Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

(förhoppningsvis") spännande föreläsning i Ö-o ikv

Skrivet av LottaH med Viggo 20 mån. och v.31+3
Vill bara tipsa om en intressant (hoppas jag!) föreläsning på Örebro Universitet ikväll:

Offentlig föreläsning
Datum: 19 oktober 2004 19:00
Plats: Aulan

I en klass för sig, genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer

Föreläsare: Fanny Ambjörnsson, fil dr, Stockholm

Svar på tråden: (förhoppningsvis") spännande föreläsning i Ö-o ikv

Låter intressant

Skrivet av  Omnia
Tänk om det kunde ha varit i morgon istället, då är ju jag i Örebro.

Gillar hennes avhandling, kan faktiskt se mycket av det hon skriver om här på universitet.
 

FB är dessutom en riktigt

Skrivet av  Allis
duktig föredragshållare så hon lyckas entusiasmera och inte sällan provocera publiken rätt bra också. Jag lyssnade på ett föredrag om hennes avhandling (arbetet pågick nog då) på en sex- och samlevnadskonferens i Stockholm för ett par år sedan.
 

hej!

Skrivet av  LottaH med Viggo 20 mån. och v.31+3
Hej Allis!
Undrade just var du tagit vägen inne på ankomst december. (allt bra med dig och maggen?)
Jag har tyvärr inte läst avhandlingen innan, men tyckte att hon höll en väldigt intressant föreläsning, som både roade och oroade.
Tyvärr tyckte jag att hon pratade lite fort, men hon hade lite bråttom till en väntande taxi... Aulan var fullsatt (mest tjejer...).
Är ju sjukskriven från jobbet som bibliotekarie just nu, men ska ut till jobbet i ett fackligt ärende imorgon och tänker definitivt se till att avhandlingen köps in.
 

Allt väl, magen enorm

Skrivet av  Allis
och bebisen nykollad. Vi var på extra ultraljud idag (v.32)för att kontrollera att/om moderkakan behagat flytta på sig. Det hade den och tursamt nog fick vi en ostressad läkare som gärna kollade runt lite extra. Ungen låg och tuttade på ena tummen, det var väl för sött ändå :O))). Hoppas att allt är väl med dig också!
 

jodå...

Skrivet av  LottaH med Viggo 20 mån och v.31+4
... allt under kontroll här också. Trots att jag är sjukskriven från jobbet har det dock varit en del flängande hit och dit i alla fall de senaste veckorna eftersom vi håller på att rekrytera ny chef och vi inte är riktigt överens med arbetsgivaren. Eftersom jag är fackligt vald från mitt fack, så blir det en del jobb som är svårt att komma ifrån. Idag "vann" vi dock en MBL-förhandling så det känns ganska bra i alla fall. Skönt att ni fick en ordentlig titt på bebben i magen!
Vi hörs på ank. dec.
 

Gah, missade!

Skrivet av  loppran
Å, det hade jag velat gå på. Berätta gärna vad du tyckte efteråt.
 

intressant!

Skrivet av  LottaH med Viggo 20 mån. och v.31+3
Föreläsningen var mycket intressant och gav en hel del att tänka på. Se f ö mitt svar ovan till Allis. Nu tänker jag försöka skaffa avhandlingen för att få lite mer kött på benen. Jag och vännerna som var på föreläsningen talade dessutom lite löst om att göra en liten "läsecirkel" med avhandlingen som diskussionsobjekt.
Får du tillfälle att höra henne någon annan gång kan jag verkligen rekommendera henne som föreläsare (förutom att jag tyckte att hon talade lite väl fort emellanåt - men det kanske är min gravida "tröghjärna" som inte riktigt hängde med...)
 

Va fasen!!!

Skrivet av  Mortorio
Varför såg inte jag det innan för?
Jag är ju på plats i stan och missade det totalt. Och jag skriver ett PM om saken just nu, attans osis!
 

Pappa Ronny - kanske lite OT

Skrivet av  ior
men om nån har missat pappa Ronnys Ambjörnssons bok "mitt förnamn är Ronny" som handlar om hans "klassresa" från Göteborgs arbetarklasskvarter till idéhistoriaprofessor, så rekommenderas den varrrrmt. En av mina favoritböcker. Fanny Ambjörnssons avhandlingsämne nog ingen slump....

Ronny A har ju även skrivit en bok som heter "Mansmyter" som jag dock inte läst, men verkar intressant o handlar om föreställningar om det typiskt manliga. Står så här på baksidan: "Mannen har länge varit osynlig i historien. Vi har helt enkelt inte sett mannen för bara män".
 

Intressant, tack för info! *imt*

Skrivet av  loppran
 

Artiklar från Familjeliv