Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Boktips från er kloka päron! även på AP

Skrivet av Sara med 98+02
Selma, snart 6 år, är trött på bilderböcker och vill läsa kapitelböcker. Jag har gamla Wahlströmsböcker men de lämnar ju en hel del att önska vad gäller könsroller och värderingar och tankestoff.

Köpte en Sune, och jag tycker nog den hör hemma i Wahlströms-klassen beträffande just de områdena. Även om både jag och Selma fick oss en del goda skratt.

När man går och kollar i bokhandeln så verkar de flesta böckerna vara rätt dåliga. Det känns som kvaliteten ofta får ge vika för "det som barn vill höra"… kompisklubbar, kärlek, fotboll, hästar etc etc.

Finns det inga seriösa lätta kapitelböcker. Det finns ju en hel del i bilderboksväg, menar jag.

Har ni några fantastiska boktips att komma med så blir jag jätteglad och kommer garanterat att springa till bokhandeln direkt *nästan*
Svar på tråden: Boktips från er kloka päron! även på AP

Varför inte Pippi

Skrivet av  Semlan
Om det är goda förebilder du är ute efter så finns ju alltid klassikerna Pippi och Ronja rövardotter. Några böcker som jag och mina barn haft mycket roligt med är annars Barbro Lindgrens böcker om Loranga, Masarin och Dartanjang. De gör precis vad de känner för!
En tuff dam (Fru Jackson) finns det också i bilderboken Var är Sailor och Pekka av Jockum Nordström.
En fingervisning om kvalitén kan också förlaget som har givit ut boken ge. Vissa förlag satsar som bekant mer på kvalitet.
 

Jaaaa!

Skrivet av  Rudolfina
Böckerna om Loranga, Masarin och Dartanjang är helt _underbara_. Och inte kan man ha nåt feministiskt att invända mot dem heller. De är ju helt uppochner över huvud taget. Underbar läsning!
 

Ska

Skrivet av  Besökare
ALLA barn bete sig som Pippi och Ronja? Vad är det som är så bra med t.ex. Pippi? Att ingen ska lyda eller följa satta gränser, utan göra som man vill? Vi vuxna, kan vi göra likadant då? Härligt! Jag ifrågasätter nog budskapet som sådant vare sig det är flickor eller pojkar som utsätts för det. Pippi hade en poäng på 40-talet då de flesta barn uppfostrades hårt Tommy och Annika, men den poängen är borta idag när de flesta barn verkar ha svårt att se gränser över huvud taget. Ibland undrar jag vad "oskyldiga" berättelser som Pippi Långstrump har gjort med min generation och gör med kommande. Ingen som ens funderat?
 

Typiskt!

Skrivet av  Besökare
Ingen har någonting att invända mot eller instämma i? Pippi är ok antar jag. Min kompis son är som Pippi. Är det alltså ok?
 

Vad ska man säga om det?

Skrivet av  trazzel
Om din kompis son är som Pippi, kan man ju inte bara påstå att det INTE är ok. Han är ju som han är.

Pippi är väl vad man skulle kalla ouppfostrad. Hon tar hela tårtan själv, knäcker ägg i håret och svarar emot vuxna. Men samtidigt är hon ju generös, modig, självständig och empatisk.

Värre barn kan jag defintivt tänka mig.

Men som barn var jag inte speciellt förtjust i att läsa Pippi. Jag vet inte riktigt varför. Kanske tyckte jag att det var för överdrivet.

I vilket fall tror jag inte alls att Pippi är skadlig på något vis. Som någon annan skrev, identifierar sig barnen inte med Pippi själv, utan med Tommy och Annika. Pippi står för det ouppnåeliga, för det som man kanske fantiserar om, men vet att man aldrig kommer att göra.
 

För min del...

Skrivet av  Helena
... innebär inte en sk förebild att jag själv ska BETE mig som förebilden. Däremot kan en förebild som Pippi fungera som en spegel: se vad som händer när man bryter emot "självklara" regler. Är reglerna förresten så självklara som de verkar? Vem sätter upp dem, vem har att rätta sig efter dem? I det ljuset tycker jag Pippi Långstrump är en utmärkt förebild - en ficklampa rakt på allt som är grumligt och konservativt och förtryckande.
 

"Faran" med Pippi

Skrivet av  Villemo
Det tokiga med Pippi är att flickorna inte alls identifierar sig med henne utan med Annika, som ju är typiskt ordentlig och räddhågsen flicka. Jag minns inte var jag läste om detta, men jag tror att någon forskat i saken. När jag läste boken för mina söner bytte jag ofta ut Tommy mot Annika, och lät Annika trösta T i läbbiga situationer, osv.
 

Tydligen -

Skrivet av  Lingling
- var inte jag med i den undersökningen ;)
Läskigt isf för ingen ville nånsin vara Annika när man lekte heller.
 

Min 2-åring

Skrivet av  Elena
ÄLSKAR Pippi, fast riktigt koll på vad hon står för har hon inte...

Hon sjunger Pippi och hon vill ha Pippiflättor!
 

kirkegards..

Skrivet av  willow
böcker var mina favoriter när jag var liten.. Speciellt Gusten grodslukare och gummitarzan. Jag har läst dem på förskolan där jag jobbar och barnen vrider sig av skratt..
 

Gå till biblioteket o fråga! (imt)

Skrivet av  Villemo
f
 

Bella och Gustav

Skrivet av  akki
tycker jag är bra, fast din dotter kanske är något gammal för den boken.
 

Min dotters

Skrivet av  Annjo
abosluta favoritbok!

Själv tycker jag också att den är jättebra!
 

den

Skrivet av  akki
boken har hängt med mig sen jag var liten och sonen älskar den också.Först läser vi boken,sen ska han somna till den på skiva.
 

Helena Dahlbäcks böcker om:

Skrivet av  Bibliotekarie-Lotta med Viggo 030214 och v.29+1
Fredda, till exempel.
Tror att första boken heter "Fredda 7 år" och sedan finns det "Fredda 8 år" osv.

Mer exempel är Kirsten Boies böcker om Matilda.

Var ett tag sedan jag jobbade specifikt med barnbibliotek, så ett bra tips är annars att gå in på närmsta bibliotek eller mejla (oftast brukar adressen vara: biblioteket@kommunens namn.se, surfa annars in via kommunens hemsida) och fråga.

Lycka till!
 

Inte så himla nytt

Skrivet av  Kristina
förstås, men jag har just läst Madicken-böckerna för min Moa och måste säga att jag tycker de är bra. Bra prosa, socialt medvetet och, åtminstone i första boken, en äkta sexåring med äkta sexåringsproblem. Igenkänningsfaktorn var skyhög. Och böckerna är mycket bättre än tv-serien.
 

Min femåring gillar...

Skrivet av  trazzel
...böckerna om Rut-Emma av Karin Stjernholm Raeder.

Inte för att jag har analyserat dem ur ett feministiskt perspektiv - det finns säkert brister - men böckerna är trevliga och dottern engagerar sig ivrigt i Rut-Emmas påhitt.

Det jag gillar med dem är att Rut-Emma känns väldigt trovärdig. En normal 6-7-åring med normala funderingar, problem och glädjeämnen. Hon är ingen hjältinna á la Pippi, utan klantar till saker då och då.

Lite historiskt perspektiv ingår då böckerna utspelas på typ 20-talet.
 

Artiklar från Familjeliv