Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bratz

Skrivet av Moa bf 24/1
Vad tycker ni om Bratzdockorna?? Fick leksakskatalogen inför jul idag o blir så bedrövad över hur dockorna ser ut. Som luder (ursäkta men det är ju sant). Nä sånt skulle jag aldrig köpa till mina barn.
Svar på tråden: Bratz

Vad är det för fel på luder?

Skrivet av  Meche
Jag tror inte jag skulle vilja lära mina barn att döma andra efter deras val av fritidskläder.
Korta kjolar, korta tröjor och höga skor, är det attribut enbart för luder?
 

Men snälla du

Skrivet av  Moa bf 24/1
Det är ju inte enbart kläderna, dockorna är hårdsminkade, och har helt opropitoneliga kroppsdelar, mun, ögon, tuttar, midja osv. I komb med minikläder sänder väl det budskap om tjejers utseende. Ser ut som de teckande tjejerna i de japanska serierna för tonårskillar, vet inte vad dom heter. Och det har knappast nåt o göra med att fördöma folk för val av kläder. Men däremot lära tjejer hur dom ska se ut, så om du vill lära din dotter att tjejer ska se ut sådär, varsågod. Linda Rosing nästa.
 

Hallå, dra inte in manga! ;-)

Skrivet av  Myling
Killarna i manga är såå söta, med stora ögon. Dessutom är det minst lika många kvinnor som läser manga. Det finns hela genrer som bara är till för att tillfredställa kvinnor, tex bögporr.
 

Bögporr för tjejer?

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
Ursäkta att jag går helt OT här, men du tror inte att bögporr är till för just bögar? Varför skulle en manga om sex mellan homosexuella män rikta sig till kvinnor? *oförstående*
 

Ooops, sorry, jag tar tillbaks! :-)

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
Pratade just med min insnöade man och han förklarade det hela för mig. *garvar åt konstiga japanska traditioner*
 

Men jag vill veta

Skrivet av  maisy
Jag fattade inte heller? Bögporr för kvinnor? Kan du inte förklara för mig?

Sorry att detta blev lite OT.
 

Hihi

Skrivet av  Myling
Jag har inte läst någon dylik publikation själv, även om jag har läst en hel del vanlig manga. Som jag förstår det är det nånting japanskor läser helt enkelt för att de tycker det är spännande med bögporr. Motsvarande svennars fascination för tjejsex helt enkelt.

Men Emmas insnöade man kan kanske förklara lite mer bakgrunden till det hela? ;-)
 

Inte just dockorna

Skrivet av  Meche
men att använda ord som luder i detta sammanhang.
Fast jag är övertygad om att du inte gör det i dina barns närvaro så då är det ju egentligen ointressant.
Vem Linda Rosing är vet jag inte, men jag antar att det är nån stackars kändis? Undrar vad hon har gjort som förtjänar sådan respekt. :-/
Om jag hade haft en dotter så tror jag att hon hade haft intellekt nog att inse att man inte måste se ut som sin docka, som andra skrivit längre ner i tråden - att det är en fas i livet.
Jag hade korta kjolar och toppar, smink och höga klackar som tonåring men inte var jag ett luder vad jag kan minnas. Inte fanns det dockor med sådana kläder då, jag gillade att ha på mig den typen av kläder. Men såklart fanns det folk som kanske kallade mig luder? Trodde inte feminister skulle göra det, bara.
Hur ska en tjej se ut så, vad ska vi lära våra barn? Kanske kan barnen få lov att bilda sig egna uppfattningar om vad som känns bäst? Varför är vissa kläder fel och andra inte?
Är det en omöjlig ekvation att vara både smart och snygg eller är det fel att vara snygg, eller får man inte tycka att kortkort osv är snyggt, á la friskolerektorn som var uppe till diskussion här för ett par veckor sen?
Får man vara feminist och ändå vara vältränad och ha kort-kort eller är det också fel?
 

Nej, min dotter

Skrivet av  lyckligt lottad
kommer INTE att få dessa dockor heller. Jag tycker de är för jävliga och att det är direkt osmakligt med dessa sexualiserade utseende och kläder.
 

Beror väl på vad dottern vill?

