Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skulle ni sätta era döttrar i flickskola?

Skrivet av Villemo
Läste att Agneta Stark gått i flickskola med feministiska lärare, som förberett barnen på att hävda sig i det ojämlika samhället genom att t.ex. vara bättre pålästa och kunnigare. Har också haft en lärare på universitetet som sade att hon aldrig nått så långt som hon gjorde akademiskt om hon inte fått sin grund i en flickskola (inte i Sverige)

Det är sorgligt att det ska vara som det är, men nu när jag har en dotter själv undrar jag hur man skulle göra om valet fanns.
Svar på tråden: Skulle ni sätta era döttrar i flickskola?

nej

Skrivet av  ior
intressant i sammanhanget kan ju vara Hirdmans (den äldre)analys av genussystemet. En sak hon framhåller som viktig är just separerandet av könet. isärhållandets logik har jag för mig att hon benämner det.

och om att komma långt i det akademiska...tja, mitt kön har knappast varit ett problem, däremot min socioekonomiska bakgrund. problemen med att kunna hävda sig ser jag inte som specifikt problem för kvinnor.
 

Men om du haft "rätt" bakgrund

Skrivet av  H-n
så hade det nog inte rätt är jag rädd. Man ska både vara man och ha rätt sociokonomisk bakgrund för att befinna sig i "gräddfilen". Kvinnor utbildar sig mer än män idag, men det är fortfarande männen som styr i vårt samhälle. Utbildning hjälper nog en bit på väg, men det räcker inte för jämställdhet i samhället.
 

din första

Skrivet av  ior
mening? Räckt antar jag att det ska vara? Det kan man ju spekulera, men som sagt har nog min klassbakrund varit mer påtaglig när det gäller ovanstående problem som Villemo tog upp.
Självklart räcker inte utbildníng till jämställdhet, det har jag aldrig påstått, men jag påstår att problemen med att hävda sig m.m. inte är enbart könsrelaterade. Feminism hjälper nog en bit på väg...men inte tillräckligt. Kan bli förvånad över hur många feministkompisar jag har som inte vill diskutera klassfrågan (kan ju bero på deras medelklassbakgrund, att de har bra utbildning o jobb och vägrar se sig som privilgerade - offerpositionen är bekväm liksom).
 

Förlåt felstavningen

Skrivet av  H-n
"Räckt" skulle det så klart vara. Du har så rätt i att det inte är så enkelt som att man har alla vägar öppna för att man är man.

Förutom att vara man och medelklass så ska man ju för örvrigt vara vit också för att befinna sig i gräddfilen. Så det är många saker som spelar in: Kön, klassbakgrund och etnisk härkomst är några och det finns nog fler.

Det finns t ex många välutbilade män med invandrarbakgrund som städar eller bakar pizza för att försörja sig. De håller nog inte med om att män från medelklass får det mesta gratis. De skulle nog säga att det viktigaste för att få en position i samhället är att ha rätt etnisk härkomst.

Jag tror att man ser de problem man själv har. Själv har jag föräldrar med utbildning och jag inser numera att jag i fråga om utbildning och yrke haft mycket "gratis" pga detta. Men det tog ett antal år av mitt vuxna liv innan jag insåg detta. För mig har det aldrig varit särskilt tveksamt att jag skulle klara universitetstudier eller ett kvalificerat jobb, utan det har jag trott varit möjligt. Antagligen för att mina föräldrar har räknat med det.

Men jag ser också hur mycket lättare män med motsvarande bakgrund har det. Det är ett tydligt mönster. Medan män som kommer från hem utan studietradition ofta har det svårare, om de försöker. Men om de väl tagit sig in på kvalificerade jobb glider de nog förbi kvinnorna.

Och kvinnor som ej haft förväntningar på sig att läsa vidare har antagligen ännu större hinder att övervinna. Dels att finna sig till rätta i en ovan studiemiljö och dels att kvinnor inte räknas med som yrkespersoner för att de är kvinnor. Men jag tror att problemet att inte ha srudietraditionen med sig hemnifrån vidsar sig först. Problemet att kvinnor har svårare att få komma till sin rätt i yrkeslivet visar sig ju först när man befinner sig där.

Förlåt om jag är osammanhängande. Är rätt sömnig och måste nog snart lägga mig. Hoppas du kunde följa något av mitt resonemang!

