Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Feministisk fråga att sjukskriva gravida?

Skrivet av politisk vilde, bf 28/12
Har just läst om ännu en kvinna som nekats sjukskrivning efter förlossningen pga foglossningsbesvär av FK. Eftersom FK numera kan köra över läkares bedömning innebär detta att man är helt rättslös - och dessutom medellös, om man inte viker sig och tar av föräldrapenningen (tänker inte jag göra så länge jag har för stora besvär för att sköta barnet själv). Återstår isåfall soc om det inte går ihop - åtminstone tills överklagan gått igenom.

Detsama gäller under graviditeten, jag vet flera som nekats sjukskrivning pga t ex foglossning, karpaltunnelsyndrom och blödningar (även där missfallshistoria finns).

Jag undrar bara en sak - varför???
Svar på tråden: Feministisk fråga att sjukskriva gravida?

kanske

Skrivet av  Fumlan
är det en rest från när det var mest män som jobbade. kvinnor gick hemma vid spisen och kunde ha foglossning bäst de ville.

det skulle kunna finnas något annat än sjukskrivning, ifall argumentet är att graviditet inte är någon sjukdom.
 

Fast kvinnor har ju alltid jobbat

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
det var ju bara under perioden 1930-1960 som det öht fanns hemmafruar.
 

men

Skrivet av  Fumlan
var det inte då som "systemen" kom till?
 

Nej, det var efter hemmafrueran

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
Sent, sent på sextiotalet kom dagisutbyggnaden och den exploderade sen under sjuttio- och åttiotalet. Mödrapenningen, eller vad den hette, var i början av sjuttiotalet sex månader lång och endast till för modern, 1974 fick pappan vara med och dela de sex månaderna.

Socialförsäkringssystemen som de fungerade förr (läs fram till 60-talet) får mig att rysa, de hade en enorm makt över den enskilda människans göranden och låtanden.
 

samma gamla vanliga visa

Skrivet av  Arg feminist
Det är samma gamla vanlga visa om att graviditet inte är en sjukdom, då resonerar väl FK mfl. att andra "sjukdomsliknande" symtom inte heller kan beaktas så att gravida kan bli sjukskrivna. det är lika bra att inse att man nog borde ha cancer eller någon annan allvarlig sjukdom för att få sjukskrivas vid graviditet. Kvinnor ska väl helst inte yrkesarbeta! Det är väl det det hela går ut på?
 

Ja ibland känns det faktiskt så

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
Om man opereras för blindtarmen så är man sjukskriven efteråt. Men genomgår man kejsarsnitt då är man frisk efteråt. Båda är stora bukoperationer.

Men foglossning är det dessutom så att om man inte tar det väldigt lugnt så riskerar man att få bestående men pga att bäckenet stelnat snett, kotor halkat ur led och/eller muskler har förtvinat. Sjukt...
 

hmmm

Skrivet av  ior
man kanske måste se till o dra på sig en rejäl förkylning då...

Undrar föresten hur det skulle gå med "utbrändhet", den så populära diagnosen?
 

Nej men kan mammor bli utbrända?

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
Va, det tror vi inte på ;-/

Tror att man måste få en post-partumdepression och behandlas med anti-depressiva för att det ska klassas som sjukdom...
 

Definitivt feministiskfråga

Skrivet av  Omnia
Fk (staten) sparar ju pengar på att kvinnor är hemma med fp-dagar ist. för sjukpenning. Om man blir sjukskriven har man ju fp-dagar att ta ut senare vilket gör att ersättningsperioden från fk blir längre.

Att det ska vara så är ju sjukt. Fp har man för att vara hemma med sitt barn. Har man för ont eller av någon annan anledning inte kan ta hand om barnet som man brukar ska man ju sjukskrivas så att någon annan kan ta hand om barnet fulltid. Tycker definitivt att fk borde ha några definitioner på vilka krämpor som är naturliga vid graviditet och efter förlossning och hur länge de ska vara, så att man kan se om man håller sig där inom.

Visst det är möjligt att de är rädda för att vissa läkare då skulle beskriva vissa kvinnors åkommor precis lite värre än definitionen för att få sjukskriving, men det känns inte seriöst.
 

Ekonomi alltså

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
Genom att tvinga mammor att ta ut fp så behöver man inte ge sjukpenning. Men mannen måste ju vara hemma när man själv är för sjuk, så hela kvinnans inkomst faller ju bort, och föräldrapenningen går åt ändå. Om man nu inte råkar ha pensionerade mor- eller farföräldrar som kan ställa upp gratis :-(

FK ska ha dokument som definierar vad som anses som normalt, och har man mer besvär än så har man rätt till sjukskrivning. Det kallas policydokument, och kan de inte visa upp något policydokument kan de heller inte neka sjukskrivning, särskilt inte om en jämförbar åkomma som ej är i samband med graviditet/förlossning berättigar till sjukskrivning.

