lång artikel av Belinda Olsson |
|
Skrivet av | Heja Piteå |
Är det inte lite ironiskt att det sitter ett helt gäng med duktiga snubbar i Stockholms innerstad som gärna skriver och talar om att det är viktigt att kämpa för jämställdhet och så där, mest genom att försöka höja taket för alla med redan halvfet plånbok, i föräldraförsäkringen, men vilka är det som GÖR något så att det blir lite fart? Jo, det är de där "jägar-snubbarna" i Norrland. Man vet ju hur inskränkta de är där uppe. Brudarna bara flyr för att utbilda sig i städerna i stället. Men det är i Norrland som man spikat upp ett plakat om att Piteå kämpar för kvinnofrid och det är i Piteå man ordnar protesttåg mot våldet mot kvinnor och i Norrland det ordnas insamlingar till lokala kvinnojouren. Jag är själv en lat jävel. Jag trivs bäst här framför datorn där jag slipper prata med någon. Ut på stan och hålla på, marschera och protestera, usch. Kallt nu på vintern också. Sitta runt något kafébord med hennaluggarna (de hatar när jag kallar dem det ...) och alla räcker upp handen på frågan om de vill krossa porrindustrin men jag försöker liksom "men kan man inte bara rensa upp i träsket" och sedan blir det pinsamt tyst, så det går inte heller. Så jag sitter här. Men gubbarna, de där som vi sett på film, macho och tystlåtna, uppe i Norrland - de GÖR något. Jag är så svag för folk som GÖR NÅGOT. Jag är konservativ, krönikör är som att vilja vara i ett popband. Först måste man skaffa en utbildning för det är ju inte ett riktigt jobb ... Det enda som känns lite läskigt när man läser om "männen i Piteå" nu och vad de pysslar med däruppe det är ju att man hoppas att de inte går in i någon psykos. Så att det slutar med att någon unge som glömmer bort sig och skriker "jävla kärring" på hockeyträningen piskas offentligt på torget. Men om jag skulle ge nya ministern Jens Orback ett pr-tips så skulle det vara att dra från stan några dagar - upp till Piteå. Det är bra att fastna på bild med de "goda" männen just nu. Men säg inget när du är där, mumla bara. Annars kanske det blir någon fet rubrik i stil med "lite stryk får dom väl tåla" när du egentligen bara menade... ja vad menar du egentligen? Jag tänker så klart på hur det gick nu senast när du skulle förklara att du är upplyst och inte bryr dig om folks sexuella läggning genom exemplet med någon mormors syster och en häst. Jag tror inte att du menade att du är FÖR tidelag (det är förresten märkligt nog inte förbjudet i Sverige). Innerst inne tror jag dessutom att upprörda homosar fattar det, jag menar kom igen. Men hur mycket otur kan du ha? Eller tänker du inte alls? På några futtiga veckor har du ramlat och ramlat och varje gång du hasar dig upp igen så, tjofs, ramlar du igen. Det är lite Papphammar över dig och på ett vis är det ju lite skönt, att inte alla är så där stiff sosseströmlinjeformad. Men ändå. Vad är ditt problem? Kanske fick du lite hybris och tänkte att här kommer Mr OOOOrback, tjena alla, nu blir det fart på politiken! Det blev det fast inte som det var tänkt och nu ser du ju plötsligt lite darrig ut. Eller som den enda som inte blev bjuden på klassfesten. Jens, lyssna! Åk till Piteå, krama gubbarna på bild, åk sedan hem, håll käften ett tag och skriv i stället ner ditt "manifest". Skit i att försöka lära dig uttala "könsmaktstrukturer (såg på tv att du hade pluggat in det). Håll bara käften och skriv. Om vad du tänker brinna för som jämställdhets- integrations-, och några saker till-minister. Publicera sedan manifestet på väggen i makthavarnas privata runkbås (DN-debatt). Så kan man sedan i lugn och ro bestämma sig för om man är med dig, eller emot dig. Gå sedan en kurs hos Gudrun Schyman om hur man reser sig på nio, om och om igen. Och skaffa dig en riktigt riktigt erfaren pressekreterare. För det är vad allt handlar om i slutändan. Inte om horses and donkeys.Men ändå. Vad är ditt problem? Kanske fick du lite hybris och tänkte att här kommer Mr OOOOrback, tjena alla, nu blir det fart på politiken! |
|
Svar på tråden: lång artikel av Belinda Olsson | |
|
|
En teori |
|
Skrivet av Fumlan | |
Min sambo är från Norrland och han hade teorin att det inte är att vara en riktig karl att slå kvinnor. Att det är fegt. Han trodde att de tänkte så i Piteå. | |
norrländska män |
|
Skrivet av älgkött och blodpalt | |
Jag tror norrländska män är mer jämställda än genomsnittet i Sverige. Det kan man utläsa ur div statistik, tex antal f-pennigdagar, antal kvinnliga chefer mm. Jag tycker dessutom att personliga erfarenheter bekräftar det, både när man ser på kvinnor och män. Jägarna-typen av män har jag oftare sett i Skåne, Blekinge m fl platser. I norr finns historiskt mycket starka kvinnor som alltid har kunnat klara sig själva. | |
|
|
som finska kvinnor? |
|
Skrivet av Fumlan | |
I Finland finns det också många starka kvinnor. Även presidenten är en kvinna. | |
Men väldigt få |
|
Skrivet av Surisen | |
män som tar ut föräldraledighet (speciellt i jämförelse med Sverige)... | |
Fast |
|
Skrivet av Surisen | |
det är ju en initiativtagare, det är säkerligen så att de flesta dessutom drar med sig de andra, det är ju pinsamt i kristna norrland att inte vara som alla andra... och Piteå är ju faktiskt en stad, om än så en liten, det är ju inte direkt ute på landet. Skitsamma, det är iallafall ett bra initiativ! | |
|
|
Pinsamt i kristna norrland..? |
|
Skrivet av Fröken Fräken | |
Jag visste inte att vi var mer kristna häruppe i paltbygden än folk är i andra områden i Sverige? Personligen känner jag mest att jag är stolt över våra karlar, som tar ett kollektivt ansvar utan att för den skull ta på sig en kollektiv skuld. |
|