Skrivet av  Omnia
Om min dotter i framtiden vill ha Bratz, kan jag förstå henne. När jag var liten lekte inte vi några relationslekar med våra Barbies, vi kammade och bytte kläder på dem. Bratz är ju perfekta för det, lagom ironiskt snygga oxå.

Som vuxen kan jag dock tycka att reklamen för dem är läskig. Allt tjat om bal och skidresor osv. i mångt och mycket påminner om en amerikansungdomserie med tillrättalagda könsroller än vårt svenskasamhälle, men det kan ju oxå vara poängen.

Så när det gäller Bratz skulle jag nog inte köpa någon på eget bevåg, men om dottern önskade sig skulle jag inte förbjuda släkten att ge bort dem. När de väl fanns i vårt hem skulle man väl som med allting annat försöka få upp en diskussion på lämplig nivå om vad de representerar. Bara för att man byter kläder på sina Bratz otaliga gånger behöver ju inte det betyda att man kommer växa upp och bära liknande kläder.

Fast det är ju min ståndpunkt just nu.
 

Kan förstår

Skrivet av  Moa bf 24/1
Vad du menar, men ser ändå en skillnad på barbie och bratz, som tydligt är gjorda för att se ut som porrmodeller (ja nästan) medans barbie nu på senare år faktiskt har gjorts om till ett lite mer naturligt utseende. Iof är de inte kalasbra heller, man kan köpa en barbie med småbarn till o kundvagnar o grejer, bärselar o allt möjligt. Till ken får man bil.
 

Vad jag menade

Skrivet av  Omnia
var att det roliga med både Barbies och Bratz är att man byter kläder och frisyrer. Att Barbie numera fallit för trycket och bilivt mer vanlig är ju troligvis vad som öppnat för Bratz. De är coola, glamorösa och ouppnåliga. Att ha en kundvagn eller så till Barbie är ju boring, leka affär kan man ju göra själv med sin egna fysiska person.

Med de könsroller vi har idag leker killar med actinhjältar och tjejer med glamorösa dockor. dom fyller helt enkelt ett behov, ett behov som man som feminist naturligvis hoppas att man lyckats "bygga bort" hos sitt barn. Men man är ju inte allsmäktig så det är ju inte säkert att man lyckats. :)
 

Naturligt och naturligt

Skrivet av  Annika
Min dotter är överviktig. Tycker varken Barbie eller Bratz talar om att hon duger som hon är. Finns det NÅGON docka av "barbietyp" som gör det??? Ingen som jag hittat iallafall. Hon vill klä av och på, leka med kläder och tillbehör, kamma, sätta upp håret. Eftersom ingen docka uppfyller mina krav på "normalitet" tycker jag att det är hugget som stucket om hon får en Barbie My Scene eller en Bratz. Bättre att hon får den hon verkligen vill ha, liksom...

Själv lekte jag med Barbie av den gamla skolan och hade aldrig några problem med min egen självbild. Jag fattade att det var en leksak, ingen spegelbild. Litar på att min dotter är lika smart.
 

Ja ett av skälen till att Barbie mfl ser konstiga-

Skrivet av  Lingling
- ut är att de är gjorda för att ha kläder i material som är tjockare relativt deras dimensioner än vad det är relativt riktiga människor. Det fattade jag tidigt iaf.
Om dockorna vore skalmodeller av en genomsnitts- kvinna respektive man i någon ålder skulle plaggen se väldigt bylsiga ut.
Jag antar att Bratz precis som Barbie kan bli vad ungarna gör dem till.
Barbie _har_ fö lanserats i versioner med mer normala mått respektive ansikte och mkt annat, nu i en leksakskatalog såg jag att de gjort ett par gamlingar också - Mattel förlorar marknadsandelar och testar _allt_.
 

Finns pojkbratz också

Skrivet av  G
med tvättbrädor på småpojkskroppar.

Ser fullkomligt groteskt ut och är lika illa som flickbratzen.
urk.
 

Jaaa du

Skrivet av  Mustardseed
Jag förstår verkligen varför man inte vill köpa nån Bratzdocka till sin dotter. Ändå har jag faktiskt gjort det själv (plus att hon faktiskt fått nån i födelsedagspresent av en kompis också - vad gör man då, kastar dockan?).

