Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Föräldramötet - så gick det

Skrivet av kanjangen
Hej,

Nu har vi varit på föräldramöte (både mitt och mannens första). Efter att vi gått igenom listan med klädmärkning, teman och sjukdomsregler så kom vi till övriga frågor.

Jag tog upp projektet jämställd förskola och att de i december tog in ansökningar för nya projekt. Pratade lite runt att det är en bra chans att komma igång och arbeta med genusfrågor.

Personalen lät positiv (även om det tyvärr verkade som att pengar lockade mer än genusarbete...). Några föräldrar verkade positiva, medans en del andra kollade på mig som jag var ett ufo.

Så nu sitter mannen i föräldrarådet och ska ta upp frågan där. Vi ska också prata med förskolechefen.

Överlag tyckte jag att reaktionerna blev bättre än väntat, jag trodde vi skulle möta total tystnad.

Pratade lite mer med personalen efter mötet och gav dem några exemplar av tidningen Förskolans temanummer om genus och de lät faktiskt intresserade.

Nu väntar jag mig inga underverk, men det känns i alla fall som det finns hopp för ett mer aktivt genusarbete.
Svar på tråden: Föräldramötet - så gick det

låter bra!

Skrivet av  LottaH med Viggo 20 mån och v.31+4
Låter som om ni fick lite gensvar i alla fall. Skönt!
 

En fråga

Skrivet av  SandraB
tidningen Förskolans temanummer om genus - var får man tag på den?
 

Beställ det via...

Skrivet av  kanjangen
...http://www.forskolan.net. Där finns också en del av artiklarna från genus-numret upplagda. Biblioteket har antagligen också den senaste årgången av tidningen.

Det fina med tidningen är ju att den vänder sig till förskollärare,något som för hoppningsvis gör personalen mer positiv.
 

Tack för tipset

Skrivet av  SandraB
det ska bli intressant.
 

*avundsjuk*

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
blir jag.
Sambon var på föräldramöte igår o hade där fått höra av andra föräldrar att "man ser ju när det är pappan som klätt på barnet på morgonen - inget passar ihop!"

fast å andra sidan så hade ena bsk\'n på Viktors avdelning tydligen nämnt att hon var feminist, så kanske är läget inte hopplöst iaf.
 

Gaaaahhwk

Skrivet av  Pappa Po
Det ryker ur näsborrarna när jag hör sånt där... Tur att det var en förälder och inte någon i personalen...
 

Artiklar från Familjeliv