Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Flickor kan inte ha bilar på sockorna!

Skrivet av Johanna
Igår när jag satt med Agens på ett fik kom det fram en liten flicka i fyra-fem års åldern till oss. Hon stod och tittade länge och sedan frågade hon vad pojken hette. Jag sa att det är en flicka och hon heter Agnes. Då sa flickan att det kan inte vara en flicka för hon har bilar på sina sockar.
- Ja, sa ja men Agnes älskar bilar därför har hon det. - Men det går inte, flickor gillar inte bilar. Varför gör hon det?
- Jag vet inte sa jag, hon bara gillar det, precis som att hon gillar att köra med sin dockvagn gillar hon att åka på sin bil och att se bilar på gatan.
Flickan tyckte det var jättekonstigt och gick därifrån...
Jag tyckte verkligen det var jätteläskigt att en så liten människa kan ha så starka åsikter vad som är "rätt och fel" att tycka om som pojke eller flicka.
Svar på tråden: Flickor kan inte ha bilar på sockorna!

vilken värld vi lever i

Skrivet av  Fumlan
bra att du hade svar på tal =)
 

Läbbigt

Skrivet av  Fru Marmelad
Håller med, läskigt!
 

Små människor

Skrivet av  Lingling
Är det inte precis i den åldern man _har_ så starka uppfattningar? Barn försöker sortera upp världen i kategorier och nästan alltid "digitalt", saker är antingen tjej eller kille, barn eller vuxet, svart eller vitt ... det är ett sätt att skapa struktur - somliga växer aldrig ur det bara;)
Däremot är det ju bra att säga emot, så att man hjälper barn att inte fastna i kategoriserandet.
 

Jag kör....

Skrivet av  ES
... genomgående med ett standardsvar när dottern, 4 år, kommer med uttalanden om att "pojkar kan inte ha klänning", "pojkar kan inte ha långt hår" etc.
Det är "Jo, det kan de visst, men det är inte så vanligt."
Så nu säger hon det med. *s*
Och har jag tur kanske hon säger det även på dagis där hon snappade upp "informationen" från början...
 

Har fått samma typ av rekation

Skrivet av  Mortorio
Min son älskar rosa, pärlor och hjärtan. Han är tre år.
En gång när vi var ute så hade han ett par sjuttiotalsbyxor som var utsvängda och rosa hjärtan på benen. På överkroppen hade han en blå t-shirt med hjärtan på.
Då kommer det fram en kille, lite äldre än tjejen som komfram till dig, och frågade:
-Är han en tjej?
Jag påpekade åt den lille kille vilken dum fråga det var, eftersom han sa "han" i frågan så hade det ju redan framgått för honom att det var en kille och då var bara frågan löjlig.
Sedan påpekade jag för honom att hans syn på hjärtan var löjlig också.
Han sade nämligen att pojkar inte kan ha hjärtan på sig.
Jag vet inte hur mycket min son tog till sig av killens kommentar, men än har han inte slutat älska rosa och andra saker som är typiskt "tjejjiga" i omvärlden.
Men han får förståss mycket possitiv feedback från åtmindstonde en av fröknarna som talar omför honom hur fin han är i just de kläderna.
 

Så du sa

Skrivet av  Kristina
till en liten kille på gatan att hans fråga och åsikt var löjlig? Du uttryckte dig väl inte så, hoppas jag, för det låter faktiskt ganska respektlöst.
 

Först Mortorio, sedan Kristina

Skrivet av  Rudolfina
Underbar illustration av att även små barn har en välutvecklad intuitiv förståelse av så subtila begreppsskillnader som den mellan kön och genus. "Är han en tjej?" Haha!

Och Kristina: man bör väl kunna säga att en fråga är löjlig - åtminstone på ett lite skämtsamt sätt? Det är ju inte detsamma som att säga att pojken är löjlig. Fast visst, man måste verkligen vara försiktig! Aldrig aldrig skuldbelägga barn för åsikter de pådyvlats (aldrig skuldbelägga barn över huvud taget, skulle jag helst vilja säga ...).
 

Just strumpor tycker jag verkar vara något av

Skrivet av  Sara m. Viggo
det som folk har mest åsikter om, både vuxna och barn! Inte så många höjer på ögonbrynen när sonen kommer i färgglada tröjor, men när han har på sig sina rosa strumpor så ses reaktioner.

Att ett så litet barn har så rigida åsikter är klart sorgligt, men tyvärr väl bara en symptom på hur det ser ut idag...
 

Artiklar från Familjeliv