Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dagistips i Stockholms innerstad

Skrivet av ES
Jag fick en reklamfolder från Jensens förskola och blev tillräckligt intresserad av dem för att skriva och fråga hur de kommer att arbeta med jämställdhet och genusfrågor. Svaret var så här på idéstadiet tillräckligt intressant så jag kopierar in det, åtminstone så att ni kan se att goda exempel finns! *s*

***************
Hej!

Jag heter Camilla Holstein och arbetar som förskolechef på Jensen förskola Norrmalm.
Jag har fått din fråga om jämställdhet och genusfrågor av Elina Smidlund Sigray på vårt kontor.

Än har ju inte förskolan öppnat och alla medarbetare är ej på plats ännu. När medarbetargruppen är samlad kommer vi att diskutera dessa frågor mer i detalj. Men grundläggande är att Jensen Förskola ska sträva efter
jämställdhet mellan könen. Alla medarbetare ska vara noggranna med att ge pojkar och flickor samma villkor och ge lika möjligheter. Medarbetarna måste också vara medvetna om sig själva som förebilder och reflektera över sitt förhållningssätt till barnen utifrån nämnda perspektiv. Det är vikigt med ett naturligt förhållningssätt till genus- och jämställdhetsperspektivet.
Pedagogerna ska inte lägga in könsvärderingar vid barnens val av lek, utan stimulera barnen att välja var och vad de vill leka med. Därför ska förskolan erbjuda lekmijlöer av olika karäktär.

Vi hoppas också få möjlighet att göra studiebesök inom områden där jämställdhet mellan könen diskuterats och utvecklats.

Hoppas du är nöjd med ovanstående svar, återkom gärna om du har fler frågor!

vänliga hälsningar
Camilla Holstein
förskolechef
Svar på tråden: Dagistips i Stockholms innerstad

Snackregler?

Skrivet av  Lena
Är det verkligen OK att klistra in ett mail som någon svarat direkt till dig härinne på Aff? Du kunde klippt ut delar, nu har du förskolans namn och framförallt hennes namn...
 

Hmm...

Skrivet av  ES
... jag tror inte att det är emot snackreglerna, det jag kan läsa mig till där är att man inte ska lämna ut personlig information, och det kan ju detta knappast räknas som.
Jag hade iofs kunna klippa bort namn, men då det hela enbart är i en positiv anda, och som sagt inte personligt så kan jag inte se något direkt fel.

Tidigare har ju t ex svar från klädkedjor klipps in, och då inte i någon positiv anda, utan att det har uppfattats som fel mot snackreglerna (så vitt jag vet).
 

Låter ju bra!

Skrivet av  Nenne med Lucie
Jag har anmält intresse för Jensen Förskola, och nu blev jag ännu mer intresserad!
 

Artiklar från Familjeliv