Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Rosa och lila.

Skrivet av Morr
Vår dotter fyra och ett halvt vill BARA ha rosa och lila kläder när vi ska handla kläder. Däremot om jag eller pappan handlar kan det gå bra med tex blått. Ska hon välja själv, vad tycker ni? Kanske ska tillägga att vi är riktigt trötta på hennes klädval.
Svar på tråden: Rosa och lila.

Så här tycker jag

Skrivet av  Sophia
Jag skulle i första hand försöka ta reda på varför hon bara vill ha rosa och lila. Är det någon som sagt till henne att flickor måste ha det? Eller inte få ha blått?

Om det står klart att det verkligen är hon själv som vill så tycker jag att ni varsamt ska låta henne få sin vilja igenom. Med varsamt menar jag att ni inte ska köpa saker som har dålig kvalitet, är opraktiska, inte varma nog etc. Ni måste ju använda er livserfarenhet och ta ert föräldraansvar.Men egen vilja tycker jag att flickor (såväl som pojkar) måste få ha.

Det är vanligt att barn i 4 – 5-årsåldern har ett stort behov av att visa sin könstillhörighet. Det beror bland annat på deras önskan att accepteras av gruppen. Den önskan är medfödd och bör inte fullständigt motarbetas. Då blir hon bara olycklig.
Kom ihåg att feminism i första hand inte handlar om färger på kläder. Man kan få vara viljestark och trädklättrande även i rosa. Det som är verkligt viktigt är att ge våra barn en insikt om att könsrollerna kan man strunta i!

Och till sist: för er föräldrar är det här bara en liten prövning jämfört med vad som komma skall. Det kommer bättre och sämre perioder när det gäller smak. Vägled men styr inte!

Min dotter har också

Skrivet av  lyckligt lottad
klara preferenser vad gäller sina kläder. Hon vill välja själv och det ska helst vara lila, blått eller rosa. Och kombinationerna är ofta knasiga med vuxnemått mätt. Men jag låter henne hållas, tids nog kommer hon vilja ha allting svart! jag tycker det är viktigt att inte racka ner på deras smak. Min dotter (också 4 1/5) har aldrig gett uttryck för att hon anser att vissa färger och kläder är flickkläder. Däremot så är hon noga med att poängtera att vi är tjejer hon och jag och att pappa och storebror är killar osv. Och kan säga grejor som "Vilka fina tuttar du har mamma, såna vill jag också ha när jag blir stor" med hög och klar barnaröst på bussen....

Mmm

Skrivet av  Morr
Jag håller med. Mest min sambo som är riktigt irriterad. Vi diskuterar mycket och det som är beklämmande är nog att detför henne även finns regler för vad tjejer och killar kan göra också. Som att killar är modiga tex. Usch usch men det är väl bara att forsätta diskussionerna här hemma.

det kommer att gå över!

Skrivet av  sisla
min dotter hade en period mellan 3½-5 års ålder då hon fullständigt och kapitalt Vägrade ha byxor på sig. Tights gick bra bara om hon fick ha klänning över. Utan kamp och fight gick detta över som av sig själv nånstans efter femårsdagen. Hon började åter glatt ha på sig snickarbyxor varvat med klänningar.
Idag är hon snart 9 och fullständigt avslappnad i sin stil. Hon har på sig det hon själv gillar, och det är varken för pimpinett eller "fel" på något annat sätt.

Jag tror massor på att bejaka den barnet ÄR, inte den vi vill att barnet ska vara. Och hur hittar man sig själv? Jo, genom att få pröva sig fram. Och genom att få välja själv.

Jag handlar, barnen väljer

Skrivet av  Villemo
Jag tycker det är lite som med maten - vi lagar och ställer fram, men barnen äter av det som de tycker om. Jag köper barnens kläder - men de får välja fritt i garderoben och kombinera som de tycker själva. Sen lär jag mig ju på ett ungefär vad de absolut inte gillar, t.ex. och försöker handla så att vi alla blir nöjda.

Hur har du tänkt att

Skrivet av  Bebismamma
hon ska kunna lära sig att följa sitt eget huvud som vuxen om hon inte får träna sig som liten? Du kan erbjuda alternativ men var noga med att inte styra henne när det gäller de här sakerna. Att få känna sig fin i det man själv gillar ser jag som viktigt för att grundlägga en god självkänsla.

Det beror väl lite på...

Skrivet av  Helena
... vad plaggen ska vara till kanske? Finns det samma praktiska kläder i rosa och lila så låt henne välja. Min unge har gått igenom alla färgfaser som finns tror jag, men nu är det mest blått som gäller. Och grönt.

Låt henne

Skrivet av  G
ha sitt mode i fred sålänge det inte är hämmande (går inte att leka i) eller sexualiserande tycker jag.

Gillar hon rosa och lila så fine. Gillar hon bara flaskgrönt så fine. Gillar hon bara svart (kommer nog en sån period senare också) så fine. Det är min inställning och vad mina barn komemr växa upp med. Däremot kommer jag hålla en hård linje på våldsglorifiering, sexualisering och kläder som inte "fungerar" till vardags. Och det är stor risk att allt kommer att gå i grönt. :-)