Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

på tal om kläder. dagens DN

Skrivet av mysan med Flisan
Hej

Var det någon mer än jag som läste dagens DN om maria elementars rektor som vill förbjuda t.ex. korta kjolar´- Jag blev fly förbannad, hur fasen kan man vilja förbjuda detta? Luktar diskriminering lång väg...Som elev skulle jag verkligen revolterat. Jag har alltid haft kjol på mig och i synnerhet kort när jag var yngre för att jag trivdes med det.

Vad tycker ni?
Svar på tråden: på tal om kläder. dagens DN

Jag tycker det...

Skrivet av  kanjangen
... stinker med förbud. Det var ju som den skolan där tjejer förbjöds att ha kortkort och urringat för att det kunde störa killarnas koncentration. *slår sig för pannan*
 

Hela

Skrivet av  Pappa Po
rektorns brev finns längre ner på http://www.mariaelementarskola.se/aktuellt.htm

Man blir bedrövad.
 

beror på anledningen

Skrivet av  Fumlan, aka Kvinna 3.0
är det för att killarna inte kan koncentera sig så är det fånigt. killar är inga sexmaskiner som inte kan kontrollera sig själva.

men om det var för att korta kjolar är opraktiskt och är sexualiserat mode för att bejaka män, ok för mig. de kvinnor som vill använda kort kjol om de tycker det är skönt och praktiskt borde dock få göra det. utan att killarna för det behöver se kvinnorna som villiga offer och inte kunna koncentrera sig på lärandet. själv skulle jag ha svårt att koncentrera mig i en jättekort kjol. särskilt om det inte är strumpbyxor under. skulle vara både kallt och jobbigt att nästan visa hela rumpan i mijöer där det inte är ok.
 

fel oavsett ansledning

Skrivet av  mysan med Flisan
jag tycker nog att det fel oavsett anledning dessutom diskriminerande. Det handlar om ens personliga integritet och att skolan inte ska ha med vad barnen har för kläder på sig överhuvudtaget. Som det skrev om fostran, skolan ska inte fostra gällande sina egna värderingar och vad de anser vara rätt stil. Det är hemskt...brrr. tack gode gus tampade skolverket ned foten
 

men hur långt får man dra det då

Skrivet av  mamma till tre
Om nån vill komma till skolan i stringtrosor och behå med hål för bröstvårtorna, typ porrfilm - Skulle det också vara OK? Någonstans finns väl en gräns för vad andra ska behöva tåla?
 

Då ska man tala länge och lugnt med den eleven!

Skrivet av  Jenny RE
Men INTE för att andra ska slippa se eländet utan för att en människa som söker uppmäksamhet med ett "förnedrande" yttre sannolikt är i behov av uppmärksamhet för sina inre kvaliteter. Hon (om vi pratar stringtrose-exemplet) siganlerar ju ganska tydligt att hon vill bli sedd, "upplockad".

Om andra människor sedan störs av att konfronteras med hjälpsökande människor så kan de också behöva stöd, i att utveckla sin empatiska förmåga.
 

Nej, du

Skrivet av  mamma till tre
man behöver inte hjälp för att man inte vill se eller uppleva vad som helst.
Ett barn som slår ner ett annat barn ropar också efter hjälp, så långt håller jag med, men det är inte det nedslagna barnet som behöver gå i empatiträning om han eller hon blir sur. Det är fullt jämförbart för du kan slås ner av annat än fysiska slag.
 

Lagar och regler

Skrivet av  Omnia
Att vandra runt på allmänna platser klädd så skull ejag tippa på går under förargelseväckande beteende (gå på stan visa bröstvårtor), så skolan behöver inte sätta upp enskildaregler för det. Precis som skolor inte behöver ha regler mot att tvinga av andra elever pengar, vi har faktiskt en lag som säger att det inte är ok att råna andra.

Lagar och regler gäller i skolan som över allt annars.
 

inte samma i skolan

Skrivet av  mamma till tre
Skolan har ju tex regler om ingen keps i klassrummet. Så det är inte alls samma regler i skola som resten av samhället.
 

förlåt otydligheten

Skrivet av  Omnia
Skolan _behöver_ inte _speciella_ regler om de är oroliga för nakna elever, rån, misshandel osv. Sådana regler finns redan i samhället. Ingenstans får man trakassera folk pga. av kön, sexuelläggning, ingenstans får man sparka på folk som ligger och enda stället du får vara naken är på nudist ställen och i det egna hemmet.

Om något stör undervisningen har de naturligvis rätt att sätta upp egna regler, att alla ska sitta tysta när lärarinnan talar och att ingen får ha klädesplagg som döljer ansiktet på lektionstid (rast borde ju gå bra).

Men om man stör för att läraren är trångsynt tex. slöja, då ka man fråga vem reglerna bör skydda i första hand?
 

tycker det är ganska vettigt

Skrivet av  kom
Har inte läst hela brevet, men tycker det kan vara vettigt med klädregler precis som andra uppföranderegler på skolorna..
 

läs brevet

Skrivet av  mysan med Flisan
läskigt....Det som om man kastat tillbaka till 40 och 50-talet igen...brrr
 

Har läst...

