Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Feministisk barnkulturfestival?

Skrivet av Bea Bom
... hejhej, jag har inte skrivit här på länge, men jag kom på häromdan att man kanske ska ta och dra igång en feministisk barnkulturfestival. Dvs en dag eller två där man bjuder in barnteatergrupper, författare, konstnärer osv + har lite seminarier om könsroller bland barn + bjuder in föräldrar, barn och pedagoger?

Vad tror ni? Helt menlöst? Svårt att genomföra? Och vad skulle göra den feministisk..?
Svar på tråden: Feministisk barnkulturfestival?

strålande idé!

Skrivet av  Heidi
Försök genomföra det!
 

Min åsikt

Skrivet av  Fumlan
Jag tycker att det låter som en bra idé. Svårt att genomföra vet jag inte om det är. Ribban behöver väl inte sättas så högt. Jag kan tänka mig att föräldrar skulle kunna tycka det är kul att bara få träffa varandra. Utgå ifrån det.

Vad som skulle göra den feministisk? Ja, det du beskriver gör den feministisk, seminarier om könsroller osv.

Jag skulle vilja kunna köpa barnböcker som var ok ur ett feministiskt perspektiv. Kanske böcker om pedagogik. Såg framför mig att det skulle gå att trycka en egen t-shirt (man får ta med själv ifall det blir för krångligt att erbjuda det till att köpa) kanske med nåt feministiskt budskap ifall man vill det. Kanske någon forskare som pratar. Och så borde det vara både pappor och mammor som säljer fika. Jag bara spånar.
 

Inom kulturen kan en stor del av jobbet göras!

Skrivet av  Rebecka
Jag är utbildad animationsfilmsregissör och upplever att mycket av den barnkultur som just nu finns/görs formas av grupper som styrs mer av sina stora plånböcker än av äkta engagemang i barn och samhälle..
En barnkulturfestival kan t.ex väcka frågan - vilka historier behöver våra barn? Vilka identifikationsmodeller och vilken bild av samhället vill vi ge dem o.sv.. (Det i sin tur kan ju leda till att föräldrar börjar ställa mer krav på den kultur som finns..)

Frågor som inte existerat under dom projekt jag jobbat på. Där har dom som sponsrat projekten haft sista ordet. Censuren har t.ex. kunnat gälla att en liten flicka inte får äta banan (kan uppfattas sexuellt). Att lilla flickan däremot i flera avsnitt blir vän med äldre auktoritära män är däremot ok. (Inte för att det behöver vara sexuellt, men kanske inte det små flickor helst fantiserar om. Manliga manusförfattare stoppar lätt dit sin egen längtan.)

En sån festival behövs verkligen för både pedagoger, föräldrar, kulturfolk och kanske barn beroende på hur den utformas.

Hejaheja!
 

Låter jättebra

Skrivet av  Susanne med Viggo 030721
och jag tror verkligen att det behövs och att det finns massor av kulturgrupper som skulle vara intresserade av att delta. Saker som skulle göra dagen feministisk är ju förstås att ha ett innehåll med teman som könsroller och liknande. Det skulle kunna vara både aktiviteter för barn som barnteater, pyssel och bokläsning, samt föredrag om pedagogik och med vuxna ämnen.

Som jag ser det är mycket av del barnkultur som exempelvis produceras av Disney väldigt könsstereotyp och det skulle verkligen behövas lite motkrafter mot detta.

Heja för ditt initiativ!

mvh,
Susanne
 

Låter som en jättebra idé!

Skrivet av  ES
En del skulle kunna vara någon sort diskussioner med barn om pojkar/flickor - vem som gör vad/kan vad etc, och _varför_ det är så.
Kanske kopplat till lämplig pjäs eller så..?
 

Hurra

Skrivet av  TG
Tjena Bea! Bästa idén!
Bor du i Stockholm?
Har du folk runt dig som är intresserade av idén?
Jag blir nämligen våldsamt intresserad och eftersom jag själv skrivit en barnbok om kojbyggen så kanske jag kan vara en sparringpartner?
 

Fantastiskt bra idé!

