Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

har också varit på föräldramöte

Skrivet av pitufina
och det var väl ok. Men jag funderar på en sak som kanske inte har med just genus att göra men iallafall. Tydligen så ingår det i skolplanen att varje barn ska få en mapp med sig från första året i förskolan ända upp till gymnasiet där det finns nedskrivet saker från utvecklingssamtalen, vad barnet är bra på, hur det fungerar socialt etc.
Är det bara jag som tycker att det verkar jättekonstigt? Alltså jag förstår inte vad som skulle vara så bra med det, snarare ser jag risken att det kan placera ett barn i en roll från början som det senare kanske är svårt att bli fri ifrån.
jag kommer iallafall ihåg hur skönt jag tyckte att det var när jag började i högstadiet eftersom allt var nytt och det inte fanns någon som hade förutfattade meningar om hur jag var som person.
Ni andra som har barn på dagis har de också en sån mapp som hänger med? För om det ingår i skolplanen borde det ju vara obligatoriskt. Jag tänker iallafall diskutera det på nästa utvecklingssamtal.
Vad tror ni?
Svar på tråden: har också varit på föräldramöte

På vår förskola har vi utvecklingsplaner...

Skrivet av  Dina m Alice 99 & Valdemar 02
Mina barns förskola håller utvecklingssamtal varje termin, med uppföljning vid nästkommande möte. Jag tycker att det är jättebra! Tanken är ju inte att man ska "stämpla" barnen med hur de ÄR, utan beskrivningen fungerar mer som en nulägesbedömning, och jag tycker att förskolepersonalen är väldigt bra på att göra en dynamisk beskrivning som inte ger något intryck alls av att sortera in barnen i fack.

I nulägetsbeskrivningen står mer om vad barnet tycker om att göra, vad barnet är bra på, hur barnet leker med sina kompisar. Och på samtalen tar vi också fram en plan för vad man ska jobba med under året. Och då handlar det om att uppmuntra barnet att gra det som de gillar, och kanske lyfta in sånt som de behöver uppmuntras extra att göra. Min dotter t.ex. är stillsam och sitter gärna och pysslar, leker stillsamma lekar. Men hon har fått lite extra pepping på gympan och vågar nu hoppa över plintar och klättra i träd.

Jag tycker alltså inte alls att utvecklingsplanerna och nulägesbeskrivningarna fungerar som en "stämpel" eller att de placerar in barnet i ett fack eller en roll. Snarare tycker jag att ha dessa beskrivningar är en beskrivning av individen, eftersom de t.ex. betonar barnets starka sidor på många olika områden och inte ger en ensidig bild av hur barnet antas vara utifrån färdiga mallar.
 

Nä snarare

Skrivet av  Mimmi
...bra för att barnen själva ska se sina framsteg och vara medvetna om de steg som ligger framför.
Många ungar har ju inte en aning om varför de går i skolan och vad som förväntas av dem. Det här är ett bra sätt för dem att kunna rå på sin egen utveckling.
Dunderidé helt enkelt!