prinsessor kan |
|
Skrivet av | Raggsockan |
Visst finns det en bok som heter något sådant? Om en prinsessa med klänning, krona mm som går ut och spelar hocky? vet ni det riktiga titteln, författare och bokförlag någon? Försöker få lite julklappar köpta, men hittade den inte i bokhandeln. | |
Svar på tråden: prinsessor kan | |
|
|
Så gör prinsessor |
|
Skrivet av Helena | |
Av Per Gustavsson. | |
Jag |
|
Skrivet av Morr | |
beställde den på barnens bokklubb. | |
|
|
och jag på |
|
Skrivet av Malva | |
bokus i torsdags, den kom med posten idag! | |
Fundering. |
|
Skrivet av Bebismamma | |
Ta inte detta som kritik. Jag funderar på det här med att gör om prinsessor till "tuffa" prinsessor. Som du beskriver här ovan att spela hockey mm. Är inte det bara ett sätt att bekräfta att "tuffa" grejer har högre status? Jag ser problem i att "killgrejer" eller "våldsgrejer", som jag anser att ex hockey är, har hög status. Det är snarare de bitarna jag skulle vilja ändra än att få tjejer att göra dem. Lite virrigt men jag tror att ni förstår andemeningen. |
|
Förstår vad du menar |
|
Skrivet av Raggsockan | |
tänker lite på det jag med, vill ju inte "göra om" henne. Men samtidigt, hon är en tjejj som både gillar att pyssla med halsband och spela fotboll och klättra i träd. Hon har väldigt lätt att \'"hänga på" hon begriper regler i lekar fortare än de flesta och är väldigt mån om att göra "rätt". Långbyxor kan hon inte ha, för "hon är ingen pojke". (overallen gills inte) Samma sak med keps. Flickor kan inte skjuta krokodiler, för dom är inte lika starka som pojkar osv. Det Flickiga plockar hon upp ändå, det känns som om jag slåss en rätt ojämn kamp när jag vill erbjuda henne även "den andra halvan" av världen. För nog är det trisst ifall hon slutar klättra i träd och spela fotboll för att hon "fattat" att det är pojklekar? |
|
|
|
Som jag ser det... |
|
Skrivet av ES | |
... så uppmuntrar boken till båda delarna. Prinsessan i boken ägnar både tid åt att välja kläder och smycket, att inviga broar _och_ att spela hockey och tämja drakar. Inget är bättre än det andra enligt boken. Så kan ungarna som läser boken få ta till sig de delar som de känner för. Att man nämner just hockey-biten när man beskriver boken är ju för att det är vad som skiljer ut just den. Att den ger mer (men utan att ta bort). Inte mer högstatus enligt mig, men ett vidare urval. Hela smörgåsbordet åt alla, är min paroll. *s* |
|
Jag tycker också den är bra |
|
Skrivet av Lotte | |
just för att alla bitarna är med. Då blir det verkligt jämställt! Det är inte jämställt enligt mig när man tvingar "prinsessorna" att göra typiskt pojkiga saker och förnekar dem att göra de flickiga... I den här boken känner man verkligen att en prinsessa får göra precis vad som helst, utan några könsbegränsningar åt något håll. Har läst den för min 4-årige pojke, lånade den på biblan, han gillade den! | |
Vilken ålder är den lagom för? |
|
Skrivet av Lena | |
Sonens kusin är nästan 5 år, kan den passa henne? Jag har funderat på den också, den här flickan är väldigt prinsessig, det känns som om man kanske kunde peka på en möjlighet här. | |
|
|
Tre till fem |
|
Skrivet av Malva | |
3-5 år har jag för mig att det stod när jag beställde boken på nätet. | |