Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tips på bok till 12-åring

Skrivet av Frippa
Julklappar till en 12-åring är inte det lättaste, men böcker är ju alltid bra. Någon som har tips på några böcker med lite "feministisk touch" eller hur jag ska säga? Har läst om en bok som heter Före och efter Bella; någon som känner till den?
Svar på tråden: Tips på bok till 12-åring

Liten eller vuxen 12-åring?

Skrivet av  Allis
En liten kanske gillar hemligt-böckerna av Barbro Lindgren? Den som vid tolv är fullfjädrad tonåring, kan allt, vet allt och alltid blir missförstådd tycker nog att de är lite för barnsliga. Särskilt feministiska är de nog förresten inte när jag tänker efter, men kul.

Grynets bok kanske? Och leta på Elin Ek, inte på Grynet :O).
 

Hon är nog en rätt så "mogen"

Skrivet av  Frippa
12-åring utan att ha kommit i kan-vet-allt-åldern. Hon är i någon slags lugnet-före-stormenfas; hon är cool och tillbakalutad. Just nu lite hippie, eftersom 60-talet och Beatles är allt som räknas. *peace*

Barbro Lindgrens hemligt-böcker läste hon för något år sedan och Grynets bok fick hon förra året i julklapp ;-)

Inget annat förslag? :-D
 

Här kommer en radda tips!

Skrivet av  Allis
Jag sökte på Grynets bok och kom till webplatsen Flicka och se där fanns massor med tips!

http://www.flicka.gov.se/html/lastips_ungdom.htm
 

Åh man tackar

Skrivet av  Frippa
så företagssam du är :-) En del av böckerna är hon helt klart lite för ung för tror jag men det fanns några där som jag ska kolla upp.

Tack snälla Allis.
 

Sant

Skrivet av  Allis
Jag tänkte nog främst på historieboken, Sandor slash Ida och den om Rödköping verkade lite kul också. Böcker som t.ex. Fittstim passar nog mina gymnasister bättre :O).
 

Flickornas historia

Skrivet av  Frippa
har hon naturligtvis (vad vore jag för arkeologmorsa annars :-) sen har jag en hel hög med andra böcker för henne att läsa om hon är intresserad och när hon blir lite äldre.

Tack igen för dina tips.
 

Coolt

Skrivet av  Malva
beställde den samtidigt som jag beställde Så gör prinsessor, som jag skrev om längre ned. Ska ge den till en 13-årig kille. Maja Hjertzell, som skrivit den, har jag fått intrycket av att vara feminist så jag hoppas att boken är bra.
Om Före och efter Bella är bra, så kan jag tipsa att nästa bok av M H kommer i vår!
 

Kanske ska prova med

Skrivet av  Frippa
den till dotra. Hittade den här recensionen av boken.
http://www.svd.se/statiskt/kultur/barnbocker/hjertzell_bella.asp

Kan nog vara spännade.
 

Ja

Skrivet av  Malva
jag blev i alla fall mer övertygad om att jag valt en spännande bok, efter den recensionen!
 

före efter bella

Skrivet av  bibliotekarie
Är en intressant och bra bok. Om man tycker att det är okej att hjältinnan tar självmord på slutet
(rätta mig om jag har fel).
 

Nej det gör hon inte

Skrivet av  Malva
Jag har inte läst hela boken, men skummat delar av den. Hjältinnans vän begick självmord innan boken så att säga börjar, men hjältinnan är väldigt levande i slutet av boken.
 

Artiklar från Familjeliv