Skrivet av  Jenny RE
... och det var bland det värre jag sett :-(
Man borde informera elevorganisationen om det inte redan gjorts. Vid närmare eftertanke ska jag ta tag i det själv. Nu.
 

Så!

Skrivet av  Jenny RE
Dialog med elevorg. upprättad. Jag ska hålla er informerade :-)
 

Klart oroväckande

Skrivet av  Tigermamman
med en skola som bara ger "viss" bildning, inte tar till sig nya pedagogiska rön och sätter en ära i att inte ha förändrats på de senaste hundra åren.
 

Äh, det var väl inget

Skrivet av  lyckligt lottad
att hetsa upp sig över. Jag tycker det är helt ok att en skola ställer upp regler för hur man ska vara klädd, det finns ju faktiskt på många arbetsplatser också. Om inte föräldrarna kan hålla lite stil på ungarna så får väl skolan göra det.
 

vad då stil?

Skrivet av  mysan med Flisan
Ska föräldrarna bestämma vad deras tonårsbarn ska ha på sig? Mycket märklig inställning, ungdomar ska få välja sina egna kläder eftersom det i månt och mycket är kopplat till en identitet, ens person. Hålla stil, jag fattar inte vad du menar? jag ser inte vad som är fel på deras stil med att vilja ha kortkort, det är lika mycket kläder som ett par jeans och de är ok., eller shorts.

 

Ja jag tycker absolut

Skrivet av  lyckligt lottad
att föräldrar ska vara med och bestämma vad deras tonårsbarn ska ha på sig, det är ju de som bekostar kläderna. Dessutom så vet jag som vuxen vad olika plagg signalerar och betyder och jag har mer erfarenhet än tonåringar på det området. Jag anser inte att tonåringar ska ha "frihet" att exponera sig hursomhelst, det är en frihet de inte kan överblicka konsekvenserna av.
I det här fallet handlar det också om en otrevlig märkeshysteri och att en del ungar piercat sig, också en sak som man inte kan förstå konsekvenserna av när man är barn.
I uppfostran ingår att lära barnen vad som är lämplig klädsel och vad som är lämpligt uppförande. Enligt mitt förmenande är det många även vuxna svenskar som skulle behöva lära sig det. Att gå med bar överkropp är inte ok. Att kissa ute är inte ok. Att spotta på gatan är inte ok.
 

Cynisk

Skrivet av  Omnia
Undrar vad rektorn menar med "märkeshysteri", jag betvivlar stark att hon kommer ringa medelklassbarnens föräldrar och meddela att barnen inte längre får ha sina Canada Goose-jackor, Disel jeans eller JL-tröjor.

Var sätter man gränsen för hysteri? För många barn är det ju deras vanliga kläder, för vissa är det en omöjlighet.

Nu får ju inte den svenska skolan kosta något, men då Maria Elementarskola är så måna om sitt rykte kanske de kan betala skoluniformer åt eleverna?
 

Jaha och om jag

Skrivet av  Tyrvi
som vuxen och piercad känner mig kränkt av det här brevet, hur ska det då inte vara för ett barn? Att ha smycken i ansiktet är på intet sätt annorlunda än att ha dem i öronen och om någon tror att jag är en mindre seriös människa pga av dem så måste jag säga att jag inte tycker att de har "rätt uppträdande”. Dessutom ger det klart och tydligt vid handen att skolan misslyckas å det grövsta i sin målsättning att som rektorn skriver vara "...en plats för studier och lärande, där var och en blir sedd och får erkänsla för sitt sätt att vara och uppträda samt för sina prestationer." Att jag är piercad och vid tillfällen haft både rosa och grönt hår har aldrig varit till en nackdel för mig i mitt yrkesliv för jag har just stött på människor som ser till hur jag uppträder och vad jag gör mer än till hur jag ser ut och då har jag ändå tidvis jobbat med ganska konservativa branscher. Borde inte just detta att se igenom ett yttre och se den människa som finns där bakom och stötta det som är bra vara skolans uppgift istället för att ställa upp regler om vad som är ett acceptabelt utseende och dra alla med ett visst utseende över en kam?
 

Men jag tycker att ni

Skrivet av  lyckligt lottad
begår ett tankefel när ni likställer barnens val med vuxnas val. Barnen har inte samma förmåga att träffa val, just för att de är barn och ännu inte utvecklat en vuxens förmåga.

Sen tycker jag att det är helt vansinnigt, och omoraliskt, att tonåringar får jackor som kostar flera tusen av sina föräldrar. Och jag skulle personligen aldrig anställa ngn som var piercad ngnstans där det syntes.
 

Då tycke jag att

Skrivet av  Tyrvi
du är rätt fördomsfull och osmart.

Och barn har fortfarande samma rätt till respekt som vuxna oavsett. Deras val är deras val och måste respekteras. Om de inte är dummare än en piercing eller en för kort kjol får man som förälder vara glad.

