Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Konflik exempel som jag varit med om

Skrivet av Elena
En restaurang, det finns rök- och ickerök del.

Ett par rökare har beställt barn på rökavdelningen, de har valt denna restaurang just för att de har rökavdelning. Barnfamilj kommer in, det finns bara plats på rökavdelningen. Sätter sig där. De som beställt kommer och blir anvisade till sina platser. De röker. Barnfamiljen tycker de ska visa hänsyn och fimpa för att rökning är inte bra för barnen. Rökarna tycker de ska flytta på sig. Osv... bla bla bla det hela slutade i kallabalik.

Visst tycker jag att de kunde kommit fram till en kompromiss, nu verkade ingen av de inblandade vara av den kompromissiga typen, vi andra bara gapade. Men någonstans tycker jag att rökarna hade rätt, de hade ju försökt se till i förväg att kunna röka utan att störa. Dock blev de utkastade (2 kvinnor) fast i mitt tycke var pappan den våldsammaste, skrikigaste och mest hotfulla.

Kom att tänka på incidenten efter de senaste diskussionerna :-)
Svar på tråden: Konflik exempel som jag varit med om

fattar inte....beställt barn?

Skrivet av  Helena
imt
 

Gissar att hon menar_ bord_ *imt*

Skrivet av  Mathilda
\'
 

oj!! hu vad hemskt!

Skrivet av  Elena
beställt ett rökbarn till råga på allt ;-)
 

Håller med..

Skrivet av  ES - plus 14 dagar...
... om att rökarna hade rätten på sin sida.
Finns det bara plats på röksidan när man kommer får man ju gilla läget eller gå någon annanstans.
(Sedan gäller det ju inte så länge till...)

Och det är lika dumt med de som irriterar sig på barn i sammanhang där barn är förväntade. Som på stranden, i parker etc.
 

men din bebis då!

Skrivet av  Elena
Vill han inte ut?? I.f.s. inte svårt att förstå :-)

Hur länge kan man gå över tiden egentligen?
 

Näpp...

Skrivet av  ES - plus 14 dagar...
... han trivs så bra där inne så... *s*

Max tre veckor över tiden får man gå... Så har jag riktigt otur så kan det bli så.
Ska dock in på kontroll imorgon, så jag hoppas att det är _lite_ taskiga värden så de sätter igång det hela.
 

Håller också med dig

Skrivet av  maisy
Det är klart att rökarna hade rätt. Är det rökavdelning på en restaurang så måste man ju få röka där. Gillar man inte rökning och inga andra bord är lediga, då får man väl gå nån annanstans.

Sen att jag tycker att rökning i offentliga lokaler är ett otyg och att jag längtar som tokig till nästa sommar när förbudet kommer är väl en helt annan fråga. :-)
 

Problemet försvinner snart

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
från första juli nästa år inträder rökförbudet *yippee*

Men i det här fallet tycker jag att den barnfamilj som sätter sig i rökavdelningen visar dåligt omdöme, jag hade hellre tagit ungarna till McDonalds eller vart som helst utom att knöka in dem i rökavdelningen. Dessutom hade ju rökarna faktiskt beställt bord i rökavdelningen, så de hade ju faktiskt "rätten" på sin sida.
 

Det finns inga förbud mot att prutta, rapa

Skrivet av  Josefin
och äckla sig i allmänhet på restauranger - ändå låter folk bli det i de allra flesta fall, av hänsyn till folk runtomkring.

Märkligt då att man kan röka fast det sitter folk intill som inte gör det, och kanske tom folk som ÄTER.

Visst, rökarna har "rätten" på sin sida, men vadå? Äckligt är det ju likafullt och det blir inte en dag för tidigt som det blir FÖRBJUDET att äckla sig på detta sätt.....
 

varje sak på sin plats

Skrivet av  feströkaren

Nu var det rökavdelning de hade beställt bord på och då får man röka där. På toa får man ju prutta fast det kanske står folk utanför och gör sig fina, många toadörrar går ju inte ända ner till golvet ;-)


 

Men hallå, om man

Skrivet av  lyckligt lottad
sätter sig i rökavdelning så måste man ju acceptera att folk röker. Vill man inte sitta bredvid folk som röker så bokar man bord i rökfri avdelning. Eller går någon annanstans om det är fullt där. Det är nog fler än jag som tycker att det är trevligt att ta en cigg på krogen - just för att man har en rökfri miljö hemma.
 

Jag förstår

Skrivet av  Josefin
att det lät provokativt - men jag tänker bara ett steg längre......hypotetiserar kring om det inte ens var tänkbart att röka bland andra människor (som inte röker) vilket jag tycker är målet faktiskt!

Rökning finns socialt bara av gammal tradition, skulle ett likaledes vidlyftigt och äckligt beteende uppfinnas NU, skulle det ingalunda accepteras så som rökning alltjämt tolereras i allehanda sammanhang.

