Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sara m Viggo

Skrivet av Elin
Måste bara kommentera ditt inlägg:

"Endel feminister verkar tycka att feminism är det samma som att göra kvinnor till män, alternativt att göra oss helt könlösa."

Jag har snarare uppfattat det som att det är de som är _rädda _för_ feminismen som tror att kvinnor ska bli män eller att alla ska bli "likadana" och inte feministerna.

"jag tycker att vi kvinnor kan få ha kvar rätten att vara gravida, föda barn och amma, utan att för den skull vara ojämlika könen emellan."

Ingen feminist skulle ta ifrån kvinnor "rätten" att vara gravida osv, vart har du fått det ifrån?? Känns som ett särartsargumenterande liknande det i föräldraledighetsdebatten; "nä, vi kan inte dela lika på föräldraledigheten för jag måste amma" (som att det ena skulle utesluta det andra).
Jag har aldrig stött på en debatt där någon ropat att kvinnor måste sluta föda barn och amma!?
Svar på tråden: Sara m Viggo

Håller med...

Skrivet av  ES
Det är ytterst få feminister som vill utplåna könen (de finns, men det mesta finns...).
Vad feminister vill är väl snarare att man själv ska få definera vem man är och vad man gör.
Och ingen vill väl ta ifrån kvinnor räten och möjligheten att föda och amma barn. Men däremot dela rätten att vara en god förälder med sin partner.
 

Men alltså

Skrivet av  Sara m. Viggo
Läste du inlägget jag svarade på, dvs där det i ett TV-program varit med en kvinna som ville att kvinnor skulle sluta föda barn (om inte män också kunde föda barn) eftersom det var ett hinder för jämställdheten? Självklart vet jag att dylika personer är undantag, det var ju också därför min rubrik var "Idioter finns uppenbarligen i alla led".
 

Det jag reagerade på var

Skrivet av  Sara m. Viggo
följande citat: "Sen finns det ju i radikala feminister som... en amerikanska vars namn jag tappat bort, som anser att barnafödandet är själva grogrunden o bevarandet av underordningen o för att uppnå total jämlikhet mellan könen så måste all fortplantning ske hos båda eller hos ingen, alltså aritficiellt."

Hon är ju uppenbarligen precis det du beskriver inte finns, dvs en feminist som tycker att det är fel att kvinnor är ensamma om att föda barn. Som jag har skrivit i flera inlägg är det extremfall, men uppenbarligen finns de.

Att önska att man kan dela på exakt allt är ju en önskan, men personligen skulle jag nog lägga min energi på något som faktiskt kan förändras.
 

Dworkin?

Skrivet av  Allis
Det är en ganska grov förenkling (av mig) att kalla hennes resonemang för uppmaningar att sluta föda barn men jag kan inte komma på någon annan amerikanska som resonerat i liknande termer så jag gissar att det är Andrea Dworkin du menar.

Hennes teser går ut på att kvinnor ska kunna existera utan män och vara totalt oberoende av män. En av de saker hon menar binder kvinnor vid män och minskar frigörelse är just barnafödande och ansvar för barn.

Jag som lesbisk och blivande mamma har förstås svårt att se hur mitt föräldraskap någonsin skulle kunna binda mig vid män, däremot gör det mig förstås ansvarig för en annan människa och på så sätt begränsar det min självständighet. Nu är föräldraskap ett aktivt val från min sida så jag ser det inte som begränsande, påtvingat sådant kan jag däremot mycket väl förstå att det uppfattas som en börda. Just därför är det oerhört viktigt att tillgången till preventivmedel och aborter ska vara självklar världen över. DET är en feministisk fråga.
 

Självklart!

Skrivet av  Sara m. Viggo
Nu vet jag inte vem jag menade, jag reagerade enbart på det Emelie skrev nedan, och hon nämnde inga namn.

Förstår ändå inte denna Dworkins tes, för mig låter den ganska ointressant. Kvinnor kan leva oberoende av män redan idag, och att barnafödandet automatiskt binder kvinnan till mannen tycker inte jag är mer sant än att det binder mannan även till kvinnan, eftersom man har ett gemensamt ansvar för sitt barn (barnafödande måste ju inte innebära att man bli ojämlik). Att kvinnor skulle kunna skaffa barn helt utan mäns inblandning, vilket väl i så fall skulle ske med artificiellt framställd sperma (för även vid donation är ju en man inblandad), tycker jag låter helkt befängt och dessuitom helt onödigt.

Att det är en börda att ha barn håller nog alla föräldrar med om :-) även om det är en underbar börda, för det mesta!

Preventivmedel och abort är en självklarhet.
 

Fast nu utgår du från

Skrivet av  Allis
en mycket liten del av världen och tämligen få kvinnors villkor. För majoriteten kvinnor är det inte alls självklart att kunna vara oberoende och preventivmedel/aborter är inte ens en självklarhet i Europa.

Så till beroende. I ett bra heterosexuellt förhållande blir naturligtvis båda föräldrarna bundna vid barnet men hur ser ansvarsfördelningen egentligen ut? Hur många barn blir automatiskt bådas ansvar vis en skilsmässa? Nu menar jag inte formellt, gemensam vårdnad betyder inte omedelbart gemensamt ansvar.

Jag tycker att Dworkin har klara poänger som alla borde fundera över, oavsett om man lever med män eller ej. Om två månader börjar min fl och vips har jag hälften så mycket i inkomst. Vare sig jag vill det eller inte kommer jag under en period att bli direkt ekonomiskt beroende av barnets andra mamma. Om hon mot förmodan skulle bli tosig och dra kan jag inte ens bo kvar i lägenheten för jag kan helt enkelt inte försörja mig själv.

