Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Så inspirerande

Skrivet av Tove
M. - 18 år har avgett arbetsrapport från ett genustänkspräglat dagis. Det handlar om ett skolarbete där hon jämför barnens syn på genus på ett vanligt dagis och ett som jobbar medvetet med att bryta mönstren.

Vad hon slogs av mest var hur lugnt och harmoniskt det var under den dag hon var där. Att barnen var så lugna och trygga. Hon jämförde med egna minnen och de andra dagis hon hälsat på.

Personalen fick tid att verkligen engagera sig i var och en.

Det första som hände henne där var att en fyraåring kom in utifrån och grät för att han frös om händerna. Efter trösten i en av de vuxnas famn så tog han självmant en sopborste och skyffel och sopade upp barr och smuts han hade dragit in på golvet.

En sak som jag särskilt fäste mig vid i hennes berättelse var att de hade ett veckomöte med föräldrarna. På arbetstid. Vilket förtroende för möjligheterna att mötas.

Har inte tid att skriva mer men det var vansinnigt spännande att höra hennes berättelse. Vi hade stämt möte på Rum för barn symboliskt nog.
Svar på tråden: Så inspirerande

Jo, berätta mer!

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
Vart finns detta underbara dagis? Antar att det är i Sthlm eftersom ni var på Rum för barn?
 

Emma och ES

Skrivet av  Tove
Jo det handlar om Gävle så vi får flytta långt. Och då har ni väl redan gissat på Björntomten som brukar vara på tapeten.

Men hursomhelst. Personalen är SÅ engagerade. Filmar sig fortfarande precis som när de började. Vill upptäcka mer. Kollar sitt språk. Försöker bryta mönstren.

17 barn i syskongrupp på tre heltider. Föräldramötena sker i samband med hämtning.

Vi ska ses igen och fördjupa oss. Jag är mentor åt henne så vi ska gå igenom allt och sen får ni mer detaljer om ni vill. Hu vad jag är frussen. Det är nåt på gång i kroppen. Ska gå å knyta mig.
 

Äsch, vad synd!

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
Eller, det är ju kul för de som bor Gävle, men mig och ES hjälpte det ju inte precis.
 

Kan bara instämma! (imt)

Skrivet av  ES
.
 

min son går ju på ett sånt

Skrivet av  lorena
där toppen dagis!! och japp den ligger i stockholm närmare bestämt aspudden.
Jag är såå himla nöjd och skulle aldrig i mitt liv byta.
 

Snälla!

Skrivet av  Pluttens mamma
Kan inte du berätta vad ert dagis heter? Jag bor också i Aspudden och letar nu som bäst efter bra dagis.....
 

Ja...

Skrivet av  ES
... vad inspirerande! Blir lite avundsjuk.
Och likt Emma undrar jag var detta ligger. *s*
 

Artiklar från Familjeliv