Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angående diskussionen nedan

Skrivet av trollet
Dagis finns ju inte för barn under ett år.
Det gör också att det blir ojämlikt. Långt i från alla föräldrar gillar att gå hemma veckor ja rentav månadedr i sträck ävne om man delar på de tblir det sex helträliga månader som man ska dega med ungen och träffa Bvc o öppna förskolan och trista människor som inte har annna tän blöjor o amning i huvdet.
Svar på tråden: Angående diskussionen nedan

Jamen...

Skrivet av  ES - bf + 12 dagar ...
... det betyder väl inte att man bara kan göra vad som helst och köra sitt eget race bara för att bryta tristessen?

Och vad jag efterlyser är bara lite mellanmänsklig hänsyn och respekt. Dvs att man kollar av och diskuterar vad som är ok och inte.

Och det finns ju alternativ till att sitta på öppna förskolan med "trista människor" ett halvår på raken. Dels skulle ju t ex mamman och pappan kunna ta varannan dag... Eller så finns det massor av utmärkta kurser man kan läsa på distans. Sökte på "genusvetenskap" på netuniversity och fick upp 14 kurser...
Så med lite fantasi kan man nog bryta tristessen utan att behöva ta sig rätten att definera vad andra människor ska få tåla.
 

Men ärligt talat

Skrivet av  Sara m. Viggo
Om man inte vill vara hemma med sitt barn, och ens partner inte heller vill, det ens det första året, varför skaffar man då barn öht?? "Sex helträliga månader" - vilken inställning!

Jag har aldrig hängt på ÖF och jag träffade massor supertrevliga föräldrar när jag var hemma med sonen. Ärligt talat tycker jag du har riktigt taskig inställing! Jag skulle inte heller vilja vara hemma med barn heltid hela livet, men att båda föräldrarna tycker det är så hemskt att man vill sätta barn under året på dagis är mig obegipligt. Varför i hela friden skaffar man sig då barn?
 

Ja, men för den skull

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
får du ju inte förstöra för de andra på kursen.
Eller hur?
 

håller med

Skrivet av  Marie
man kan åtminstone fråga. och om det är nån gång ibland. inte varje gång. om inte annat kan pappan vara föräldraledig och följa med till skolan med barnet ifall det är amning det hänger på.

det finns ju andra som har barn och kanske inte kan plugga bra hemma och inte har så mycket tid. då krävs det att man kan koncentrera sig i skolan. jag förstår den som vill fortsätta studera med bebis, men ta hänsyn och fråga. bebisgny är ett ljud som inte går att ignorera.
 

Det är ju frivilligt att skaffa barn

Skrivet av  Amelie
Har man den inställningen som du beskriver, att man blir en trist människa bara för att man har barn, då passar man nog inte som förälder. Vem vill bli en trist människa?

Jag tycker folk som inte skaffar barn är rätt trista, men det är min uppfattning och ingen behöver ta åt sig. Snacka krogbesök och sexpartners är 100 gånger tråkigare än att snacka blöjor och barnmat i alla fall.

Fast det finns ju både föräldrar och icke-föräldrar som har roligare intressen än så, och då får man söka upp dem, annars blir livet tråkigt, i synnerhet om man inte har barn att lätta upp stämningen med.
 

=)

Skrivet av  Marie
lite drastiskt skrivet men jag förstår hur du menar. inte för att jag vill ha in en bebis på dagis, men som föräldraledig enbart blir livet inte så uppmuntrande. jag skulle gärna gå kurser som var anpassade för föräldralediga och lite halvslöa sådär ifall man inte hann och att man kunde amma på föreläsningarna. i min drömvärld...
 

Men...

Skrivet av  Amelie
Då kommer det ju bara gå "trista människor" på den kursen! Vad kommer ni snacka om på rasterna, tror du? Jo, barnmat och blöjor, förstås!! Jag tror inte det var den typen av aktiviteter som trollet efterlyste, men jag kan ju ha fel.

Nej, jag tror föräldraledigheten blir vad man gör av den. Men det skulle vara kul om det fanns den typen av kurser som du beskriver.
 

öh...

Skrivet av  ior
de om skulle gå på kursen har väl förmodligen annat än barnmat o blöjor i huvet.
 

:-) Visst!

Skrivet av  Amelie
Det har man väl på öppna förskolan också! Om man vill...
 

om man vill ja,

Skrivet av  ior
men varför ska man då gå till ÖF om man inte vill diskutera barn bajs blöjor och bröstvårtor? Den gemensamma länken är ju bebisar...ska man gå dit i hopp om att nån vill diskkutera filosofi el politik? Tycker kurs låter lite mer spännande...;)
 

Jag hade inte tänkt blöjsnack

Skrivet av  Marie
utan att få lite intellektuell stimulans och samtidigt få träffa andra människor. Varför skulle det bara vara trista människor på den kursen? Jag kan tänka mig att snacka blöjor på rasten om de andra vill det, men helst inte.

Jag vet inte om det var exakt vad Trollet efterlyste, men sådana kurser är vad jag själv efterlyser. Det är lite av en utopi, men önska får jag.

Tror det finns fler med mig som vill komma ifrån blöjprat. Jag har träffat många mammor som studerar och de är inte trista och vi brukar inte prata barn på rasterna.
 

Nu blir jag förvirrad

Skrivet av  Marie
det verkar som att det är trollet som tycker barnlediga är trista. Inte du Amelie. Sorry att jag missförstod dig. Tolkade "trista" som att det kom från dig, men det var tydligen lite citerat från trollet.
 

Ja, ni, Marie och ior...

Skrivet av  Amelie
Inte är barnlediga per automatik trista, heller! Men det gemensamma länken på både öppna förskolan och en sådan här kurs skulle ju vara att man har barn, plus intresset för kursen, då. Vi som hänger här på aff har ju också barnen som gemensam nämnare, men inte diskuterar vi bara blöjor för det? Och visst kan man diskutera filosofi på öf! Mycket barnuppfostringsfilosofi har det blivit, för den gemensamma nämnarens skull, då, och det tycker jag är allt annat än trist, men smaken är ju olika!
 

men du...

Skrivet av  ior
jag har aldrig sagt att barnlediga skulle vara trista per definition. Och det är ju bra att ÖF finns, också för att diskutera barnrelaterade saker och träffa andra som är i samma "situation" (dåligt formulerat jag vet). För mig var det dock så att jag fick väldigt lite utbyte av ÖF och de som var där inte var så där jätttrevliga eller inbjudande...var helt skitkrystat helt enkelt. Så om jag vill diskutera icke-barn relaterade grejer, så vänder jag mig till de komispar jag redan har (varför byta?).
 

Artiklar från Familjeliv