Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur fråga förskolan om jämställdhetsarbete?

Skrivet av Siri
Hej
Ska snart på första dagisrundvandringen och söker tips på hur jag ska ta upp frågan om personalens bevandring i genusfrågor, hur man arbetar med jämställdhet etc. Är rädd för att trampa på ömma tår och vet därför inte hur jag ska formulera mig. Kanske är min oro helt obefogad och överdriven - men jag frågar ändå. Har ni några tips?
Svar på tråden: Hur fråga förskolan om jämställdhetsarbete?

Antagligen trampar du inte på några tår alls

Skrivet av  Meche
om de inte har en plan. Många kommer nog inte ha en aning om vad du pratar om. På min sons förra dagis tog jag upp frågan (och använde ordet jämställdhet) efter att jag tröttnat på att se honom leka krigiska lekar i kuddrummet varje dag, medan tjejerna satt i ett annat rum och trädde halsband i lugn och ro.
Fröken glodde på mig, helt oförstående - "Men lååååt honom leka! Han konstruerar! Han är jätteduktig!"
????
Jag förklarade att det är en stor skillnad mellan att förbjuda ett barn att kasta kuddar och att faktiskt erbjuda andra lugnare alternativ och blanda könen. Hon fattade fortfarande inte vad jag pratade om och verkade nöjd med att kunna stänga in "de stökiga killarna" (just det, killar är stökigare enl fröknarna) i ett rum så att hon slapp ta hand om problemet...
Pliktskyldigt kom han hem med ett halsband en gång i veckan efter detta.
Kan tillägga att min son slutade kort därefter. Nästa gång ska jag vara mer noggrann!
 

Nej då

Skrivet av  Lena
Att fråga just så "hur arbetar ni med genusfrågor?" är ju helt neutralt, då lär du inte trampa någon på tårna. Om personalen ser ut som frågetecken kan du ju försiktigt upplysa om att det står i läroplanen för förskolan att förskolan SKALL arbeta för ökad jämställdhet. Jag tog upp det med rektor, var jättenervös innan men det gick bra :).
 

Artiklar från Familjeliv