Skrivet av  Emma
Och eftersom min man jobbar på Dieselverkstan i Sickla (som Kulturhuset, fast fem minuter utanför stan) så tog jag upp det med honom förstås. Han tyckte det lät som något de skulle kunna vara intresserade av att vara med och arrangera, så hör av dig dit om det känns intressant!
 

ja! bästa stället!

Skrivet av  rhino
då vill jag vara med också, blev så glad när jag såg idén med tanke på den barnmässa som varit i helgen i stockholm. Såg att Louise Hallin var stora dragplåstret. och Anna Wahlgren, tror jag. tänkte herregud har de inget nytt att komma med?
Jag skulle gärna se att "kommersiella" utställare med ex könsneturala kläder och leksaker fick vara med. Liksom utvalda författare och förlag med bra barnböcker, jag skulle önska att man för en gång skull fick vara riktigt härligt politiskt korrekt! :-)
 

Va roligt!

Skrivet av  Bea Bom
...att ni tyckte idén verkade bra! Syndsyndsynd att jag inte bor i stockholm utan i östergötland! Men vi kan väl kanske spåna lite iallafall? Vad gör väl det om det råkar uppstå många såna festivaler på olika platser i landet nån gång nästa år? Ingenting, väl - snarare tvärt om...

Jag tyckte flera av er hade jättebra idéer. T-shirttryckningen hade jag inte själv kommit på, kanske knapptryckning vore en idé också? Sen kan man väl bjuda in bris och rädda barnen och andra som kanske kan ha nåt vettigt att säga?

Vet inte va ni tycker, men min tanke var liksom att barnen främst skulle ha kul på festivalen (får man säga så?? - jag menar kul utan att nån försöker tjäna pengar på dem och prångla på dem krimskrams och kulsprutor, kul genom bra teater, bra sagoläsning osv...), och att det uttalat feministiska budskapet läggs på en nivå som är anpassat för vuxna.

Hur ska man lägga upp seminarierna? Det vore synd, tycker jag om man har en "kul" del där barn och föräldrar minglar och en "allvarlig" del där barnen inte släpps in. Kanske kan seminarierna läggas upp så att det finns ambulerande barnvakter (usch mej, jag såg genast ett gäng tonårstjejer framför mig... varför FÅR man såna bilder???? Det är klart att barnvakterna borde va killar) längs bak i lokalen, som kan ägna sig åt barnen medan mammor och pappor lyssnar på föredrag, men att barnen kan gå till mamma/pappa om de vill.

Förstår ni ungefär hur jag tänker?

Hör gärna av er igen. Det här var ju kul, ju!
 

Hej Bea

Skrivet av  Fumlan
Ja det låter ju bra att barnen skulle kunna leka längre bak och att det fanns barnvakter där.

Jag tycker inte heller att det ska vara en massa krimskrams till salu, men inte heller jättedyra saker så att man blir helt ruinerad av att gå dit. Det är väl ett eget val om man vill köpa, men varken t-shirtar eller knappar kostar särskilt mycket pengar. Och t-shirt kan dessutom den som vill trycka på ta med sig själv. Så slipper man stå med ett lager t-shirtar i diverse storlekar... =) Knapptryckning, det låter jätteroligt!
 

Ja va roligt!

Skrivet av  Ulrika
Vi skulle ABSOLUT komma! Samla ihop idéerna du fått här.
Tycker den skulle rikta sig till just barnen, och att man kunde kränga grejer till föräldrarna samtidigt, tex barnlitteratur som är svår att få tag i som Prinsessan Papperspåse, och den där boken om flickan som har en lesbisk mamma som ska gifta sig.

Föreläsningar skulle kunna handla om barns sexualitet också.

Ja, vi kommer absolut. Säg till om du behöver hjälp att arrangera, för jag hjälper gärna till med det också. Du bor väl i Stockholm?
 

Gör det!

Skrivet av  Jenny RE
Så lovar jag att dra med så många jag bara kan (utan att använda för mycket fysiskt våld) från lärarhögskolan. Och halva släkten. Och min egen lilla familj naturligtvis. Fantastiskt roligt vore det!
 

Artiklar från Familjeliv