Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

jag frågade dagis

Skrivet av filur72 med sönetr 01 & 04
om hur de arbetade med jämställdhet och fick svaret att vad ville jag att de skulle göra? Det var inte otrevligt eller så men jag blev lite ställd och svarade att om pojkarna ville gå i kjol så skulle de få det och att det är bra om personalen föregår med gott exempel att dagispappan städar och dagismammorna snickrar. Men det lät så ihåligt och lite tycker jag. Vad skulle ni ha sagt?
Svar på tråden: jag frågade dagis

skulle nog också blivit ställd

Skrivet av  Fumlan
ungefär som när läkaren frågar vilken behandling jag vill ha. man tänker att de som jobbar inom ett visst område borde vara de som sitter inne med kunskapen, även om det givetvis är bra att hämta erfarenheter och åsikter från mottagarna.

vad jag skulle sagt?
kanske att de ska arbeta medvetet för att inte styra barnen mot traditionell flicklek för flickorna och pojklek för pojkarna, utan vara öppen för att varje barn är en egen individ med intressen som inte behöver vara könsbundna. att medvetet arbeta för att tjejer inte tystas ner och att pojkar inte nödvändigtvis är "bråkiga" och högljudda. att uppmuntra lek med både pojkar och flickor sinsemellan. att försöka sluta tänka i termer av pojkar och flickor som någon slags stor skiljelinje där de ena är på ett sätt och de andra på ett annat sätt. att ägna studiedagar åt jämställdhetsfrågor.

något av detta skulle jag vilja sagt. inte allt på en gång för det blir nog för mycket att ta till sig på en gång.
 

Jag vet inte

Skrivet av  Kaja
vad jag skulle ha sagt, förmodligen något jättefånigt. I bästa fall skulle jag ha bett att få tänka på saken.

Jag tycker det är fel att de bollar tillbaka till dig. Det är förskolepersonalen som ska jobba med att uppfylla läroplanen och idéer om hur det ska gå till.

På något sätt så går det inte att bara peka ut vissa saker, som att pojkarna ska kunna gå i kjol. För mig känns det viktigare att förskolepersonalen är medvetna. Jag vill helt enkelt att förskolepersonalen ska vara feminister och agera därefter. Men det är ju lite svårt att kläcka ur sig på ett bra sätt, i all hast, vid hämntning eller lämning eller på ett föräldramöte, när man inte har tid att diskutera ordentligt.

 

Att det är

Skrivet av  G
deras arbete att ha en jställdhetsplan och att följa den och att du som förälder inte vill annat än höra hur de gör det utan att bli ställd mot väggen.

Att det är de som inte tror sig behöva något arbete som främst behöver det (Citat K Wahlström, Gävledagisföreståndaren) och att det inte lika mycket handlar om nagellack som våra attityder och omedvetna ageranden utefter kön som är de mest problematiska.

Vänd tillbaka frågan igen - stort lycka till!
 

jag skulle svarat såhär:

Skrivet av  sisla
"Jo, för jag tänkte på det att det står ju i läroplanen för förskolan att ni ska arbeta aktivt för att motverka traditionella könsrollsmönster, jag undrar på vilket sätt ni gör det?"

Det är ju för tusan pedagogen som ska ha svaret, inte du! Jättebra att du frågade! När min unge gick på dagis försökte vi intressera personalen för genusfrågor i 3 års tid, men lyckades aldrig riktigt tyvärr.
 

Några idéer

Skrivet av  Ronja
Jag förstår verkligen att du blev ställd och naturligtvis är det ju personalen som skall ha svaret, inte vi föräldrar. Men eftersom man vet att deras utbildning i genusfrågor är dålig (obefintlig) och kommunerna inte anstränger ihjäl sig för att leva upp till läroplanen på detta område, och om den anställde som du talade med helt uppriktigt vill få lite tips och idéer på vad de konkret skall göra, då är det ju inte fel att ge dem det.

Saker man skulle kunna göra på ett dagis, inbillar jag mig är
- låta flickorna för sig själva leka lekar som tränar dem i att t ex hoppa, springa, skrika,
- låta pojkarna för sig själva leka lekar som tränar fysisk kontakt med de andra barnen och att ta hand om varandra,
- uppmuntra flickor att leka med bilar, bollar och att snickra m.m. och pojkar att leka med dockor, klippa och rita m.m.,
- fundera över de barnböcker som finns på dagis - finns det några flickor som är huvudpersoner och hur är de? Springer de fort och gör modiga saker? Kan man kanske byta kön på en pojkfigur och göra det till en flicka när man läser (jag gör det t ex med Den vilda bebin när jag läser för min dotter, och det funkar fint!)?
- iakkta sig själv noga när barnen äter, så man inte låter flickorna bli "hjälpredor" åt pojkarna och skicka mjölk och smör och så,
- iakkta sig själv noga när barnen skall gå ut, så man inte låter pojkarna kläs på först för att de skall komma ut först så det blir lugn och ro i hallen,
- tala om för flickorna att de är starka, springer fort osv och tala om för pojkarna när de är snälla mot någon annan, när de har något fint på sig.

Detta var några snabbt hopkomna idéer, som jag samlat från olika håll och som jag själv tänkt att man kunde prata med dagispersonalen om, men själv inte orkat och vågat, tyvärr...

Lycka till!
 

bra tänkt! *imt*

Skrivet av  Fumlan
*
 

Uppmuntra alla barn till samma saker

Skrivet av  Amelie
Så enkelt, egentligen. Ta fram både bilar och dockor till både pojkar och flickor. Och som du säger: låta både Och definitivt INTE göra som på min dotters gamla dagis: ge olika presenter på sommaravslutningen (cyklop eller armband, gissa vem som fick vad...)
 

Nu skickade jag för snabbt

Skrivet av  Amelie
Låta både mammor och pappor både snickra och städa, skulle det vara.
 

Känner igen det där

Skrivet av  Mortorio
jag vickade på ett dagis för några år sedan och pojkarna fick bilar och flickorna smycken. Jag tog upp det och blev idiotförklarad.
 

imponerad av förskola

Skrivet av  willow bf 29/5
haha.. så ska jag svara nästa gång någon undrar vad vi gör. För de flesta föräldrar vet inte vad de vill ha när de vill ha aktivt jämställdhetsarbete på förskolan. skönt ju..
 

Artiklar från Familjeliv