Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad står i läroplanen, snabb hjälp tack!!

Skrivet av Lena
Snälla, kan ni hjälpa mig! Jag ska på möte idag med förskolan, och jag vill ta upp och fråga hur de arbetar med jämställdhet och genusfrågor. (Med tanke på hur personalen arbetar skulle jag säga typ inte alls nämligen.)

Men jag vet inte hur jag ska ta upp det? Jag ska tala med rektor, och tänkte säga något i stil med "det står ju i läroplanen för förskolan att man ska arbeta aktivt med genusfrågor". Kan jag säga så..? Jag ska tillägga att jag tror att jag kommer få ungefär 0 i gehör för det jag vill säga, så jag vill kunna lägga fram det som att de har ett krav på sig (vilket de ju också har!), och att det är självklart att de ska genusutbilda sin personal och så. Så det kan bli en diskussion iallafall, och inte att rektor tycker det här är något "extra" och "onödigt", vilket de flesta föräldrarna verkar tycka.

Återstår att se hur jobbig jag orkar vara idag, tänk på mig :).
Svar på tråden: Vad står i läroplanen, snabb hjälp tack!!

Eftersom...

Skrivet av  ES - plus 15 dagar...
... jag inte gör annat än terroriserar nätet just nu *s* :

Här är hela:
http://www.skolverket.se/pdf/lpfo.pdf

Och textsnutten jag brukar referera till är:
"Vuxnas sätt att bemöta flickor och pojkar liksom de krav och förväntningar som ställs på dem bidrar till att forma flickors och pojkars uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt. Förskolan skall motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar skall i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller."

Lycka till ikväll!
 

Tack ES!

Skrivet av  Lena
Jag var såklart inne på länken du tipsade om på AP-snacket, skrev ut ditten och datten som jag ska trycka i händerna på rektor :).

Måste läsa på lite så jag blir peppad!
 

Any time!

Skrivet av  ES - plus 15 dagar...
Och jag håller tummarna ikväll.

Tänk på att även ett _litet_ steg i rätt riktning är ett steg i rätt riktning! *s*
 

Lena!!

Skrivet av  ES - plus 16 dagar...
Hur gick det??
 

Jorå! *långt*

Skrivet av  Lena
Det gick rätt OK, fast diskussionen ballade ur lite. Jag tog upp det som en ren fråga hur de arbetar med jämställdhet (till rektorn), eftersom det står i läroplanen. Då frågade rektor+personalrepresentanten vad jag menade specifikt, så jag gav några exempel på vad personal sagt, men betonade också att jag inte vill klaga på personalen utan undrade hur ledningen arbetar med det här.

Mina exempel gav upphov till en ganska hetsig debatt... En frågade varför detta var ett problem (att man inte har jämställdhet alltså), jag tror att det var mer en fråga för att jag skulle få utveckla mig, inte för att personen ifråga verkligen undrade liksom. Så det svarade jag på helt lugnt, jag gav exempel om Björntomten, vilket både rektor och personalansvarig kände till, de andra blev jätteintresserade.

Sen dök det upp nåt humbojumbo från en förälder om man-jägare kvinna-samlare och "så är det ju". Och rektor hävde ur sig att det ligger ju skillnader i generna och yadayada.

I detta läget önskar jag i efterhand att jag bara sagt "men det här har ju ingenting med min fråga att göra, arbete för jämställdhet i förskolan står i läroplanen helt enkelt". Men det blev högljutt och jag sade (tämligen högt och röd om kinderna) att "det du säger nu är väldigt kontroversiellt, det finns ingen samstämmighet att det skulle vara så". Jag vill minnas att jag sade något om "biologistisk smörja" också men det sade jag inte så högt, tror inte alla hörde...

Sen ballade det ur lite och diskussionen började handla om att sätta pojkar och flickor i olika grupper, men då sade jag att det här har ingenting att göra med min fråga, jag undrar bara hur förskolan arbetar med jämställdhet. Det lugnade ned sig något och rektor svarade att hon lagt in flera temadagar om genusfrågor, föreläsningar och arbeten och sånt. Hon hade också köpt in böcker om genusfrågor Yes! (Även om hon då tycker det ligger i generna, det får jag väl leva med.) Så jag sade att det var bara det jag undrade, resten av diskussionen hade ju inte här på mötet att göra.

Jag kände mig rätt nöjd, men när jag kom hem fick jag ågren och tyckte jag varit alldeles för upprörd och hetsig, och nu tycker alla jag är dum i huvudet och dryg och... Jag hutade visst åt rektor också i den allmänna diskussionen... Kunde inte sova sen utan låg och grubblade på hur det egentligen gick.

Men jag kom ändå på att punkterna efter min fråga diskuterades lugnt, och jag talade glatt med flera när vi gick hem (om helt andra saker), så jag har bestämt mig för att de nog tycker jag är asjobbig men lite trevlig ändå...

Usch, jobbigt att vara obekväm, jag vill ju att alla ska gilla mig ;).
 

Kul...

Skrivet av  ES - plus 16 dagar...
... att det gick så bra!
För trots allt är det ändå vad jag utläser. *s*
Det finns ett intresse och en plan. Super!

Och det där med att vara besvärlig... ah, jag tror att det är bra. Men bra också att du noterade att folk gärna pratade glatt med dig efteråt! Tänk på att säkert minst hälften av dessa är jätteglada att du var besvärlig så de slapp.
 

Vad...

Skrivet av  mitt i inskolningen
fantastiskt bra gjort!
Jag hoppas jag har modet och styrkan att göra det du gjorde när den stunden kommer.
 

BRA!

Skrivet av  Fumlan
skit i fall du hutade till. det fanns säkert många som gillade dig. jag gillar dig =)