Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

böcker, musik?

Skrivet av heidi m. hildis
hej,
jag undrar om nån här har bra tips på musik och litteratur för små barn. för mig själv blev det mycket kåldolmar och kalsipper samt loranga, mazarin.. de fungerar än men det måste väl ha hänt mycket på marknaden sen dess. har nån tips?
Svar på tråden: böcker, musik?

Har hänt förvånansvärt lite

Skrivet av  Susanne med Viggo 0307
Åtminstone på musikfronten tycker jag. Jag köpte lite barnskivor från Ginza för någon månad sedan och det blev mest "Fem myror...", "Astrid Lindgrens favoriter" samt "Trasan och Banarne". Köpte även en skiva med Mora träsk och en med Nicke och Nilla och är nöjd med allihopa.

Böcker har vi mest köpt Max, Molly Mus, diverse djurböcker och Miffy hittills, men även Viggo kan själv (förstås!) och lite annat smått och gott. En samlingsbok med Bamse-äventyr har varit en favorit länge, men inte att läsa, bara att titta på bilder i. Viggo är ju bara lite över året så han klarar inte så mycket text och sammanhang ännu, utan det ska mest vara bilder. Böcker har han dock älskat sedan han var 2 månader.

mvh,
Susanne
 

gammalt kan va bra

Skrivet av  po
råkade just bli påmind om james o karin/ "djurens brevlåda" och "barnlåtar". Kommer ihåg att jag diggade som tusan till "älgarna demonstrerar" och "hur ska jag göra för att komma över vägen"
 

Jamen...

Skrivet av  ES
... det var ju just den jag tänkte tipsa om!

Finns en massa bra låtar, som har diggats och fortfarande diggas av stora och små här hemma! *s*
 

gammalt

Skrivet av  heidi m. hildis
kan absolut vara bra, tänkte bara att man kunde dryga ut med lite nytt. alfabeta förlag tycker ofta ger ut rätt bra böcker. men djurens brevlåda måste nog införskaffas igen. tack för tipsen!
 

Sonen dansar loss...

Skrivet av  kanjangen
... till Fem myror, Jojje Wadenius, Mamma Mu och Nalle Pettersson. Astrid Lindgrens sånger svänger inte tillräckligt mycket tycker han. Så är väldigt förtjust i Hey Boy med Teddybears och Liv Marit Bergmans senaste skiva.

Böcker som han gillar just nu är Mamma Mu, Spöket Laban, Gittan-böcker, Ellen-böcker och Ture-böcker.

Vi är på bibblan en hel del och rotar runt för att hitta fler böcker med tjejer som är aktiva för att uppväga Max, Totte och andra böcker.
 

Småflodhästarnas

Skrivet av  Ronja
äventyr av Lena Landström är bra! Könsobestämda småflodhästar som är ute på äventyr och en flodhästmadam som ryter och skrämmer bort den elaka krokodilen och sen snickrar ett hopptorn! Och fina teckningar! Den gillar vi här hemma!
 

Två JÄTTEBRA barnskivor

Skrivet av  Hwila
...som sonen lyssnar på ofta är "Girafflåtar" av familjen Agnas. (kan sökas på nätet) Originellt arrad musik, medverkande barn och vuxna och mycket humor. Den andra är en nyutkommen skiva som heter Kommissarie Tax, av och med Elsie Petrén och Annie Huldén. Rolf Lassgård är speaker mellan låtarna, som sjungs av så olika artister som Josefin Nilsson och Dogge i latin Kings (som rappar en helt underbar låt om en elefant som stulit en snuttefilt.) rekommenderas!
 

ska..

Skrivet av  Heidi
kollas in! tackar för tipsen. råkar du veta vilka bolag som ligger bakom dessa?
 

Artiklar från Familjeliv