Personligen tycker jag att rökning ska BORT från alla ställen där någon kan tänkas bli lidande av den (och med lidande menar jag den subjektiva tolkningen, men det finns väl knappast en ickerökare som tycker det är skönt att andas in rök?). Busshållplatser, trottoarer (där någon kan tänkas komma in i rökmolnet - har ni tänkt på vilket enormt område som röken sprids över när någon röker? En vanlig halvt vindstilla dag måste den som går bakom en rökare i stan andas in röken 50 meter bakom!!!!Absurt, tycker jag), folksamlingar, balkonger, i ditt eget köksfönster om röken sprids in i grannens hus genom hans öppna fönster osv.

Finns ingen anledning till att acceptera det här längre. Är mycket medveten om att jag har radikala åsikter men undrar varför det finns så mycket tolerans kvar kring denna outsägligt vidriga företeelse, bland oss icke-röckare?
 

Sista ordet

Skrivet av  Josefin
ska förstås vara "icke-rökare" och inget annat;-)
 

Men Josefin, du

Skrivet av  lyckligt lottad
får ha vilka åsikter du vill i den här frågan, det står dig helt fritt. Och allt tyder ju på att vi är på väg mot ett samhälle där rökning tolereras på allt färre platser. Men nu gällde ju detta ett ställe där rökning faktiskt ÄR tillåten. Då får man ju hacka i sig att där förekommer rökning. Annars är det ju som att gå på nudiststrand och bli arg för att folk inte har badkläder på sig (vilket nog en del också kan uppleva som äckligt).
Vad jag menar är att oavsett vad man själv anser vore det idealiska så får man rätta sig efter de regler som finns. Gäller både rökare och icke-rökare.
 

Javisst

Skrivet av  Josefin
du FÅR röka på en rökavdelning. Det betyder inte att du MÅSTE göra det, om du samtidigt vet att människor mår dåligt av det. Barnfamiljer har valet att sätta sig på en helt annan restaurang. Snart kommer dock det här förfaringssättet (och försvaret för att bete sig grisigt bland andra åtminstone vad gäller folks inandningsluft och syreupptagning) att vara ett minne blott, och om inte alltför lång tid kommer man att himla med ögonen när man talar om att man förr i tiden fick RÖKA inomhus - bland icke-rökare!

Man FÅR röka på rökavdelningar. Man MÅSTE inte. Man FÅR släppa sig, svära och bära sig åt på allmänna platser. Man MÅSTE inte. Inte om man bryr sig det minsta om hur andra människor påverkas av ens beteende.

Nu kanske vi ska sluta prata om rökning på den här sidan;-), det blir ju lite OT...
 

om man röker

Skrivet av  Fumlan
så kanske man inte känner röklukten som sprider sig till de rökfria avdelningarna. jag tycker det ska bli trevligt att få rökfria miljöer. så att man kan ta med barnen på andra ställen än hamburgerrestauranger och IKEA,
 

Ja det blir ju snart så

Skrivet av  lyckligt lottad
och då försvinner ju det här problemet. Personligen låter jag inte detta hindra mig från att ta barnen på restaurang redan nu. Och det har jag gjort i alla år, även när det inte fanns rökfri avdelning.
 

Håller med iofs...

Skrivet av  Annika60
... om att rökning är ett otyg, men har man beställt bord på en plats som explicit tillåter rökning då ska man förbaske mig få röka där också...

Själv skulle jag gått till en annan krog med barnen om det bara funnits plats i rökavdelningen. Jag hade absolut inte krävt att rökarna där skulle avstå.
 

Inte jag heller

Skrivet av  Josefin
hade aldrig förstört en trevlig kväll genom att gå in i en säker konflikt för en principsak - mitt förhållningssätt och mina åsikter i frågan tar jag på tex ett sånt här forum!

Jag tycker alltjämt det är fel att det öht finns rökavdelningar där man kan äckla ner miljön för andra som inte röker.....så mig passar det ju utmärkt att rökavdelningar försvinner:-D

Sen tar vi alla andra allmänna platser: trottoarer, parkeringsplatser, skogsstigar med folk på mindre avstånd än 50 m radie....:-D
 

Oj!

Skrivet av  Fumlan
Ja rökarna har rätt att sitta där och röka, tyvärr tycker jag. Förstår inte att barnfamiljen inte kunde valt en annan restaurang.

Men när inte ens de rökfria avdelningarna är "fria från rök" när någon bolmar från avdelningen intill så är det knappt lönt att gå till restauranger eller fik där rökning tillåts även om det är på speciella platser. Röken far omkring överallt ändå. Jag bojkottar restauranger och fik där man får röka för det är inte vad jag kallar rökfritt när man måste tvätta kläder efteråt och håret luktar rök.