Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

genus på förskola

Skrivet av dagisfröken
Har läst flera av inläggen under och måste göra min stämma hörd. För mig, och i alla förskolor jag har jobbat på har det varit en självklarhet att se barnen som individer. Det är föreläsningar och kurser, samtalsgrupper och verksamhetsbeskrivningar/mål som varje år går igenom sådana frågor. Problemet är inte viljan hos personalen (förutom en och annan gammal svårlärd räv), problemet är ofta föräldrarna. Nästan en gång om dagen får jag frågor som:
- Vem har hon lekt med idag? (jag svarar ex. Pelle och föräldeln säger; Nej jag menar har hon lekt med någon av flickorna)
- Varför klär Kalle ut sig till Prinsessa?
- Visst är hon för söt i den kjolen.
- Kan ni inte få hon och hon eller han och han att leka mer med varandra.
- Hur ska det gå med bara 3 flickor och 10 pojkar på småbarnsavd?

Pappor som kallar dottern för "lilla gumman" och sonen för "polarn" står mig upp i halsen.

Ville bara säga att de flesta förskolor jobbar aktivt med att förändra världen *ler* men den stora förändringen måste ske på hemmaplan. Och det av frivilliga föräldrar.
Svar på tråden: genus på förskola

tror inte

Skrivet av  carola- fskl
att de _flesta_ förksolor akrivt arbetar med genusfrågor, även om många tror sig göra det, ända tills de blir videofilmade.
 

visst

Skrivet av  dagisfröken
kan man se det så. Kan man säga samma sak till föräldrar då? Huvudsaken är väll att man försöker att alltid ha det i bakhuvudet. Visst, om någon filmade mig på jobbet så skulle det säkert visa sig att jag många gånger behandlade pojkar och flickor annorlunda.

Varför inte filma företags anställningsintervjuer för att se om de behandlar folk olika. Eller ännu bättre. Se om förskollärare behandlar mörkhyade föräldrar annorlunda. Det kanske skulle visa sig att vi är rasister hela bunten.

Man kan jobba med genusfrågor utan att bli filmad. Det är jag säker på!
 

visst KAN man

Skrivet av  carola
det har jag aldrig ifrågasatt, men jag tror inte att så många förskolor gör det, inte att man verkligen går inte för att arbeta med dessa frågor.

Jag tror inte att det är så lätt att helt plötsligt agera utifrån ett annat sätt det som "sitter i ryggmärgen" på de allra flesta.

Däremot har jag träffat på flertal inom förskolan som verkligen tror att de behandlar barnen som invdivider och inte utifrån kön.

 

Givetvis

Skrivet av  G
kan man vända på det till föräldrarna, men det ena utesluter inte det andra.

Det låter som om du finner det mycket känsligt att bli filmad - jag skulle gärna bli filmad om jag kan lära mig något om mig själv den vägen.

Som det står i Kajsa Wahlströms bok (om dagisarna iGävle) så trodde sig personalen arbeta utifrån individ och inte kön, men senare visade det sig att det inte var så. Och det stämmer ju med debatten om individer och strukturer. Varje arbetsgivare säger sig förhandla med en individ om lön, men strukturen säger en annan sak och det är på grund av de bakomliggande orakerna (förväntningar utefter kön, etnicitet osv).

Jag hoppas alla förskollärare och pedagoger ska känna sig trygga nog att bli filmade för att lära sig lite mer om sig själv och sitt beteende. För det är inte så att man får stämpeln som "dålig" för att man gör saker på slentrian - vi är alla resultat av vår omgivning och behöver jobba på olika saker mer eller mindre. Men vi måste först få syn på dem.
 

precis

Skrivet av  carola
jag läser just nu boken Genuspedagogik av Kajsa Svaleryd och det är så intressant.

Jag skulle ochså gärna bli filmad eftersom jag tror att mycket av det vi gör sker helt omedvetet och därför behövs ett redskap för att vi ska upptäcka vad det är vi gör.
 

Har du några tips för genusmedvetna föräldrar?

Skrivet av  Emma
Vi kämpar på så gott det går här hemma med att ge våra barn en könsrollsfri uppfostran. Tyvärr känner vi oss rätt motarbetade av vår förskola. Det är mycket förstärkande av traditionella könsroller där. Dessutom är de inte pigga på att ändra på det heller, eftersom de hävdar att de föräldrar som har utländsk bakgrund inte vill det! Det är ju rakt emot vad förskoleplanen säger, men hur ska man få pedagogerna att ändra sig utan att komma i konflikt med dem och många av föräldrarna?
 

hej!

Skrivet av  dagisfröken
Jobbigt att inte ha förskolan på er sida. Det bästa är nog att fråga enkla frågor. Fast det är svårt. Man vill inte trampa någon på fötterna. Ett litet tips kan jag ge. Fråga om de har någon verksamhetsbeskrivning (de ska de ha) Läs och begrunda. Troligen står det något om att de jobbar med jämlikhet bla bla bla. Bli överlycklig, krama om dom, hojta till andra föräldrar, överdriv. SEN ställer du frågan: På vilket sätt? Hur menar ni? osv. Det hade fått mig att tappa fotfästet som *fröken* och genast börja jobba mer kring genusfrågor. Iaf ta reda på vad det innebär.
Det här är inte ett genomtänkt förslag utan något som jag kom på i skrivandes stund så kritisera gärna.
 

