Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

På barnklädessnacket

Skrivet av Jenny
läste jag om en förälder som frågade efter var det kan finnas en "flickfärgad" så eller så (jacka tror jag det var). Jag blev (som vanligt) ilsk och indignerad och frågade IRONISKT ""flickfärger", vad är det:-("

Till svar fick jag:\'

"rosa, plommon, lila, tex - det borde väl alla veta"

Så, vi är så djupt nere i föreställningarna om hur olika våra två kön är att vi inte kan se ironin då detta förtydligas.

Sorgligt.
Svar på tråden: På barnklädessnacket

alla tycker olika

Skrivet av  Allis
Det är väl självklart att det inte finns någon allmän regel som säger att en färg är för män och en annan för kvinnor, däremot kan man ha en personlig uppfattning om vad som passar på *olika personer*.

Jag tror inte att jag tänker så mycket i kön och färg utan snarare individ och färg. Somliga passar kanske i svart, andra inte. Roligast är väl om alla själva kan få bestämma och då är det ju lite trist om man från början begränsat urvalet. Det är ju som om man skulle säga att man begränsade något annat kul i livet (mat kanske) och sa att det där kan inte du testa för du är man.
 

barnklädessnacket

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
är bra för där får man många bra tips o råd om barnkläder.
Det är också bra för att där ser man att vi har en lång väg kvar att gå när det gäller könsroller.
Det är också en dålig (om sådanan finns, alltså =) plats att missionera feminism på, ironisk eller inte. Där inne _vill_ man inte prata könstänkande, man vill prata kläder.
Ibland brakar det så klart loss o hettar till o jag kan inte heller hålla mig från att sprida lite genustänk där inne till o från, men vi vinner inga nya anhängare där skulle jag tro. De redan frälsta håller med, de andra biter ifrån o snarare stöter vi bort folk som känner sig påhoppade. Trist o tyvärr.

Oj, djupanalys =) Jag som skulle gå o sova...