Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

UFO:t har börjat jobba...

Skrivet av Nenne med Lucie
..det vill säga JAG har gått tillbaka till mitt jobb efter 7 månaders mammaledighet. Min man ska vara pappaledig i, håll i er, 10 månader!!!! Detta skriver jag med ironi, eftersom det i min värld är helt normalt att dela på föräldraledigheten (jag ska ta ut resten av min halva när vår skrutta är 1,5 år). Och i min naivitet trodde jag liksom att alla andra gjorde ungefär likadant, framför allt bland välutbildade akademikerpar. Men oj vad fel jag hade! I min i övrigt väldigt trevliga mammagrupp är jag ett UFO som börjar jobba nu. Och min man är en konstig kille med hjältepatos. Jag håller med tidigare talare här inne- vi tycks vara på väg tillbaka till 50-talet med söta hemmafruar och män som gör karriär. Nästan alla mamor jag känner tar ut 80% av föräldraledigheten eftersom deras män (välj en anledning, de används lika ofta ungefär)
* har eget företag och kan absolut inte vara borta (skitsnack säger jag - jag är egen företagare men har varit borta heltid i 7 månader. Med lite framförhållning går allt.)
* har företag som inte TILLÅTER att de är pappalediga
* det är alldeles för stor inkomstskillnad mellan kille och tjej

Fast annars är de så jämställda så...
Svar på tråden: UFO:t har börjat jobba...

Instämmer...

Skrivet av  Pappa Po (utomjordingen)
Japp, och är man sen man och feminist och är föräldraledig nio månader så är man för evigt dömd att tillhöra utomjordingarnas skara.
Lycka till!
 

Fast då kommer du väl

Skrivet av  Kristina
åtminstone från Mars, karl som du är :-)-
 

Nä...

Skrivet av  Pappa Po
det känns mer som en planet som ingen tidigare hört talas om... ;-)
 

vilket trams om utomjordingar

Skrivet av  mamma till tre
Min man var hemma med vårt tredje barn över ett år. Möjligen tycker ett litet fåtal att det ger honom lite hjältestatus, men dom flesta reagerar inte alls så, utan tycker att det är helt normalt.

Han har varit hemma halva tiden även med våra stora barn, födda 86 och 91, och inte ens då tyckte nån att det var konstigt. Det har dessutom alltid funnits andra pappalediga män samtidigt.

Ibland tycker jag att ni bara förstärker den gammeldags bilden på den här sidan. Att pappor som är hemma skulle vara konstiga. Att omgivningen reagerar jättehårt på pappor som vill vara hemma.
Den nyblivne pappa som läser här blir ju bara avskräckt. Den bild ni sprider tycker jag är fruktansvärt överdriven.
 

det kanske är så

Skrivet av  pitufina
som har diskuterats tidigare att 70-talisterna är på väg mot en jämställdhets backlash och därför reagerar kraftigare än generationen innan? bara en tanke...

men annars så känner jag inte igen mig i allt heller. På min sambos jobb är det många som har småbarn och de flesta har delat rätt lika på föräldraledigheten och tycker att det är självklart att båda föräldrarna ska vabba. De enda som har reagerat på det är tyvärr företagsledningen som tyckte att de hade för hög frånvaro på avdelningen (vilket berodde på att tre stycken hade varit föräldralediga samtidigt)
 

Tror det beror på omkrets

Skrivet av  Mortorio
Där jag bor nu och i det umgänge vi har i den här stan så var det ingen som reagerade när min man tog ut 70% av föräldraledigheten. Ingen reagerar nämvärt på jobbet han har heller eftersom hans närmste chef också var hemma med sitt barn nästan samtidigt. Ingen säger dirket någon över att det alltid är han som vabbar heller men hade det varit på den ort jag är uppväxt i så skulle det nog ha märkts.
DÄr har jag sett mycket prov på just det som det talas om så båda sidor finns.
 

Om jag

Skrivet av  Pappa Po
bara skulle vara hemma 50% av tiden och hålla en låg profil, så skulle jag nog inte känna mig som en utomjording. Men när man delar 50/50 på föräldraledigheten, tar lika mycket ansvar hemma och när jag högjutt diskuterar feministiska åsikter med alla som vill lyssna på öppna förskolan. Jag säger i från när andra vill applådera mig bara för att man är "såååå duktig" som pappa. Diskussionen avstannar ganska snabbt i bland med ett konstaterande att "det låter ju jättebra, men det hade inte fungerat för min oss eftersom...". När man diskuterar med andra män och har attityden att det inte finns något annat alternativ än 50/50-fördelning av föräldraledigheten.
Då känner jag mig som en utomjording.
 

Men så ser tyvärr min verklighet ut...

Skrivet av  Nenne med Lucie
Visst kan man tycka att vi överdriver, och jag önskar att det vore så. Verkligen. Men i mina kretsar är det jätteovanligt att pappor tar ut föräldraledighet, möjligtvis strövis eller samtidigt som mamman över sommaren. På Öppna förskolan har jag sett en pappa en (1) gång. Mammorna i mammagruppen kommer nästan samtliga ta alla dagar, utom de de inte får ta. Det ska bli spännande hur min man uppfattar situationen, nu när han är pappaledig.
 

Instämmer

Skrivet av  Annjo
och jag tycker också att vi verkar var på väg mot 50-talet igen!

Tyvärr har vi här hemma inte delat på fp så som vi velat pga ekonomin, så vi tillhör väl dem som har haft en "dålig" undanflykt. Så lite förstår jag dem som inte har den ekonomiska möjligheten också.
Min man saknade helt sgi (studerande) och jag pluggade fast med vilande sgi, så för oss var det omöjligt att han skulle vara hemma mer än 3 mån resp. 4 mån med andra barnet.