Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

På tal om ledighet, har ni skrivit avtal?

Skrivet av Allis
Jag jobbar på en liten förening som har två anställda och en styrelse som leker arbetsgivare. Denna byts årligen ut, kanske inte helt och hållet men delar av den i vart fall. Eftersom nästa årsmöte är i mars då jag är föräldraledig vill jag försäkra mig om att det inte blir några negativa överraskningar för min del, även om hela styrelsen byts ut till nya muppar.

Jag har fått höra att det är bra att ha en skriftlig överenskommelse med arbetsgivaren om hur jag tänkt mig föräldraledigheten och på vilket sätt jag önskar börja jobba igen. Har någon av er skrivit liknande överenskommelser/avtal eller i vart fall sett hur de ser ut? Vad ska ingå?

Om det blir som vi har tänkt oss är jag hemma till sommaren, sen kan bebisen hänga på till jobbet någon dag/vecka och därefter delar min fru och jag veckorna. Om det inte blir så måste man ha en b-plan. Kan man skriva ett avtal där detta på något sätt framgår och i så fall hur?

Tacksam för alla tänkbara tips!
Svar på tråden: På tal om ledighet, har ni skrivit avtal?

Pappa Po!

Skrivet av  Helena
Han har skrivit om detta i tråden just för den här, längst ned. Han är säkert full av tips:-)
 

Tips

Skrivet av  Pappa Po
Först och främst tycker jag man se till att arbetsplatsen har en policy för hur föräldraledighet ska hanteras, helst ska detta stå i en jämställdhetsplan tycker jag. Jämställdhetsplan måste arbetsplatsen ha enligt lag om man är minst 10 anställda.
Visserligen kan man ha en individuell överrenskommelse om föräldraledighet utan att det finns reglerat i en övergripande policy, men det är klart enklare om samma regler gäller för alla. (Man slipper bli den där som bråkar om bara sin egen föräldraledighet.)
I den individuella överenskommelsen tycker jag att följande ska finnas med:

1. Övergripande
Om hur företaget ser på föräldraledighet. Tex att företaget anser att det är en merit, och att man uppmuntrar föräldraledighet m.m. (Hämta detta från jämställdehetsplan/policy)
Personens arbetsuppgifter före föräldraledigheten m.m.

2. Ersättare
Hur ev ersättare ordnas. Vem ansvarar för att skaffa ersättare, och vem ansvarar för att lära ersättaren arbetet.

3. Frånträdet
När ska frånträdet ske, och vad ska ha gjorts innan dess. Tex att en lista med arbetsuppgifter ska göras innan frånträdet av den som ska vara fl.

4. Möten
Företaget ska planera in ett eller flera möten med den som är fl. I överrenskommelsen ska anges dag, tid och plats för den som är fl. Syftet med mötet ska också skrivas in. Tex att syftet med mötet är att informera den föräldraledige om situationen på företaget.

5. Återkomsten till arbetet
Det sista av mötena under punkt 4 ska alltid handla om att göra upp en skriflig plan för återkomsten till arbetet. Det ska vara arbetsgivarens sak att komma med förslag till en sådan plan inför mötet.

6. Övrigt
Skriv ner hur man gör med ev mobiltelefon, mailkonto, lånedatator, passerkort, nycklar m.m.
Skriv också att den fl ska bjudas in till fester, julbord m.m. Den som är fl ska också ha eventuell julklapp som alla anställda får.

/Lycka till!
(Du får gärna maila också)
 

Lite mer

Skrivet av  Pappa Po
Under punkt 5 kan man också ta upp sådana saker om hur den föräldraledige tänker sig återkomsten. Tex det som Allis beskriver. Då kan arbetsgivaren inte vara helt oförstående. Skriv tex: X intentioner är att komma tillbaka 2005-04-03 på deltid (50%) och från 2005-08-01 på heltid. Detta kan ändras beroende på X familjesituation. På mötet den 2004-03-01 kan detta diskuteras mer ingående.
 

Bravo!

Skrivet av  Sophia
Jag tycker att det är en mycket bra idé att skriva avtal. Det är bättre för alla parter att man vet vad som väntar när arbetstagaren kommer tillbaka. Sedan kan ju förstås f-ledigheten väcka tankar och nya idéer – det blir kanske inte alls som man tänkt sig. Många vill inte tillbaks till sina gamla jobb, andra kommer sprängdfyllda med nya idéer och arbetslust.
Hur som helst är Pappa Pos avtal en väldigt bra grund. Bravo!
 

Ångrar bittert

Skrivet av  G
att jag inte gjorde det med första barnet eftersom jag då kunnat stämma sk-en ur den chef som helt nytillträdd glatt deklamerade att han "inte tog hänsyn till några föräldralediga när han satte nya organisationen". Och anställde en inkompetent talker som skulle bli min chef och som mer eller mindre sabbade alla mina avtal och hela min avdelning. Kallade mig för terrier (söt och ettrig), lät "age go before beauty" när han ytterligare ett steg skulle köra om en man förbi mig. men som såg helt rätt ut, var en vit man kring 40 med handels och IBM-bakgrund.

Är fortfarande rätt sur - kanske mest på mig själv att jag inte hoppade och skrek. Men jag kunde inte lika mycket då om hur jag skulle säga, vad jag hade för rättigheter och hur illa det faktiskt var ställt. Män som läser in "likadan som du" och "du är väl lojal" i ordet kompetens.
 

Jag jobbar på ett ställe ...

Skrivet av  kanjangen
... där det finns en policy och uttalad plan för föräldralediga.Men att skriva avtal tror jag är en mycket bra idé.

Jag och min chef gjorde upp om tiden jag skulle vara hemma, om att min vikarie och jag gick om varandra både innan och efter ledigheten, att jag fick behålla dator och mobil, bjöds in till fester/viktiga möten etc. Vi bokade också in ett möte ett par veckor innan jag skulle komma tillbaka för att bli uppdaterad och informerad innan jag kom tillbaka.

Jag tycker Pappa Pos tips på kontrakt låter lysande.
 

Tack för respons!

Skrivet av  Allis
I praktiken blir det så att jag måste skriva mitt eget avtal om det alls ska bli något. Såsom ideell förening finns inte ens medel att ha kollektivavtal så i stort sett allt hänger på vad vi två anställda själva hittar för regler och avtal som vi kan *föreslå* styrelsen att följa. Nu när vi letat efter vikarie har det betytt att jag skrivit platsannons, haft alla kontakter med tänkbara kandidater och jagat styrelseledamöter som kan vara med vid intervjuerna.

Det är långt ifrån bra men så här ser det ut på i stort sett alla mindre organisationer där man inte har proffessionella arbetsgivare. Det jag skulle råda alla att kolla upp är vilka pensioner arbetsplatsen betalar in pengar till om de betalar lika mycket som ett kollektivavtal skulle ge.

Om vi skulle ha haft kollektivavtal hade jag haft rätt till föräldralön tex, vilket betyder 90 och inte 80% i tre månader. Nu hänger det på om styrelsen alls vill ge mig pengarna *gnisslar tänder*.
 

Artiklar från Familjeliv