Jag har frågat

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
När vi var där för att kolla in dagiset första gången vågade jag mig på att fråga hur de jobbar med genus. Först såg hon helt frågande ut, men sedan frågade hon lite generat hur jag menade. *suckar* Jag omformulerade mig lite och udrade hur de jobbar med jämställdhet och könsrollsfrågor. Hennes svar kom efter en stunds betänketid, och hon verkade mycket förvånad över att jag frågade. Svaret var att de brukar lägga "tjejleksaker" som My little pony och Barbie bland "pojkleksakerna", dvs klossar och tågbana, för att locka flickorna att leka lite med de sakerna också. Behöver jag säga att jag inte blev överlycklig? Sedan förklarade hon det där om de utländska föräldrarna, att de inte ville att de skulle uppmuntra deras söner till att göra "tjejsaker". *lite chockad fortfarande* Jag har tyvärr inte orkat ta upp frågan sedan dess, och tänker nog inte göra det på det på det stundande föräldramötet heller. Men kanske vågar jag mig på något litet ifrågasättande på det samtal vi ska ha med en annan av pedagogerna i nästa vecka. Några tips på vad man kan säga utan att de ska känna sig helt attackerade utan snarare peppade och uppmuntrade?
 

du verkar..

Skrivet av  dagisfröken
ha en sund inställning. Gå inte till attack utan fråga bara lite trevligt samma sak som sist. Hur jobbar de för jämställdhet mellan pojkarna och flickorna? Vad är deras erfarenheter om skillnader/likheter mellan könen? Fråga om du på något sätt kan hjälpa till. Få igång en diskussion. Säg att en väninna har barn på en förskola där de är i skogen mycket för att ge barnen samma möjligheter och lekmaterial sen frågar du om de har tänkt i de banorna eller om de har hört talas om förskolor som jobbar på det sättet. Fråga vad de tycker om sådant.

När allt kommer omkring kanske de har satt tyngdpunkten i verksamheten på helt andra saker. Då kanske enda alternativet är att byta förskola.
 

jaru

Skrivet av  Elena
Problemen med könsrollsindoktrineringen finns ju överallt. Själv har jag mer än en gång blivit helt tokig på folks kommentarer i parken, och på hur folk klär och behandlar sina barn.

Kan inte du svara "för att han/hon ville och vi ser till individernas välbefinande och behov"?

 

Önskar att du hade rätt

Skrivet av  maisy
Jag hoppas givetvis att du har rätt när du säger att de allra flesta förskolor arbetar medvetet med jämställdhet. Min - gansa begränsade - erfarenhet säger tvärtom.

Jag kan undr hur du vet att det är så? Jag tänker på frågan som nån ställde längre ner om hur man mäter jämställdhetsarbete på förskolan. Har du några tips på mätmetoder? Har de gjorts undersäkningar om detta? Kan du inte dela med dig, för jag vill mer än GÄRNA bli överbevisad i den här frågan. :-)
 

rapport fr JämO

Skrivet av  flaff
Jag har precis beställt en rapport som heter "Att våga hoppa jämfota - rapport från ett jämställdhetspedagogiskt projekt" (2004). Har inte hunnit läsa än, men den verkar intressant. Rapporten riktar sig främst till dem som arbetar för jämställdhet inom förskola/skola, tar upp lite grundläggande genusvetenskap och redovisar hur projektdeltagarna arbetat för att bryta mönster och vad arbetet fått för effekter. Och vilket motstånd de mött.

Ska bli spännande läsning! Finna att beställa hos JämO (www.jamombud.se) för drygt 100 pix.
 

Intressant!

Skrivet av  maisy
Jag ska nog också ta och beställa ett ex.

Söker ju lärarjobb så det kan ju bli bra förberedande läsning i väntan på ett jobb.
 

För mig ger

Skrivet av  Pappa Po
det helt olika signaler om en förskola säger att de anser sig behandla barnen som individer och att de arbetar aktivt med genusfrågor. Även om det i teorin skulle betyda samma sak så innebär det sistnämda för mig en helt annan medvetenhet om området.
 

Jamen precis

Skrivet av  maisy
Det där var ju precis vad jag ville säga. Jag satt på jobbet och skrev förut och blev avbruten (himla kollegor! :-)). Men jag håller helt och hållet med dig!
 

Jag jobbar för det på hemmaplan

Skrivet av  Fumlan
Du har säkert rätt i att det är många föräldrar som "motarbetar" jämställdsarbete.

Känns bra att du är medveten och sett många förskolor där de arbetat för jämställdhet.

På vår förskola har jag dock inte hört ett ord om något jämställdhetsarbete. Det kanske sker i det fördolda och inte når ut till föräldrarna.
 

Hej! Vet du hur man mäter?

Skrivet av  Maa
Kul att du skriver här, som dagisfröken.
Jag har i uppdrag av mitt dagis att revidera verksamheten, och vill ju gärna ta med hur genusfrågorna ligger till. Vet du nåt om hur man mäter hur långt man kommit gentemot läroplanens mål? (jag tänker att man ju lär sig nåt om detta under utbildningen??)
 

Artiklar från Familjeliv