Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fortsättningen på Maria Elementar...

Skrivet av Helena
... stod att läsa i dagens DN. Nu kom även den gamla rektorn, nuvarande styrelseordföranden, Märta Fransson till tals. Hon tycker det var bättre förr när föräldrarna fick knåpa ihop till skolavgiften själva, nu finns det för många som bara vill "plocka russinen ur friskolekakan".

Vore jag förälder skulle jag bli helförbannad över att läsa ett sånt uttalande från skolans styrelse. Samtidigt är det ju bra att de visar sitt rätta ansikte. No riff-raff, som Basil Fawlty skulle ha sagt. Fattiglappar med dålig klädsmak, nä fyfan.
Svar på tråden: Fortsättningen på Maria Elementar...

Det står väl dem fritt...

Skrivet av  Fru Marmelad
...att driva skolan som privatskola istället för friskola. Då kan de köra vilken policy de vill. Lika bra det kanske för vilken normal människa vill ha sin unge i den skolan? Tydligen var inte tillräcklig många beredda att betala för det i alla fall eftersom de la om det från privat- till friskola...
 

Hörde på radio stockholm

Skrivet av  Pappa Po
i går då de intervjuade rektorn. Då kom också det här med att pojkarna inte kunde koncentrera sig om flickorna var klädda på ett visst sätt...
*stor suck*
 

Ja, det jag läste idag...

Skrivet av  trazzel
...fick mig inte precis att ändra åsikt.

Jag funderar fortfarande på vilka klädstilar som anses opassande. Och är det verkligen märkeshysterin rektorn vill åt? Det är frestande att tro att hon snarare vill klämma åt de elever som inte ser tillräckligt propra ut.

Apropå olika klädkoder ute i samhället - det är nog ingen risk att ungarna inte lär sig hantera dem! De tränar ju för fullt. Det finns väl inte en tonåring som inte har stenkoll på vilka kläder som gäller, beroende på vilken person man är, eller vill vara.

En genomsnittlig tonåring kan utifrån klädseln urskilja olika grupper, subgrupper, musikinriktningar, status, matvanor, politiska åsikter, klasstillhörighet, etniskt ursprung, fritidsintressen osv osv betydligt bättre än vilken vuxen som helst. Så nog har de kännedom om klädkoder, alltid.

Vad är problemet?
 

Artiklar från Familjeliv