 

visst

Skrivet av  ior
hänger jag med i ditt resonemang, ingen fara, och håller med dig i stort. Antar att vi kan enas om att problemen är mångfacetterade och tar sig olika uttryck i olika situationer. Och etnicitet absolut! Det finns exempel på hur problemen med kön, klass och etnicitet sammansmälter, en studie från SU visar te.x vilka konflikter som kan uppstå i iranska familjer då kvinnor tar ett steg "uppåt" jämfört med hemlandet, medan männen får en mkt lägre status jmf med den de hade (då de får ta städjobb tex).

Trevligt att du kommit till insikt om de förutsättningar du hade, det är viktigt att vi alla reflekterar över var vi kommer ifrån. Att jag tar upp klassfrågan beror på att jag blivit alltmer frusterad över att feminismen tenderar att tränga ut den frågan.
Ha det gott!
 

tillägg - citat

Skrivet av  ior
gillar inte Alexandra P, men detta citat ur hennes bok "Bortom..." sammanfattar mycket:

"Diskussionen om jämställdhet måste nyanserasoch inbegripa socialt och etniskt ursprung.
Medelklassens och överklassens feminism handlar om att de tycker det är orättvist att deras mammor inte kunde bli det deras pappor var. Min kamp ser annorlunda ut. Mitt liv handlar om något helt annat än att bli fönsterputsare som pappa."

Taget ur den mkt läsvärda boken "Klass -är du fin nog?" av Anneli Jordahl.
 

Ior - tack för ett bra och trevligt inlägg

Skrivet av  H-n
Det här är intressanta frågor du tar upp! Jag har ibland ställt frågan om varför man oftast inte tar upp frågorna om klass och etnicitet också, när man diskuterar feminism, fast jag brukar inte få svar eller så är svaret att det inte hänger ihop. Men de hänger ihop och det finns många paralleller. Diskussionen blir djupare och mer verklighetsförankrad.

Ett intressant fenomen är att inte så få invandrarkvinnor innehar höga chefsposter här i vårt land, även muslimska kvinnor.

Jag utbyter hemskt gärna fler erfarenheter och synpunkter med dig angående denna fråga. Jag blir nyfiken på dina erfarenheter! Citatet från fönsterputsarens dotter säger rätt mycket. Jag har en del funderingar och det vore intressant att höra dina synpunkter.

Maila gärna om du vill, adressen är: [email protected].

Hälsningar H-n
 

tack själv

Skrivet av  ior
trevligt att få respons på denna fråga, även jag har lagt ut dessa frågor tidigare men inte fått något direkt gensvar (haha, trodde åtminstone någon av de inbitna antifeministerna på feministsnacket skulle reagera, men nej - kanske inte så kul med en nyanserad diskussion...).
Har fullt upp nu med tentaplugg och familj (+ sömnbrist) men jag ska maila dig när jag får bättre med tid. Men du får gärna maila mig på [email protected] med dina funderingar så ska jag svara!
 

Skrivet av  Pappa Po
aldrig. Jag vill att mitt barn ska få träffa människor av båda könen. Själv hade jag vantrivts enormt mycket om jag bara hade fått träffa killar under min skoltid.
 

Intressant!

Skrivet av  H-n
Jag tror att jag hade trivts rätt bra med att gå med bara flickor i skolan. De snälla och skötsamma killarna hade jag inget emot, men däremot de bråkiga och taskiga som förstörde och skulla styra och ställa. Det är nog så att både pojkar och flickor trivs bättre om det finns många flickor med i gruppen!
 

Nej men frågan

Skrivet av  lyckligt lottad
är ju rent hypotetisk för det finns (väl?) inga sådana längre och jag har svårt att tänka mig att det skulle bli aktuellt med flickskolor igen i Sverige. De kom ju ur det faktum att de "vanliga" skolorna från början var öppna endast för pojkar.
 

metod

Skrivet av  rhino
jag tänker så här; att om den vanliga skolan innebär att flickorna måste passa upp på pojkarna, sitta tysta etc och hunsas och att det på flickskolan finns lärare som lär flickorna att ta plats och inte sitta tillsammans ordentligt och vara snälla, så ja, då skulle jag välja flickskolan. Men det handlar ju i så fall om att flickskolan är en bättre skola. I båda fallen betyder kön jättemycket, men i flickskolan mindre. Men det finns ingen anledning för varför det ska behöva se ut så. Det kan ju istället vara jättebra lärare på den blandade skolan och reaktionära stormbanslärarinnor på flickskolan.
 

