Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tack allihop!

Skrivet av Helene m Leo 17/5
Ni har hjälpt mig att dels orka gå kvar kursen trots bök med vagnen dels välja ämne för min C-uppsats!
"Förutsätter kvinnans emancipation även barnens emancipation?"
Heja på alla feminister!
Svar på tråden: Tack allihop!

Jag förstår faktiskt inte...

Skrivet av  kanjangen
... ditt inlägg? Var det för att du ifrågasattes för att alla inte tycker det är självklart att ta med en bebis på föreläsningar som gjorde att du beslöt att fortsätta?

Jag tycker istället då borde lyssna på de synpunkter du fått.

Nåja, hoppas du tycker att du fattat rätt beslut och att även dina kurskamrater håller med.
 

Nej verkligen inte!/IMT/

Skrivet av  Helene m Leo 17/5
.
 

Tolkar jag dig rätt...

Skrivet av  ES - bf + 12 dagar ...
... när jag tolkar att vetskapen att många anser att det är respektlöst att inte ens fråga ifall det är ok att ta med ett barn och hur det i så fall ska lösas på bästa sätt gör dig än mer benägen att fortsätta, utan att ta hänsyn till vad din omgivning tycker och känner..?

Och att din teori är att för att kvinnan ska frigöras så måste barnen kunna vara med överallt? Att barnen alltså fortsätter att vara kvinnans ansvar.
Teorin att männen bör ta lika mycket ansvar och därmed kvinna och man hjälps åt finns alltså inte..? Utan hela samhället måste anpassas efter och bli barnvänligt var än kvinnor befinner sig..?

Ja, ingen av oss har patent på vad feministiskt föräldrarskap innebär, men jag kan lugnt konstatera att vi befinner oss väldigt långt ifrån varandra.
 

Du har nog missförstått.

Skrivet av  Helene m Leo 17/5
I mitt svar nedan förklarade jag lite hur jag ser på feministiskt föräldraskap. Självklart gäller jämlikhet.
 

Missförstått?

Skrivet av  ES - bf + 12 dagar ...
Det du säger är att om kvinnor ska bli jämlika männen så måste barnen få vara med i princip överallt.

Den logiska följen av detta är att barn är och förblir kvinnans ansvar - även när barnen följer med mannen. Om inte kvinnan löser barnfrågan genom att ta med barnen alternativt skickar barnet med mannen är kvinnan evigt dömd att vara ojämlik.

För varför finns inte alternativet "kvinnan är i det offentliga rummet, mannen tar hand om barnet på ett lämpligare ställe" med?

Och jag har alltså misstolkat dig angående att ta med barn utan att kolla av och respektera vad andra tycker. Du menar att du egentligen kollar av och respekterar? Bra i så fall.
 

Antingen skriver jag luddigt

Skrivet av  Helene m Leo 17/5
eller så läser du mina inlägg lite slarvigt...
Jag tycker inte heller att man behöver spalta upp det i kvinnor och män utan jag resonerar helst från ett föräldraperspektiv.
Sedan har jag redan anfört att jag tycker att de "lämpliga ställen" där barn kan vara med skulle kunna utökas genom en attitydförändring och att denna behövs om föräldrarna ska kunna ta lika ansvar samt behålla sina respektive sysselsättningar och engagemang.
Hoppas att resonemanget klarnar något.
 

Eller så tycker...

Skrivet av  ES - bf + 12 dagar ...
... vi helt enkelt väldigt olika.

Jag inser att du anser att det finns en koppling mellan jämlikhet och att barn ska kunna vara med i princip överallt.
För mig finns det inte en sådan koppling. Jag ser det alltså inte som en feministisk fråga att barnen ska kunna vara med. Jag anser inte att det är något som måste lösas för att vi ska nå jämlikhet.

Och du besvarar inte heller biten kring respekt för sin omgivning. Eller menar du att attitydförändringarna kommer för att folk tvingas ta något de inte gillar?
 

Helene, du menar jämlikhet...

Skrivet av  Amelie
mellan föräldrar och icke-föräldrar. Går det att lägga ett feministiskt perspektiv på det?? Jag tycker det låter lika ologiskt som att lägga t ex ett antirasistiskt perspektiv på det. Visst handlar det om jämlikhet mellan folkgrupper, men knappast mellan könen.
 