Jag tycker att det är jätteviktigt att man noga pratar om vad beroende gör med relationen och självbilden.
 

Ja, det gör jag

Skrivet av  Sara m. Viggo
Feminism och rätt till abort osv är självklart urviktigt, men endel länder har inte ens fungerande demokratier. Hur skulle man då kunna ha ett feministiskt samhälle? Det är "lyx" vi talar om. När jag skrev mitt inlägg ovan avsåg jag kvinnor i Sverige idag.

Visst är det viktigt att fundera över det här med beroende, inte tu tal om saken. Men att gå så långt att man säger att kvinnor och män ska kunna få barn helt oberoende av varandra tycker jag gör saken närmast löjlig. Missförstå mig inte nu, beroendefrågan är oerhört viktig, det vet jag mer än väl eftersom jag själv varit i den fällan. Men att dra det så långt som till den spets att man ska kunna få barn helt artificiellt tycker jag tar fokus från det viktiga i frågan.
 

men frågan handlar inte om

Skrivet av  Allis
artificiell sperma, den handlar om vad som händer när man ger upp sin självständighet. Dworkin har aldrig talat om artificiell sperma, hon diskuterar vad som händer med kvinnor och kvinnorollen när vi får barn.

Det finns f.ö en mängd länder som är demokratier men där frågan om kvinnors rätt till sina egna kroppar inte finns. Man behöver bara åka till Irland för att finna en hysterisk abortlagstiftning och till påveinfluerade Polen för att hitta en skriande brist på preventivmedel. Det polska svaret på hivprevention kallas smittspårning, inte förebyggande arbete eftersom det skulle innebära att man delade ut kondomer *SUCK*. Den svenska rätten till abort kom så sent som 1975 och de första livsfarliga p-pillren 1964. Svenska kvinnors självständighet har mao en tämligen kort historia.
 

Ok

Skrivet av  Sara m. Viggo
Jag håller med om det du skriver, självklart.

Allt jag reagerade på, från början, var Emelies inlägg. (Citatet: "Sen finns det ju i radikala feminister som... en amerikanska vars namn jag tappat bort, som anser att barnafödandet är själva grogrunden o bevarandet av underordningen o för att uppnå total jämlikhet mellan könen så måste all fortplantning ske hos båda eller hos ingen, alltså aritficiellt.")
 

dessutom

Skrivet av  Elin
om jag får lägga mig i litegrann, så anser ju jag att det är ett problem att kalla länder för demokratiska när tex makten inte delas på hälften, där kvinnor inte har samma rättigheter som män o vice versa. Känns inte så demokratiskt...
 

ja, så kanske hon hette.

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
Jag minns faktiskt inte.
Det var i ärlighetens namn flera år sedan jag läste artikeln, men jag kommer verkligen ihåg andemeningen, nämligen att det är i barnafödanet som grunden till förtrycket ligger o det är där vi bör åtgärda problemet.
Själv blev jag livrädd för feminism när jag läste det o "insåg" att nej, någon femiist kan jag aldrig bli, jag _vill_ ju ha o föda barn. Idag vet jag bättre tack o lov.
skrev exemplet som svar på reflektionen att äldre feminister inte har barn, att det kanske var en anledning (=barn som kvinnofälla). det var inte meningen att dra igång en debatt, men det har (det mesta iaf) varit intressant läsning. =)
 

Nu är vi åtminstonde två Elinar

Skrivet av  Elin som byter till något annat nick inom kort
som skriver inne på jämlikt och feministiskt föräldraskap. Jag byter så att inga missförstånd ska uppstå. Vet bara inte än vad jag ska ta för nick.
 

för hårt läst?

Skrivet av  Fumlan
tror inte att Sara menar så allvarligt som du läst det. många gånger talas det om att vi aldrig kan bli jämställda bara för att kvinnor föder barn, ammar och liknande.
 

Vem bestämmer vad man "får"?

Skrivet av  Rudolfina
"Endel feminister verkar tycka att feminism är det samma som att göra kvinnor till män, alternativt att göra oss helt könlösa."

Vad är det för fel att vara som en man? Vad innebär det förresten att vara som en man?

Nej, låt kvinnor och män som vill vara som män (vad nu det är) vara det. Låt kvinnor och män som vill vara som kvinnor (vad nu det är) vara det. Låt dem som vill blanda och varva göra det. Jag är ganska trött på bestämmelser och ramar för vad man "får" vara som kvinna, man, människa, feminist, hur man "får" klä sig och vem man "får" ha sex med. Allt som betyder något är att varje människa, i teori och praktik, ska ha möjlighet att utvecklas "fritt". Och dit är det långt.

Det är jobbigt att bryta normer, och jag har full förståelse för dem som varken har lust eller ork - hör delvis till dem själv. Men kan vi inte åtminstone sluta med att fördöma andras grad av "kvinnlighet" och "manlighet"?
 

Inte tror!

Skrivet av  Amelie
De som är rädda för feminismen tror nog inte alls att feminister vill att män och kvinnor skall bli biologiskt lika. De använder det som nidbild av feminismen, för att förlöjliga och få det att se oseriös ut! Det skulle vara sätt att strunta i om inte mindre nogräknade människor gick på den bilden, och därmed struntar i att ta reda på vad feminism handlar om.