Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

så trött! (hej föresten)

Skrivet av plast
Hej allihopa! Har inte skrivit här innan, varit ganska rädd för att få mothugg av jobbiga anifeminister och biologister, men nu känner jag mig lite stabilare och har tjuvläst lite här, och ni verkar ju vara bra! ;)
Är gravid med mitt första barn, 23 år gammal (ung?), och sjukskriven just nu, annars har jag sysselsatt mig med att läsa genusvetenskap den senaste tiden.
Jag är gravid i V 16, och är inne i ett stadie då jag läser allt jag kan komma över. Tyvärr verkar det knappt finnas böcker/tidningar om graviditet som inte är skitbiologistiska! Det är helt galet! Det är som att det så fort det handlar om graviditet så är allt superbiologistiskt och alla citerar Rigmor Robert och sånt.
Finns det någon som har något tips på litteratur som är bra? Jag bli helt nedslagen av det här ju...
Svar på tråden: så trött! (hej föresten)

Jag gillade...

Skrivet av  Siri m liten kille
... Uppdrag Mamma - men den är ju mer personlig, inte så mkt hardcorefakta om själva graviditeten. Nu har det ju kommit en Uppdrag Pappa också. Koka Makaroner har jag också läst, den var mer som en mysig skildring av det första året som förälder, typ. Det finns också en fransk författarinna, vars namn jag nu glömt, som skrivit om sin upplevelse av att få barn. Om jag inte missminner mig fick hon mkt skit från de franska intellektuella över att hon (som tidigare haft mycket cred i de litterära kretsarna) kunde nedsänka sig till att skriva om nåt så banalt att få barn. Men jag gillade boken.
 

Karin Milles

Skrivet av  Fumlan
har bara läst boken om hur det blev när hon fått barn, men det ska finnas en om graviditeten också.

"En mammas dagbok" - jättebra bok tyckte jag. i dagboksform och med feministisk prägel. dagbok brukar jag personligen annars ha svårt för, men hon lyckas.

Recension (sökte på Karin Milles på google)
http://www.kanalen.org/bok/rec.php?id=1100

 

Med kroppens samtycke?

Skrivet av  Susanne med Viggo
Den boken skriven av fransyskan Therese Bertherat hade jag mycket glädje av. Bland annat lärde den mig tillräckligt mycket om andning och avslappning för att jag skulle klara förlossningen på bara lustgas och själva utdrivningsskedet utan smärtlindring alls. Skön bok som fokuserar på det naturliga med att föda barn.

Såklart kan man anse den vara biologistisk, men tyvärr är det nog mycket liknande litteratur som är det eftersom barnafödande är något som bara kvinnor kan göra.

Annars rekommenderar jag också boken Uppdrag mamma, och senare boken Ditt kompetenta barn av Jesper Juul.

mvh,
Susanne
 

Nu kom jag på det!

Skrivet av  Siri m liten kille
Den franska boken heter Babyn och författaren är Marie Darrieussecq.
 

Kanske inte vad du söker

Skrivet av  Pappa Po
men jag tycker att en del av Terry Erikssons krönikor och graviditetsdagbok i Aftonbladet är bra och rolig läsning. http://www.aftonbladet.se/foraldrar
(Tydligen ska de komma i en bok nu också!)
 

kände precis likadant

Skrivet av  Sus
när jag väntade mina två barn. Funderar på att göra en konstruktivistisk mammapraktika!
Men jag läste folkhälsoinstitutets bok (som man får på MVC), Sheila Kitzingers bok och "Mammapraktikan" av Leni SÖderberg(?). Läste och försökte bortse från fraser som "vid den här tidpunkten i graviditeten får många kvinnor rosiga kinder ch glansigt hår, sexlusten ökar också"....
 

OK

Skrivet av  Lingling bf 23e(?)
Jag undrar vad det är för fel med en fras som " ... vid den här tidpunkten i graviditeten får många kvinnor rosiga kinder ch glansigt hår, sexlusten ökar också ..."?
Om det stått att _alla_ får ditt&datt, men om det finns underlag för att säga att många får det?

Graviditet är en biologisk process, där en massa hormonnivåer kan gå upp och ner och påverka kroppen och humöret - t ex bli ligamenten känsligare - sedan finns det individuella variationer i hur man agerar ut det som påverkar psykiskt (inlärda i familjen eller kulturen i stort, och medfödda) och beroende på vilken fysisk form man är i innan - den som har lite torr i hy får en finare hy om huden börjar "jobba mer", den som är blandad får snarare acne.

Sedan kan graviditet och förlossning ses som en kulturell process också, vilket väl är just vad Kitzinger gör.