Sorry...

Skrivet av  kanjangen
... men jag får inte det här att gå ihop. Självklart ska man kunna plugga etc fast man är förälder. Men det innebär inte att man behöver ta med sig barnet och störa andra. Det är inte feministism för mig, det är okamratligt.

Jag pluggade också så sonen var ett par månader, men då var mannen hemma den dagen i veckan.

Jag tycker att man måste ta hänsyn till de andra på ett jobb/universitet. Självklat ska man inte hindras av att man har barn, men det innebär inte att barn behöver följa med överallt.

Har du inte någon pappa/medmamma som kan ta barnet de gånger du har föreläsning, så löser sig ju allting? Du kan studera och dina kursare slipper bli stöda av en bebis.
 

Som jag ser det

Skrivet av  Helene m Leo 17/5
så ska man inte behöva be om hjälp med barnet om man lika gärna kan ha det med sig.
En förälder ska inte behöva vara så beroende av hjälp från andra som den är i dag.
Jag respekterar att vissa anser att barn ska förvisas till en "barnvärld" men jag tycker det inte själv.

Du är verkligen gullig som engagerar dig så i mina kursare. De skulle nog bli rörda om de visste att du engagerar dig för deras "studiefrid".
 

I dag?

Skrivet av  Annika60
Så beroende av hjälp från andra som man är *i dag*?

Förvisso har barn förr i tiden och i andra kulturer följt sina mödrar (aldrig fäder) i arbetet, t ex sittande i en sjal på ryggen ute på fälten, men det brukar vara en rätt begränsad tid under helamningsperioden.

Därefter har väl det vanliga varit att en äldre släkting eller äldre syskon (flickor/kvinnor) passat de små barnen tills de blivit stora nog att delta i arbetet för brödfödan...

Vet inte riktigt om jag tycker det där är något att idealisera och att ha på den feministiska agendan...

Jag tycker det är mer feministiskt med delad föräldraledighet så att pappan kan ta hand om barnet de tider mamman är på föreläsning. Att låta barnet vara med sin far tycker jag inte direkt är ett "beroende av andra" heller...

Jag är böjd att hålla med flera andra som påpekat att det inte är särskilt kul med störande inslag på föreläsningar eller seminarier vare sig det gäller knorrande spädbarn, högljutt prassel med konfektpapper, bullrigt indrullande efter utsatt tid, rännande ut och in i salen med knorrande spädbarn, ringande mobiler eller - gud förbjude - mobilpladder eller pladder med grannen...
 

Men snälla du...

Skrivet av  kanjangen
... läs vad jag skrev. Det handlar inte om "att be om hjälp" - jag undrade om du inte hade en pappa/medmamma till barnet. Då tycker jag inte att det handlar om att be om hjälp - då handlar det om att ta ansvar för sitt eget barn. Är du ensamstående kan jag förstå att du tycker att du ber om hjälp om du frågar någon annan.

Och jag tycker inte att du behöver ironisera över att jag är så engagerad i dina kursare. Det handlar helt enkelt om respekt. Och sorry, jag skulle inte vilja vara med på en föreläsning där en bebis "knorrar" 75 procent av tiden. För mig handlar det inte om jämställdet utan om en möjlighet att koncentrera sig på sina studier.
 

Den vill jag läsa

Skrivet av  Allis
och ffa är jag intresserad av hur du i så fall resonerar kring mäns och kvinnors föräldraskap. Skulle uppsatasen bli densamma om den hette "förutsätter männens emancipation även barnens"?

Min poäng var att man ska fråga först och agera sen, att köra över människor och förmoda att de får gilla läget (som jag tycker att du gör) är faktiskt inte riktigt ok tycker jag. Jag har en mängd kurser och aktiviteter som jag hoppas i viss utsträckning kunna fortsätta med när mitt barn föds i december men självklart skulle jag fråga först innan jag tog med mitt barn.
 

mogen reaktion*imt*

Skrivet av  Ironisk
 

Faktiskt

Skrivet av  Ellen
så tycker jag INTE att din åsikt och ställningstagande i fråga om att ta med sig sitt barn på föreläsningar har något att göra med jämställdhet/feministiskt föräldraskap. Jag uppfattar det mer som egoistiskt!

