Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

på tal om ballett

Skrivet av höstmamman
så var jag också lite skeptisk när min flicka ville börja med det. Då kom jag på att låta henne testa (här har de så att man får gå en lektion för att testa i början av terminen) både ballett och jazz för att hon skulle se att det finns även andra alternativ. Jag själv föredrog jazz, som är friare både rörelse-, köns- och klädmässigt. Men hon kunde inte tänka sig annat än ballett. Det var hennes passion. Senare har hon dansat både jazz, ballett och street men balett är det som ligger henne varm om hjärtat fortfarande. Jag tycker inte man ska fördöma en dansstil bara för att det är mest flickor som utövar det. Man får känslan av att traditionella tjejaktiviteter är sämre, mindre accepterade, (speciellt om det bara är tjejer som deltar) medans så fort tjejer gör något traditionellt killigt då är de tuffa och coola. Även jag beter mig så (är stolt över att hon åker skateboard och spelar trummor), men försöker vara medveten och bearbeta mina tankar.
Svar på tråden: på tal om ballett

Kan hålla med...

Skrivet av  ES - bf + 9 dagar *suck*
... om att det är fel att dissa "typiska tjejaktiviteter". Krutet bör absolut läggas på att fundera över varför så få pojkar vill delta/tillåts delta av sina föräldrar.
För det är ju egentligen där problemet ligger.
 

Men...

Skrivet av  kanjangen
... tänker du aldrig föda barn eller ;)

Lider med dig... Jag gick 11 dagar över tiden. Inte kul alls...
 

Buäää...

Skrivet av  ES - bf + 9 dagar *suck*
... nej - det verkar inte så...
Efter att rätt länge ha varit skepetisk inför smärtan att föda igen så välkomnar jag nu vad som helst. Bara ungen kommer ut!
Så nått syfte har det iofs tjänat... *s*
 

stackars

Skrivet av  ior
dig, vet ju hur jobbigt det är! På fullt allvar tänkte jag "jaha, det blidde ingenting"! Mitt enda råd (som låter värdelöst jag vet) är att försök att vila så mycket som möjligt, jag var rätt slut av frustration (tog lite krafter) när det väl var dags efter 12 dar...
håll ut - din lilla sötnos är snart hos dig, myser lite extra i magen bara.
 

Min numera stora skrutt

Skrivet av  Frippa
som var beräknad till den 4 resp. 10 (ultraljud) och tittade ut först den 19 är en sjusovare av stora mått och gillar att bada badkar. Kanske en rest av den långa tiden i magen :-)
 

Totalt OT

Skrivet av  AnnaX
Precis min teori, för övrigt med hela sista delen av gravidititen!
Egentligen lägger ju barnet mest på hullet sista månaden, allt viktigt är redan utvecklat. Så jag tror det är naturens sätt att se till att födande kvinnor står ut med i stort sätt vadsomhelst, bara det tar slut nångång....
Kan för övrigt stoltsera med +20 dagar med tvåan, det var inte muntert mot slutet direkt... Men ut kom hon, och är fortfarande snart 8 år senare en svårväckt sjusovare, som älskar att gosa och helst av allt fortfarande sover på min arm om hon får välja...
Lycka till ES, håller tummarna för att det blir av snart!
 

*flinar*

Skrivet av  ES - bf + 9 dagar *suck*
Vad är det _med_ oss feminister som inte ens kan föda barn i tid..? ;-)

Nä, om för sent född kan ha något att göra med sova bra så tar jag gärna ett par extra dagar, eftersom storasyster som kom på tid inte var någon sjusovare förrän hon passerat 2 år. Och sömnbrist gör mig till en sämre människa... :-(

 

teorin håller delvis...

Skrivet av  LottaH med Viggo 030214 och v. 25+5
...fast då blev jag ju iofs igångsatt i v.40+5. Viggo är en sjusovare av stora mått och älskar vatten och bad i alla dess former, men lugn och myspys är inte direkt något som stämmer in. Sitter han i knät och gullar mer än 30 sekunder i stöten gäller det att leta fram febertermometern :)

ES - ni får väl prova den berömda färdknäppen?!
 

Stämmer inte här

Skrivet av  Susanne med Viggo
Viggo föddes 9 dagar efter bf och han var vild både i magen och är det fortfarande. Han har aldrig sovit särskilt mycket och vaknar fortfarande mellan 5 och 10 ggr per natt vid 14 månaders ålder. Så här hade det inget samband.

Annars är mitt råd också att vila mycket och ta det lugnt. Jag började misströsta när det gått en vecka och satt uppe en sen kväll och spelade Advanced Civilisation med några vänner. Vi kom i säng först kl.3 på natten och kl.8 började värkarna komma. Ingen bra uppladdning precis... Men det gick bra ändå och ut kom en mycket färdig liten Viggo med massor av hår.

Hoppas att det går bra för dig också ES och att ungen kommer snart!

Kram,
Susanne
 

Nåja...

Skrivet av  ES - bf + 10 dagar *suck*
... men det verkar stämma att feminister föder barn efter bf-datum.
Och så rabiat sådan som jag är lär det väl bli tre vcekor över tiden då... *s*
 

nä men...

Skrivet av  Elena
stackare!
 

nä men

Skrivet av  Elena

stackare!
 

Där sätter du...

Skrivet av  kanjangen
... verkligen huvudet på spiken. Att det som anses vara "traditionellt tjejigt" har mycket lägre status. Det är det vi måste göra något åt - uppvärdera de idrotterna, intressena etc.

Jag blir grymt fascinerad över de kommentarer jag får då folk inser att jag gillar att sticka. "Jag trodde du var en tuff tjej som sysslade med kampsport och politik...". Jo, det gör jag också, men jag tycker det är tufft att sticka med. Jag tycker också det är grymt tufft att kunna sy - något jag inte kan.

