Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om löneförhandling för föräldraledighet

Skrivet av Fiery
Hej på er,

Jag vet inte om det här är rätt snack egentligen, men jag tycker att det många gånger kommer upp en hel del bra idéer och frågeställningar här, så jag gör ett försök ändå.

Jag och min man har som avsikt att dela på föräldraledigheten så gott vi kan, och jag har en fråga till er som kanske försöker göra samma sak som jag:

Jag har varit sjukskriven sedan månad 6 av graviditeten och kommer i maj att ha varit hemma 9 månader från mitt arbete. Hur löneförhandlar man nästa år? Jag tror att jag kommer att komma efter i lön pga detta, medan min man förmodligen inte kommer att göra det på hans pappaledight och jag vill gärna hitta de argumenten och ha dem i bagaget till det gäller.

Jag tror att det här med jämlikhet är det långt långt kvar till, som det är idag så existerar det inte. Jag arbetar på ett företag med över 100 anställda, vi har sammanlagt TRE kvinnliga chefer på alla chefsnivåer i hela företaget. Delvis beror det på att det är i en branch där det finns få tjejer, men inte det är så futtigt och bedrövligt ändå tycker jag.
Svar på tråden: Fråga om löneförhandling för föräldraledighet

Hänga med i allmän löneutveckling

Skrivet av  Kaja
Hej
Jag gjorde så när jag har varit föräldraledig, att jag kollade min löneutveckling de åren jag inte hade haft barn, och så väntade jag också nästan till sist i löneförhandlingarna på företaget. Min utgångspunkt gentemot chefen var att min löneutveckling inte skulle vara sämre vare sig jämfört med min tidigare utveckling eller jämfört med mina kollegor med likartade arbetsuppgifter. Att föräldraledighet i sig är en kompetensutveckling var ett argument som jag hade i bakfickan men aldrig behövde använda. Jag fick vad jag begärde.
 

Mycket bra råd

Skrivet av  Fiery
Tänkte åt det hållet själv, men det känns skönt att få det bekräftat.

Lyckades det?
 

tja

Skrivet av  Kaja
Jag fick inte mindre än mina kollegor och inte mindre än förut, så på så sätt kan man ju säga att jag lyckades.
Löneutvecklingen i på mitt företag är dock usel, men det är en annan fråga det drabbar både män och kvinnor
 

Kolla

Skrivet av  Pappa Po
vad som står i er jämställdhetsplan. Där kan det finnas skrivningar om att inte diskriminera föräldralediga.
 

Ska kolla den

Skrivet av  Fiery
Jag tror inte det står något om just föräldraledighet där, men jag ska kontrollera det lite extra.
 

Återkom gärna med rapport *imt*

Skrivet av  Pappa Po
-
 

Det står inte mycket i den inte.

Skrivet av  Fiery
I och för sig så står det att familjeliv och föräldraskap eller deltid inte ska påverka lön eller möjlighet till befordringar.

Det borde innebära att jag, även om jag har haft prestationsrelaterad lön, borde få ett procentuellt påslag som bygger på den löneförhöjning jag fått sista åren? Tycker man, annars kan man väl inte säga att lönen inte påverkas av att man är hemma?

Det ska bli intressant till våren....
 

Fast det är ändå viktigt

Skrivet av  Pappa Po
för att det är ju företagets officiella hållning i frågan. Så det ska väga tungt i diskussionerna. (Men tyvärr ser det väl inte så ut i verkligheten)
 

Sant

Skrivet av  Fiery
Ja vi lär väl se vad det blir i detta jämlikhetens Sverige till våren. Återkommer då och rapporterar mitt företags synsätt på kvinnlig/manlig jämställdhet.
 

Artiklar från Familjeliv