Mycket hänger också på läkarnas sjukskrivningsintyg, de måste vara noggranna när de skriver, vilket de tyvärr inte alltid är.

Min egen erfarenhet är att man bör ringa och be att få tala med sin handläggare personligen, helst innan beslutet fattas, för att få klart för sig vad de vill ha. Då kan man lämna kompletterande uppgifter, och man kan själv förklara för handläggaren mer utförligt vilka symptom man har och hur det påverkar ens möjligheter att jobba och/eller ta hand om bebisen. Tar man den kontakten är chansen mycket större att få sjukpenning, då är det svårare för dem att bara säga nej.

Men att man öht ska behöva bråka så för att få rätt att vara sjuk, det är sjukt..
 

Fast...

Skrivet av  Omnia
Jag fattar inte riktig, menar du att fk inte tjänar på det?

Mamma sjukskriven 4 månader, pappan tar ut 4 månader fp. Mamman tar sen ut 6 månader och pappan sen sina 2 månader. Sammalagdt fp-utag 12, men ett plus på 4 månader sjukpenning.

Mamman blir inte sjukskriven, pappan tar ut 4 månader fp. Mamman tar ut 6 månader, pappan 2 månader. Sammanlagdt fp-utag 12 månader. Belastning på fk 12 månader.

I det första exemplet belastar man alltså fk-resurser 4 månader mer sammanlagt.

Med feministisk fråga menar jag att en pappa som får psykiskabesvär i samband med barns födelse borde ju inte få höra att det är normalt och därför får han ta ut fp? Alla åkommor en kvinna kan få är dock helt normala och hon får skylla sig själv som blev gravid.

Men å andra sidan tycker jag mycket illa om den tröga organisation fk är och har ofta lust att lägga ner dem och bygga upp nått nytt.
 

Ojdå

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
vad jag menade är att _familjen_ förlorar på att mamman inte får sin sjukskrivning, eftersom pappan måste ta ut fp för att vara hemma, så familjen får klara sig utan mammans inkomst helt och hållet. FK tjänar ju på att slippa betala, så de har ju ett ekonomniskt motiv att inte betala sjukpenning.

Förresten, borde inte pappan få ta ut VAB om "barnets ordinarie vårdare är sjuk"?
 

Då fattar jag =)

Skrivet av  Omnia
Jo, det är klart att pappan borde kunna vab:a. Fast jag vet inte hur bra det brukar funka?

 

Gravid eller PMS-eller bara hysterisk?

Skrivet av  Amelie
vad än kvinnor har för problem kan det avfärdas - med att det bara är kvinnoproblem...

Gud, så förnedrad man känner sig ibland när man tänker på hur det ÄR!!!
 

Precis som om kvinnor inte vore...

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
MÄNniskor...
 

ja,det står ju

Skrivet av  ior
fortfarande "kvinnosjukdomar", spec kapitel i min Bonniers läkarbok. Sjukt.
 

hmm..

Skrivet av  Tingeling med E, J och lilla L
vad står tex prostatacancer under? *anar det värsta*
 

under en alldeles speciell rubrik

Skrivet av  ior
naturligtvis..."prostatas sjukdomar".
 

Jo, för prostata har MAN ju...

Skrivet av  Amelie
och därmed berör ju prostatacancer alla MÄNniskor, medan kvinnosjukdomar bara berör den halva av befolkningen som kan få dem.....
 

Pengar

Skrivet av  Annika60
Sjukskrivningstalen är som bekant rätt höga och då petar staten där den kan...

Sen är det iofs inget nytt att fk kan "köra över" en läkare. Läkaren ställer diagnos, FK avgör om personen är arbetsoförmögen och därför har rätt till sjukpenning. Så har det alltid varit även om fk fäörr oftare följde läkarens bedömning.

MEn självklart är det absurt att en gravid kvinna inte kan bli sjukskriven för besvär som en icke-gravid kvinna skulle sjukskrivas för.

Det vore bättre att ta tag i brist på rehabilitering, vårdköer, och knäppa regler som hindrar återgång i arbete för sjukskrivna som mycket väl kan arbeta och spara pengar där än att hindra folk som faktiskt är arbetsoförmögna från att vara sjukskrivna...
 

Funderar...

Skrivet av  Tigre
för jag tycker vääääldigt många är just sjukskrivna under sin graviditet (trots att de inte är sjuka). Kanske det är så att de som inte blir det klagar väldigt högt och deras klagan hörs i medierna.

