Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skönt svar

Skrivet av kanjangen
I helgen var jag och den 20 månader gamla sonen på ett köpcentra. Vi tog en fruktpaus och satte oss ned på en bänk.

Där började en dam snacka med sonen. Hon frågade om han var en flicka eller pojke.

Sonen såg helt oförstående ut och pekade sedan på sig själv och sade sitt namn.

Otroligt skönt tycker jag och sade glatt till honom att det såklart inte spelar någon roll om man är tjej eller kille, huvudsaken är ju att man är den man är.

Han vet att han är en pojke, han brukar nämligen nöjt konstatera "stor kille - dagis". Men han fattade inte vad den frågvisa damen ville komma fram till :)
Svar på tråden: Skönt svar

Min son..

Skrivet av  Dina m Alice 99 & Valdemar 02
har inte heller riktigt fattat det där med flickor och pojkar ännu, han är 2 år och 4 månader. Han kallar alla barn för "barn" men vuxna kan vara mamma eller pappa, eller mormor eller morfar.

Många av hans jämnåriga säger "flicka" och "pojke" och gör ganska stor skillnad på dem verkar det som (om man ritar eller läser böcker) men för min son är alla "barn". Det är faktiskt ganska befriande!
 

"Mina alla barnen"

Skrivet av  Kristina
kallar Agnes sina dagiskompisar och när jag tänker efter har jag nog aldrig hört henne prata om pojkar och flickor. Å andra sidan tänkte inte Moa på sådant förrän hon var 3 1/2 ungefär, men då kom det med besked.
 

Enligt min treåring

Skrivet av  Tilia
finns det barn och så finns det människor.
 

Artiklar från Familjeliv