Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

förskola-skola

Skrivet av willow bf 29/5
Lyssnade idag på några föräldrars samtal på förskolan där jag jobbar. De tyckte alla att förskolans roll inom genus inte kunde göra så stor skillnad. De sa att det är när barnen började skolan (syskonen till förskolebarnen) som de blir påtvingade roller. Det fanns inte en flicka i 6-års verksamheten som lekte med bygg eller bilar och inte en kille som lekte med dockor eller liknande. Är det så?
Svar på tråden: förskola-skola

inte alls

Skrivet av  3b
på vårt 6års leker alla i både byggis och dockis, och lekarna och leksakerna blandas hejvilt också.
 

förskolan kan göra skillnad

Skrivet av  Fumlan
när det gäller genus. påtvinga roller vet jag inte om de blir på dagis, men barnen för åtminstone med sig saker till förskolan som de fått hemifrån och från andra ställen. barn påverkar barn. och de vuxna påverkar också. det har bara blivit mer och mer dockor för min tjej på dagis och det är inte konstigt när de andra tjejerna bara verkar leka med dockor.
 

självklart gör det

Skrivet av  mysan med Flisan
skillnad, annars skulle man inte skriva in jämställdhet i skolplanen som man gjort och emficerat betydelsen av att man måste applicera det.

Eftersom barnen är så små så har man i förskolan en enorm påverkan eftersom det är en daglig verksamhet som barnen stöter på och väger in. Hur vi fröknar är speglar av sig på barnen och de tar stort intryck på hur vi är med dem. Liksom vi ska lära dem hur man är i sociala situtioner måste vi även lära dem om jämställdhet.
 

Boktipd

Skrivet av  G
Flickor, pojkar och pedagoger (eller var det pojkar, flickor och pedagoger) av Kajsa Wahlström.

Om du tvivlar på att förskolan gör skillnad :-)
 

Boktips ska det stå

Skrivet av  G
morgontrötta fingrar...
 

Att baka bilar

Skrivet av  Amelie
eller köra bilar i dockvagn är två exempel på vad barn kan ha för sig. Jag hämtade min snart ettochetthalvtåriga dotter på dagis en dag och hon var i full färd att baka i leksaksugnen. Hon tittade efter, och när det var klart trodde jag att hon skulle komma med en god kaka, men det var en bil som hon körde ut ur ugnen under glatt brummande. Jag vet också att någon pojke la bilar i dockvagnen och körde omkring på samma dagis.

Vad kan man se i de lekarna: Att flickor leker med dockvagnar och bakar och pojkar leker med bilar, eller tvärtom kanske? Och vilken del av aktiviteten bekräftar man som förskollärare?
 

Intressant resonemang

Skrivet av  Kristina
Om sexåriga flickor bara leker med dockor beror det alltså på sexårsverksamheten, inte på alla åren i förskolan? Min erfarenhet är att flickor och pojkar på förskolan verkar leka på ungefär samma sätt (eller mer beroende på individ än kön) fram tills de är ungefär 3,5 år. Då kommer plötsligt könsmedvetenheten med allt vad det innebär och hela världen delas upp i manligt och kvinnligt. Så var det i alla fall för min äldsta dotter. Hon började på "storbarnsavdelningen" när hon var tre och ett halvt, tillsammans med fyra- och femåringar och där var könsrollerna helt cementerade och sedan dess har hon aldrig egentligen lekt med pojkar igen på dagis eller i skolan. Däremot leker hon mycket med pojkar på fritiden.