Jag menar inte att man inte ska ha en dialog med barn om vad deras val leder till, men att påstå att en tonåring inte kan förstå konsekvenser är att bortse från att barn växer upp och så småningom ska fatta självständiga beslut. Det gagnar ingen, vare sig vuxna eller barn. Och det rör inget viktigare än utseende, vi pratar inte droger, kriminalitet eller självdestruktivt beteende här.
 

Felet

Skrivet av  Omnia
är inte att de oroar sig för att folk kan få en felaktig bild av barnen (om det är nu det de oroar sig för, låter inte så på brevet). Felet är ju att de inte prövar att tala om det hela. (Kanske har de det, men i så fall skulle jag som rektor ha utformat brevet lite annorlunda.)

Alltså jag blir lite trött på skolor som vill förbjuda kepsar, piercing, kängor eller vad det nu kan vara. Ute i det verkliga livet är det inte många som inte får jobb pga. kängor eller kort kjol. Det finns exempel men då känns det ju mer motiverat att arbeta bort de fördomarnadet företaget har än att tvinga skolbarn att klä sig på ett visst sätt. När det gäller piercing eller tuppkam är ju dessutom de personerna rätt medvetna om att de kanske aldrig får jobb på konsum, däremot brukar det väl inte vara nått hinder att bli webdesigner?

Om de nu vill uppfostra välartade barn som håller sig till den hundraåriga mallen skolan har kan de väl undervisa om det? De flesta ungdomar vet hur en "tråkig" banktjänsteman ser ut, de vet ungefär hur biblotikarier brukar klä sig osv. Vad som är problemet är väl om någon klär sig på ett visst sätt för att de känner att de måste för att bli accepterade och vara värda något. Då behöver ju skolan tala om värderingar. Dessutom sänder de ju fel signaler då de faktiskt säger att man måste klä sig på ett visst vis för att bli accepterad.
 

republiken Gondor:)

Skrivet av  Lingling
Jag anser nog att så länge vi som är föräldrar
sköter (tvättar, stryker, lagar)
betalar
barnens kläder, tonåringar eller ej, har en viss vetorätt om vilka kläder som gäller.
Sköter barnet sina grejer själv (och då ska de skötas) OK då kan de ha enbart saker som kräver handtvätt och kemtvätt.
Tjänar barnet egna pengar och betalar sin garderob själv då kan de välja själva vad de tycker är viktigt att lägga pengarna på.

Olika kläder har olika platser, så också kläder för att uttrycka min personlighet.

Minns diskussioner för några år sedan där skolor förbjöd kamoflagemönster och militärbyxor, andra skolor förbjuder smycken och annat med nordiska motiv och liknande, eller che-guevara-tröjor?
 

Tror inte på metoden

Skrivet av  trazzel
Förbud mot diffusa företeelser är meningslösa, precis som rektorn själv skriver. Vem ska avgöra vilken klädsel som är opassande?

Det är omöjligt att dra några gränser och det hela riskerar att resultera i små trotsiga uppror istället för en höjd stilmedvetenhet...

Dessutom brukar inte vilda klädexperiment i tonåren automatiskt leda till knasiga utstyrslar i vuxen ålder, om det nu är det rektor oroar sig över.
 

jag har nog en annan inställning

Skrivet av  Pitufina
än de flesta här inne.
Iofs tycker jag att det verkar konstigt att införa så diffusa regler, vem ska tolka vad som är tillåtet eller inte? Det blir ju helt godtyckligt vad som är tillåtet, är det rektor själv som ska se till att koden efterlevs? varför inte införa skoluniform?

Däremot gillar jag tanken att kläder inte ska spela någon roll i skolan, jag tycker inte att ungdomarna ska få sätta sin egen klädkod.
Så var det iallafall när jag gick i högstadiet, då var det jätteviktigt vilka kläder och vilka märken man hade på sig och klädde man sig fel kunde man räkna med att hamna utanför.
Den individuella friheten finns inte i högstadie och gymnasieåldern det är bara en fråga om vem som sätter riktlinjerna för hur man ska se ut.
Ett exempel från verkligheten. En bekants dotter som är 14 år kom hem från skolan och berättade att en klasskompis hade sagt till henne att "det du har på dig kostar mindre än mina skosnören".

jag tycker det är viktigt att försöka motverka utseendefixeringen så långt man kan. Som det är nu så blir väl barn bedömda efter hur de ser ut och hur dyra kläder de har redan i lågstadiet. Så mitt inlägg i debatten blir . inför skoluniform!
 

Unket

Skrivet av  Mustardseed
tycker jag det är! Läste brevet och det känns som det är från en helt annan era. Dessutom känns det otroligt riktat till just hur tjejer klär sig, hon skriver om kjolar, flätor, pärlor osv.

Jag tror inte på att motverka märkeshysteri genom att förbjuda märkena utan genom att föra en dialog med ungdomarna.

Och vem är rektor att bestämma om en 15-åring får ha en piercing? Vad ger det för känsla för "stil" och vad är det för "stil" hon är ute efter?

Antingen har man skoluniform eller så får man ha på sig vad man vill, så länge man har kläder på sig! Gränsen går väl vid kränkande budskap på tröjor osv - tex om nån går omkring med en sydstatsflagga - DÄR borde skolan gripa in tycker jag.