Själv intalar jag mig att det är OK att hon får sånt, så länge jag också erbjuder alternativ.

Tittar man in i min dotters rum hemma hos mig så är det nog inget som avslöjar att hon har feminstiska föräldar - det är rosa väggar, dockor och glitter överallt. Men i lådorna döljer sig också verktyg, pirater, bilar osv. Vi låter henne få en del av det hon vill (och väggfärgen fick hon själv välja när vi flyttade, tänkte att det skulle hjälpa henne att glädjas åt sitt nya rum också när jag och pappan separerade) men erbjuder alternativ också och framförallt visar i praktiken att mammor och pappor kan göra vad som helst.

Vi pratar om att pojkar och flickor får göra vad de vill osv. Men hon vill ju ändå vara en i gruppen och ha liknande leksaker som sina kompisar osv. Vi försöker väl undvika det värsta, men Bratz har ändå slunkit in i hennes verklighet.

Så nu har jag en dotter som älskar Bratz och Disneyprinsessorna, som är otroligt fascinerad av vampyrer och Dracula, som kan Star Wars filmerna utan och innan, som klär ut sig till prinsesskatt på Halloween och som tänker bli delfinskötare och rockstjärna när hon blir stor.
 

Visst är det så

Skrivet av  Moa bf 24/1
Inget är svart eller vitt, och man kan inte förklara för tunga feministiska åsikter för små barn. Man minns ju själv grupptrycket.... Det är bara så tråkigt att det finns så mycket skit, och som jag sa till min sambo, det är uppenbarligen en man som ritat bratzdockorna.
 

Håller med

Skrivet av  Anna med tre tjejer
Min sjuåring är helt Bratzfixerad, hon har tre dockor. I julklapp önskar hon sig Bratzlakan och ännu fler dockor.

Hennes rum är också rosa liksom de flesta av hennes kläder.

Jag ser det som en fas som hon skall igenom. Det viktiga är att erbjuda alternativ och stärka henne i hennes sjlvförtroende.

Min 4-åring har spindelmannen och Buzzlightyear som idoler. hon leker rymdjgare eller superhjälte. Hon är inte det minsta intresserad av Bratz.
 

Spindelmannen

Skrivet av  Mustardseed
är ju faktiskt en av dotterns favoriter också. Hon låtsas att hon har en hemlig fröken på dagis som egentligen är spindelmannen. Han lär henne alltmöjligt lurigt får man veta! Som tex när fröken på dagis sagt att ost är gjort av mjölk, ja då berättar Spindelmannen för dottern att det egentligen är mjölk som är gjord av ost *s*

Spindelmannenpyjamas är också införskaffad, men det höll på att gå illa när hon hörde mig säga till pappa att den införskaffats på pojkavdelningen. "Neeej jag kan bara ha tjejkläder ju" sa hon besviket. Ögonen lyste upp när jag (faktiskt) ljög ihop nåt om att vi pratat om nåt annat som jag inte köpt till henne - hon ville ju verkligen ha spindelmannen.

Tycker det är svårt att veta hur man ska hantera sånt där ibland. Jag vill ju att hon ska känna att pojkar och flickor kan göra vad de vill och vara vad de vill, men det är inte lätt när omvärlden säger något annat. Då känns det trots allt ok att säga att spindelmannenpyjamasen inte alls är nåt pojkplagg (och det är ju så korkat att bara pojkar skulle kunna gilla spindelmannen) så att hon använder den (med glädje) och så ta diskussionen om pojk- och flicksaker parallellt.
 

Bratz = Barbie

Skrivet av  druvan
Samma skit, tycker jag....
Om barbie börjar producera många olika dockor, med olika klädstil, olika hudfärg, olika kroppar, då kan jag börja fundera på att köpa en till min dotter.
Jag hakar oxå på att det är inte så mycket kläderna utan för mig är det Bratzdockornas budskap som bekymrar mig.
 

Olika hudfärg

Skrivet av  Mustardseed
producerar de redan iofs, och Bratzen finns också med olika hudfärg. I övrigt kan jag hålla med.
 

Artiklar från Familjeliv