Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag frågar här igen eftersom jag får så bra svar

Skrivet av Mortorio
Jag har fått litteraturhjälp till mitt PM för den sida som visar på den utomstående delen. Men jag måste ju ha den andra sidan representerad (vare sig jag vill eller inte ;D)
Det finns ju studier som skulle bevisa att våra beteenden är hormonella och sitter i hjärnan och har INGENTING med uppväxten att göra.
Jag har fått ett namn, Hamilton, kul att söka på *harkel* och undrar nu om någon har ett lite mer precist namn att söka på, eller kanske vet exakt vilket namn eller bok jag ska läsa.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Svar på tråden: Jag frågar här igen eftersom jag får så bra svar

Ett tips, kanske lite OT

Skrivet av  Elanor
En bok som gett mig mycket glädje och nya tankar, är Judith Rich Butlers bok, å, vad heter den nu igen, något om varför vi blir som vi blir.

Mycket forskning numera visar att personligheten är ett resultat av både arv och miljö, ungefär hälften vardera. JRB har funderat på vad "miljö" betyder och presenterar i boken sin slutsats att det i första hand är barnets kamratgrupp som står för den största påverkan och allt mer ju äldre barnet blir.

Föräldrarnas inflytande skulle sammantaget utgöra c:a 10% av det vuxna barnets personlighet.

Inte riktigt vad du var ute efter, men väldigt intressant.
 

Artiklar från Familjeliv