Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mammig?

Skrivet av hjhelena
En sak som jag blir lite trött på är... (positiv inledning, va? :-) ) att så fort en av mina tvillingkillar (snart 8 mån) blir ledsna när ngn av far- (eller morföräldrarna) är med och de matar dem, eller leker, kelar så heter det: "Är du mammig nu?", "Har du blivit mammig nu?", "Vill du till mamma nu?". Mina barn gillar oss föräldrar lika mkt och är inte varken mammiga eller pappiga, varför är det så intressant att klistra på dem den etiketten istället för att bara vila i att han frågar något/är ledsen/har ont i magen eller vad det nu är och försöka åtgärda/låta vara eller ge till ngn av oss föräldrar.. Vet inte om maken blir sårad, men jag skulle bli det i alla fall om jag var han..
Svar på tråden: Mammig?

Förstår dig

Skrivet av  Fumlan
Nuförtiden är pappan i högre grad med och tar hand om barnet än då våra föräldrar var små. Det sitter nog i väldigt hårt hos dem. Nästa gång ni träffar dem, kanske din man kan säga "eller kanske lite pappig?" i skämtsam ton och helt enkelt ta ett av barnen. Det är nog bra att göra det klart för dem redan nu. Risken med fokus på mamman från släktingar är vad jag märkt att de kan tycka att en mamma även tar hand om hushållet (själv).
 

Låter som ett bra förslag!

Skrivet av  hjhelena
Ska testa det och se om det går fram...
Tack!
 

Samma samma här

Skrivet av  Mustardseed
Fast tvärtom. Vi har såå många gånger fått höra att vår dotter är pappig för att hon lika gärna springer till honom som till mig. Både han och jag tycker det är rätt fånigt. Jag blir inte sårad, mest förundrad över varför folk är så angelägna att analysera ens barn på de mest underliga sätt.
 

Ja det är fascinerande

Skrivet av  hjhelena
med alla dessa analyser...
Det som kan skrämma mig är att det blir självuppfyllande. Att jag eller pappan eller barnen börjar tro på det..
 

annat ord!

Skrivet av  rhino
Ibland blir jag så trött på vårt språk! mammig betyder för mig att barnet är trött och vill gosa med den som står barnet närmast, kanske barnet är inne i en osäkerhetsperiod. Det skulle vara så skönt om det inte fanns en könsaspekt i ordet så att det inte genast blev en slags kamp mellan mamma och pappa för att man vill uttrycka barnets ganska gosiga känsla. Det kan ju faktiskt vara så att barn blir "mormoriga" också, om det är mormor som står för trygghet (eller nåt annan om en annan person som inte kallas mamma/pappa)
 

Sant

Skrivet av  hjhelena
kanske är det de menar... synd att det ej finns ett bättre ord. "föräldrig" är ju ej så värst... :-)