 

Men, men...

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
De som är sjukskrivna är kanske de som inte fått havandeskapspenning pga tunga jobb? För det är sista utvägen. Man KAN inte jobba på dagis om man har problem med ryggen pga foglossning, men hade man ett skrivbordsarbete skulle det inte vara problem. Alltså söker man havandeskapspenning, nekas, och blir då tvungen att sjukskriva sig. (Fast havandeskapspenningen är till just för kvinnor som jobbar i tunga yrken..)

Hur definierar du "sjuk" förresten om du tycker att måmnga är sjukskrivna utan att vara sjuka?
 

Jag

Skrivet av  Tigre
säger inte att alla inte är sjuka och behöver sjukskrivas, utan att min personliga erfarenhet vet om många som sjukskrivits fast de inte är sjuka. Men det kanske är skillnad på var man bor?

När man kan göra saker som springa runt på stan och handla, göra om hemma och så vidare, så anser iallafall jag att man inte är sjuk. I Sverige är det väääldigt många som är sjukskrivna, men kan göra massor av saker i sin sjukskrivning som jag iallafall kan tycka är tvivelaktiga ifall man är så sjuk att man inte kan arbeta.

Däremot anser jag absolut att gravida skall sjukskrivas i de fall som det är befogat.
 

Funderar också...

Skrivet av  Amelie
Inte sjuka? Jag har hört folk som inte tycker det är att vara sjuk att bli inlagd med dropp på sjukhus, efter att varken kunna äta eller dricka på två veckor p g a illamående. Oj, vad konstigt, tänker du väl, om du inte vet att personen är gravid, men när du får veta att det är graviditetsillamående tänker du irriterat: nej, graviditet är ingen sjukdom!!

Jag tror inte att du tänker så här egentligen, men jag undrar: Den här personen drar gränsen för sjukdom mellan graviditet (=inte sjuk) och icke-graviditet (=sjuk), i princip. Var drar DU gränsen för sjukdom?
 

Förstår inte riktigt...

Skrivet av  Tigre
men att vara gravid är i sig inte en sjukdom, eller?

Om de komplikationer man kan få i samband med graviditet anser jag vara "sjuk"...
 

Ja, men vart drar du gränsen?

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
Definiera sjuk.
 

Var går gränsen?

Skrivet av  AnKa
Sjukskrivning är till för människor som är sjuka och därför inte kan arbeta. Att vara gravid och flera krämpor som förljer med graviditeten är helt normala tillstånd. Sen finns förstås en gräns för vad som kan anses vara normalt, så svår foglossning att det krävs kryckor eller illamående som kräver sjukhusinläggning kan ju förståss inte anses som normalt och då ska man rimligen kunna få sjukskrivning.

Kanske får man ställa större krav på läkarna att de skriver bättre intyg så det framgår vilka som verkligen behöver sjukskrivningen. Och ställa krav på mammorna att de tar ut de graviddagar som finns för alla i föräldraförsäkringen.
 

Vilka graviddagar?

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
Menar du havandeskapspenningen? Den måste sökas i varje enskilt fall och är inte alltid lätt att få.
 

Bruten arm

Skrivet av  Ont i armen
Hej, i vintras när jag vara föräldraledig bröt jag armen. Jag blev sjukskriven och min kille fick vara hemma och ta hand om våran unge. ( Jag kunde ju inte lyfta, diska mm. Det som jag tyckte var konstigt då var att han fick ta ut tillfälliga föräldradagar vilket betyder att inga av våra "riktiga föräldradagar" gick åt. Så vi har liksom en extra månad nu. Bra för oss,ett litet plåster på såren, men kostsamt för samhället. Det är fel tycker jag. Min kille borde ha varit tvungen att ta ut föräldradagar. Jag fattar inte logiken.

(Särskilt inte mot bakgrunden att kvinnor med stora foglossningsbesvär inte blir sjukskrivna, Usch så dumt)
 

Nja, fast alltså, jag vet inte...

Skrivet av  Maa
jag var sjukskriven nästan hela tiden fram till barnet var 8 månader, o då måste pappan ta vanliga fp-dagar. Det är först senare som pappan får ta tfp - men jag tycker faktiskt att det var synd, jag har förlorat hela chansen till att vara föräldraledig (nästan), ialla fall om jag vill få ersättning för det.
Alltså det är ju tufft att vara så dålig att man inte kan sköta om sitt barn, och det skulle känts som lite revansch om jag åtminstone hade haft möjlighet att ta ut en del av den tiden senare, när jag var frisk igen.