan stå på sig och göra aktiva, självständiga, val.
Att ge barn möjlighet att fatta beslut innebär ju inte alltid att de väljer det man skulle önska att de skulle...
Om din dotter vill se ut som en "dröm i tyll" så hindrar det ju inte att du ÄVEN köper lite vanliga t-shirts som hon får ha på sig också.
Jag minns själv i min mellanstadieklass, bodde på landet. Där blev det plötsligt poppis att ha en särskild skidryggsäck som skolväska. Jag önskade mig en sådan till jul och var mycket nöjd över ett paket som såg lovande ut. Visst innehöll paketet en ryggsäck, till och med samma modell, men det var en annan färg och ett annat märke än den populära väska jag ville ha! Jag blev JÄTTEbesviken. Trots att hela klassen i stort sett hade samma väska ville jag inget annat än att ha samma...
Det jag menar är att vissa saker kan vara viktiga för att barn ska känna samhörighet, det är ju också en del av deras utveckling.
 

Om man vill bryta

Skrivet av  Tigre
något så kanske man ska bryta inom andra områden än just klassisk balett.. :)

Jag tycker att kör man med på vissa saker då får man liksom acceptera att det är på ett visst sätt och man kan ju faktiskt klättra i träd med rosa fluff-dräkt också.
 

Artiklar från Familjeliv