Att en eller möjligvis två har med sig sina barn nångång då och då kan ju gå men som du resonerar så borde det vara en möjlighet för ALLA, och hur skulle det bli på en föreläsning då?
 

varför

Skrivet av  anna
låter du inte din man ta med barnet på sitt arbete under dina föreläsningar? det måste ju vara ganska meningslöst för dig att gå en kurs som du ändå inte kan vara 100% närvarande på? sen är det ju så att du visar på ett respektlöst beteende mot andra studenter, är det något vi vill sträva mot i samhället?

Jag förstår inte heller hur det kan ha med feminism att göra så det får du gärna förklara!
 

helene...

Skrivet av  ior
tycker att det är strongt av dig att plugga med en liten bebis. Hoppas det går bra! Tycker också att diskussionen nedan är ganska ointressant och tagit aningen orimliga proportioner och jag ämnar inte delta i den. Tänkte bara säga att jag tycker det verkar som att du har ganska god koll på att dina kursare tycker att det är ok. Dessutom har ju lärararna sagt att det går bra. Om någon skulle störas så vansinnigt mycket så kan de ju faktiskt framföra det till läraren, om de nu inte vågar säga det till dig. Jag är fortfarande mest irriterad över att de inte handikappanpassat byggnaden.
Ville bara säga det...
 

Har tänkt en vända till

Skrivet av  Rudolfina
... och undrar också om det är självklart att kunna ta med barn precis överallt, inklusive i en föreläsningssal. Visst vill jag ha ett barnvänligare samhälle men undrar om det är vare sig barnvänligt eller vuxenvänligt att barn är med där vuxna arbetar tillsammans under koncentrationskrävande former (förutom i undantagsfall). Och alla som själva föreläst vet hur koncentrationen påverkas av sorl, spring ut och in, mobiltelefoner och liknande. Jag tror att jag skulle bli ganska förvånad om någon tog med sitt barn gång efter annan utan att stämma av om det var OK, i synnerhet om barnet "knorrade". För visst handlar det om hänsyn.

Det är säkert fint att kunna plugga lite som föräldraledig, och självklart ska universitet och högskolor vara handikappanpassade. Men att ta för givet att man kan ta med små barn ... nja. Det är ju för att man ska slippa utsätta barn och vuxna för möten i miljöer där barn inte passar/trivs som barnomsorg och föräldrapenning finns. Annat var det förr, då kvinnor hade att välja på att ta med barn i det offentliga rummet eller inte befinna sig i det offentliga rummet alls (som någon skrev). Alltså förstår jag inte alls din koppling till feminismen.

Hoppas att det löser sig till det bästa, Helene, så att du kan plugga vidare utan att vare sig du eller någon annan påverkas negativt.
 

varför denna frågeställning?

Skrivet av  Mysan med Flisan
Blev lite nyfiken på varför du valde denna frågeställning och hur det kommer sig att vi med vår diskussion påverkade ämnesvalet? Det vi gjorde mest var ju att ifrågasätta det sätt du använder mot dina kursare och den uppfattning du har gällande i vilken utsträckning man kan ha med barnet.

 

Har inte orkat

Skrivet av  Annjo
läsa hela tråden under. Jag anser mig vara feminist men inte sjutton skulle jag ta med mig barnen till núniversitetet där jag pluggar för det! Det är inte feministiskt utan enbart egsoistiskt!!!!! Har du tänkt på dina kursare? Andra som tar dyra studielån för att utbilda sig, ska de behöva bli störda av din bebis?
Jag har varit med om föräldrar som tagit med barn på föreläsningarna och trots att det varit "tysta" barn så stör det!
Har bebsien ingen pappa som h*n kan vara med när du är i skolan?
 

Jag tycker du gör fel

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
när du tar med dig en bebis som, med dina egna ord, "knorrar och klagar ca 75% av tiden". Jag tycker inte att vare sig mammor eller pappor ska utestängas från studier pga sina småbarn men jag tycker INTE att ett barn som stör ska vara med på föreläsningar och seminarier.

Dessutom har barnet en pappa, som jag förstått det, och då tycker jag att pappan kan vara hemma med barnet.
 

Intressant ämne!!

Skrivet av  Amelie
Du vet vad jag tycker om det, efter mitt lilla utbrott nedan! Det är nog en djup och komplex fråga, och det skulle vara jätteintressant att se en sån undersökning! Lycka till!