 

haha

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
lite som här! jag älskar att brodera men hinner tyvärr inte lika ofta längre o folk håller alltid på o går i taket av förvåning. Det går visst inte att både spela ishockey (aj, så manligt) o brodera (aj, så tantigt!)

håller annars med om balett o "tjej"intressen som det skrevs om ovan.
 

Absolut - men om en KILLE stickar...

Skrivet av  Kattis
...då blir han minsann överöst med beröm och alla (åtminstone tjejer) tycker att han är sååå fantastisk :-)

Jag tycker det är så trist att när kvinnor ägnar sig åt traditionellt "kvinnliga" sysselsättningar så nedvärderas de ofta av BÅDE män och kvinnor. Men så fort en man t ex stickar, syr, knypplar eller vad det nu kan vara, så får han höra av kvinnorna att han är så otroligt duktig, medan många män i smyg skrattar bakom ryggen på honom och "skämtar" inbördes om att han säkert är bög...

Själv är jag hopplös på att sticka och sy och kanske just därför beundrar jag alla som är bra på det, oavsett kön. Ett gott hantverk förtjänar alltid beröm, vem som än utför det och oavsett kön.
 

Jo

Skrivet av  Rudolfina
... du har en poäng där, förstås. Vi måste sluta fjäska med män som stickar, helt enkelt! Snarare ska de gratuleras till att de är så emanciperade. Kul för dem, liksom ;-)
 

Jag hatar att få beröm

Skrivet av  Pappa Po
Jag hatar att få beröm för att jag:
-vet vad som är bak och fram på en blöja.
-vet när mitt barn vill ha mat
-vet hur tvättmaskinen fungerar
o.s.v.
 

oj, mitt svar blev lite långt

Skrivet av  Rudolfina
Ja, det förstår jag att du gör, eftersom det för dig är självklart att ha lika mycket kompetens på de här områdena som vilken kvinna som helst.

Å andra sidan kan man väl se det som ett tecken på styrka att ha förmågan att gå utanför sin traditionella könsroll (eller vad man ska kalla det), och visst kan en sådan styrka vara värd beröm! Problemet är väl att det så ofta är just män som beröms (t.ex. min sambo får beröm för sina goda muffins på släktmiddagen: "vad _duktig_ du är som kan _sånt_") medan kvinnor som tar sig in i de traditionellt manliga domänerna inte alls får samma credit eller till och med misstänkliggörs, anses mindre kvinnliga etc. Visst finns undantag, men på det hela taget känns det nog som om den manliga normens överhöghet känns närvarande även här - dvs. det som män gör betraktas generellt som mer värt, t.o.m. när det handlar om könsöverskridande. (Fast det är klart, en "fjolla" får man ju inte vara .. hm. Och visst förtrycks även män av det sk patriarkatet, det tror jag nog.)
 

Flummar vidare

Skrivet av  Rudolfina
Kanske har feminismen själv delvis bidragit till detta, paradoxalt nog, genom att framhålla den traditionellt manliga sfären som ensidigt avundsvärd (manlighet = makt och överordning, kvinnlighet = brist på makt samt underordning). På så vis riskerar man kanske att, ironiskt nog, underblåsa den gamla patrarkala uppfattningen att det "kvinnliga" är något negativt (som man är "snäll" om man utför som man) och det "manliga" är något eftersträvansvärt (som man är "arrogant" om man gör anspråk på som kvinna).

Nej, jag tycker nog att tiden är mogen för en uppvärdering och ett "saluförande" av den traditionellt kvinnliga erfarenheten, men nota bene inte bara för kvinnor, som särartsfeministerna tycker, utan för bägge könen.
 

Pratar vidare med mig själv

Skrivet av  Rudolfina
(tråden har hamnat långt ner och jag en bit från det ursprungliga ämnet, så jag undrar just om någon läser, men whatever!)

Vad som talar emot mitt resonemang är att en liten flicka får ha jeans och blå kläder, medan en liten pojke i prinsessutstyrsel fortfarande är kontroversiellt. En "pojkflicka" (läskigt ord, tycker jag) kan vara något positivt, medan en "flickpojke" inte ens finns på kartan.
 

Fast det är klart ...

Skrivet av  Rudolfina (i gasen)
... den gemensamma nämnaren är forfarande att det "manliga" är det postiviva, eller normen, och det "kvinnliga" är det negativa eller undantaget.
 

Annorlunda bland lajvare

Skrivet av  Susanne med Viggo
Där finns det massor av killar som både syr och broderar. Man måste ju fixa sin utrustning och även om många lite yngre killar får hjälp av sina mammor (och pappor) så lär sig de flesta att sy själva väldigt fort. Alla Sveriges syslöjdslärare lär vara själaglada över denna nya hobby som sprider sig som en löpeld bland skolbarnen. Nu sitter alla som tända små ljus och syr struthättor och mantlar på syslöjden, istället för att bara maska och kasta sudd. :-)

Alltid något att glädjas åt!

mvh,
Susanne

 

de kompenserar

Skrivet av  ior
detta genom att vara suuuupermacho i sina rollspel sen...*s*

Nåja, skämt åsido, faktiskt min erfarenhet av de jag kände i min ungdom...
 

åååå vad jag håller med er

Skrivet av  Rudolfina
både Kanjangen och höstmamman.

Herregud, feminismen handlar om att mannen ska frigöras och få tillgång till de traditionellt kvinnliga domänerna. Varför ska han uteslutas? Diskriminering!

Spetser till det lite, i syfte att problematisera manligheten ... :)