Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

tycker inte att

Skrivet av Elin
argumenten håller längre ner. Att feminism skulle handla om högre utbildning = större medvetenhet om samhällets förtryck av kvinnor eller medvetenhet om det patriarkala samhället. (och de som är av den åsikten faller på nåt sätt själva ur schablonen: "jag är förstås ett undantag"...hmm.)
För en sak tycker då jag är tydlig när man läser på den här sidan; levd erfarenhet är en sak, men få är vi som läser genusvetenskap och inhämtar den "legitima" kunskapen.
För man kan inte säga att utbildning (vilken som)leder till högre medvetenhet om könens sociala konstruktion.

Däremot förmedlar genusvetenskapen oftast medelklasskvinnans historia, vilket gör att feminismen kanske framstår som medelklassig, men det handlar snarare om perspektivval och rådande diskurs än att medvetenheten stammar ur utbildningsgrad/klass.
Svar på tråden: tycker inte att

nja

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
har man läst en del på högre nivå så har man ju lärt sig reflektera, analysera o tänka till o då är det väl också lättare att man kan göra det även när det gäller tex könsroller.
Inte sagt att det sker med automatik, så klart.
sen när det gäller just unga mammor så kan (bristen på) utbildningen vara _en_ förklaring. sen finns det ju alltid socialt arv, social miljö, yttre påtryckningar (Som pitufina skriver om ovan, svårt att stå emot när hela samhälelt skriker könsnorm!) o en massa annat också. Tror inte någon här sitter inne med hela sanningen, vi kan ju bara utgå från våra erfarenheter o upplevelser o dra mer eller mindre korrekta slutsatser av dem.

Jag har förresten läst 5p genuskunskap på universitetet i Sthlm. Räknas det? =)
 

Artiklar från Familjeliv