Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hörde ett rykte

Skrivet av Pappa Po
Hörde att det finns familjer där man medvetet gör så att pappan inte skriver på papper för att få vårdnaden om sina barn förräns efter några år. Då kan tydligen mamman hinna ta ut även de två icke överlåtningsbara månaderna. Vet inte om det stämmer, men särskilt upplyftande låter det ju inte... En kollega till min sambo "tipsade" oss om detta. Nu var vi ju inte direkt rätt personer att tipsa...
Svar på tråden: Hörde ett rykte

otroligt

Skrivet av  FrökenS
vad vissa hittar på för att slippa sina barn. Man kan ju undra varför de skaffar barn över huvud taget?
 

Det kan nog stämma

Skrivet av  Susanne med Viggo 030721
Jag har även hört att om man ligger i vårdnadstvist så har den part i målet som har hand om barnet då (oftast mamman) rätt att ta ut alla dagarna under tiden. Idag löses ju de flesta tvister med att man får delad vårdnad, men då kan ofta alla föräldradagarna vara slut även de 60 som egentligen inte ska kunna överlåtas om processen dragit ut på tiden. Jag vet en pappa som råkade ut för detta, men jag tror att det är mycket ovanligt.

mvh,
Susanne
 

Det har jag hört

Skrivet av  politisk vilde, 50 dagar kvar
för flera år sedan, när det bara var en månad, fanns det familjer som gjorde så för att mamman skulle kunna ta alla månader. Sjukt tycker jag...
 

Råkade svara ovan..

Skrivet av  hjhelena
..
 

Ja, det

Skrivet av  Annjo
finns familjer som gör så. Men det är oerhört ovanligt, som tur är! Kommer inte ihåg siffran, men runt 1-2% av barnamiljerna gör så (har jag för mig?).
 

Det finns

Skrivet av  Pappa Po
alltså någon som har undersökt detta?
 

Vet inte

Skrivet av  Annjo
hur det har undersökts. Men när jag läste familjerätt så hade vi en lärare (numera professor)som hade siffror på detta.
 

Snacka om risk man tar

Skrivet av  raggsockan
tycker alltid att det är lite konstigt att folk är mera måna om att vilken försäkring man har på bilen, än på barnen. Nu ska man inte måla fan på väggen, men det är trots allt rätt få som låter bli att försäkra villan för att de hoppas och tror att det inte ska börja brinna. Men att inte villja ha delad vårdnad.... vet de om att om mamman skulle då i en bilolycka, så har pappan inte vårdnaden alls, och får följakligen inte heler ut någon föräldrapenning förren vårdaden fasstställt i domstol. Och det tar tid, upp till 9 månader i Stockholm. Fast de har kanske en så bra buffert att de kan ligga ute med pengarna så länge...
 

Nä...

Skrivet av  Pappa Po
i bland undrar man hur människor är funtade. Jag skulle aldrig gå med på att inte skriva på papper om vårdnaden.
 

Sjukt!

Skrivet av  Lena
Vad folk går långt för att få ut några kronor... Hur rättfärdigar man det för sig själv?! Är det så himla hemskt att vara pappaledig, man undrar ju lite...
 

Låter som

Skrivet av  Tigre
om det inte är speciellt många som gör en sådan sak. Finns säkerligen en och annan, men förhoppningsvis är ytterst få.
 

Jag känner en kvinna

Skrivet av  Anonym idag
som övervägde att separera från sin sambo och driva igenom egen vårdnad för att få pappamånaderna. De tänkte dock fortsätta att vara ihop. Pappan har jag för övrigt aldrig sett, trots att jag haft båda mina barn på samma dagisavdelningar som hennes två yngsta (hon har fyra barn totalt). Enligt henne kom de tidigt överens om att han skulle jobba och hon skulle vara hemma med barnen. Skulle väl vara okej på sätt och vis (det är ju deras liv och allt sånt) om det inte var så att hon redan hade ett barn, men inte han. Med andra ord visste han inte vad han gick miste om.
 

Ojojoj...

Skrivet av  Amelie
Hmm, undrar hur många skenskilsmässor som personlig föräldraförsäkring skulle innebära. Det låter ju 100 gånger hysteriskare än de par som låter bli att gifta sig för att någon av dem förlorar änkepensionen då. Har även hört talas om pensionärer som "tvingas" skilja sig för någon konstig pensionsregel. Jag ser verkligen inte fram emot argumentet: "Jag och min man var tvungna att skilja oss för att vi hade absolut inte råd med att han skulle vara hemma i 6 månader".
 

Vi blev tipsade av "familjekontoret"...

Skrivet av  På besök
när vi skulle skriva på faderskapspappren (då vi inte ät gifta). Helt sjukt ju, att personalen där tipsade oss om att göra så!
Nu hade vi ju inte tänkt oss den varianten ;-)
 

vi gjorde så

Skrivet av  mia
Jag och min man gjorde så med första barnet eftersom han studerade och hade bara fått 60 kr om dagen i föräldrapenning. Ordnade med gemensam vårdnad senare.
 

Artiklar från Familjeliv