Om flickskolan var bättre, kanske

Skrivet av  Lingling
Om det visade sig att eleverna på flickskolan skrev mkt bättre resultat på nationella prov (eller vad det heter i år) och klarade sig mkt bättre senare på högre utbildningar och i förvärvslivet (enligt ngt vettigt mått) än de flickor som gick i tillgängliga blandade skolor - då skulle jag nog iaf överväga att sätta min dotter i en sådan skola.

Läst någonstans att de som vann på blandade skolor var pojkar, de pojkar som annars hade lägst rang i klasserna på pojkskolor har det lättare i en blandad skola, istället är det flickor som i större utsträckning får ta smällarna ...

På samma gång har jag en bild av flickskolor (och den naturliga följden pojkskolor ...) som inte är särskilt lockande, men jag tror att de kan lära sig umgås med pojkar iaf.
 

Ja varför inte?

Skrivet av  G
Är flickskolan superpedagogisk med genustänk så ser jag inga hinder. Fr min del är frågan omvänd - skulle jag sätta mina pojkar i en pojkskola? ja om den hade en superpedagogik med genustänk.

Vad skulle jag som förälder behöva göra då? Vara superengagerad och se till att barnen har massor av kompisar av det andra könet på hemmaplan så att de inte framstår som ufon.

Kanske kan det vara bättre med uttalad separation under vissa år än den kulturella outtalade som idag försiggår på skolgårdarna där pojkar inte får leka i hopphagen och flickorna inte har i basketburen att göra.
Då kan man iallafall anpassa pedagogiken.
 

bra svar

Skrivet av  rhino
"Kanske kan det vara bättre med uttalad separation under vissa år än den kulturella outtalade som idag försiggår på skolgårdarna där pojkar inte får leka i hopphagen och flickorna inte har i basketburen att göra."

håller helt med om valet ligger mellan flickskola och en skola som inte bryr sig om att motverka normen. jag är dock inte orolig för detta med att träffa det motsatta könet eftersom jag inte tror att kön är viktigt på det viset. träffa bra killar, självklart, men inte att träffa killar bara för att de är killar liksom.
 

ja precis

Skrivet av  G
jag skrev inte det så tydligt bara. Att träffa barn av andra könet som man inte sympatiserar med eller som har helt andra värdegrunder har liksom aldrig varit aktuellt för mig.
 

Jag ser det som viktigt

Skrivet av  Omnia
Förutom rent kunskapsmässigt tycker jag skolan är viktigt ur socialuppfostran.

För mig är det viktigt att min dotter får inblick i att det finns folk med andra åsikter och helt andra värdegrunder. Ser på min utbildning folk som tyvärr aldrig träffat på folk som inte tänker som dem, de har på nått konstigt vis ingen aning om att det finns som lever och ser saker annorlunda.

Så jag gör det enkelt för mig genom att låta skolan bli den smältdeg där oliktänkade kan träffas, istället för att leta reda på själv. ;)
 

Min definition

Skrivet av  G
av andra värdegrunder handlar om tankarna att det är fjolligt att låta pojkar sitta att kissa, flickor är sååå bra att ha för att få hjälp i hushållet osv.

Smältdegel - bra tanke men jag vill välja bort våldsamma, rasistiska och direkt osympatiska element. Därav inte sagt att jag väljer bort olika kulturer, klasser eller åldrar.
 

Vi är olika

Skrivet av  Omnia
Om det finns barn som tycker att det är fjolligt att sitta ner och kissa så tycker jag att mitt barn ska känna till det och kunna bemöta det. Jag vill att hon ska veta att det finns de som tycker som vi att det är helt normalt att killar klär sig i rosa och glitter, men jag vill oxå att hon ska veta att det vi tycker inte är den enda sanningen. Att jag säger det har inte alls samma verkan som att möta det i verkligheten.

Att det finns folk som är rasistiska bör barn oxå känna till. Själv är jag för yttrandefrihet då det ger mej en möjlighet att få reda på vad tex. rasistiska grupper tycker och tänker, det betyder inte att jag vill vara näravän med rasister.

Genom skolan får man en liten inblick i vad det finns för olika folk. Att på fritiden hitta de barnen tycker jag är mycket svårare, speciellt att hitta en lämplig naturlig situation då fritiden oftast är "lekträffar". jag vill ju inte att mitt barn ska behöva leka med rasister och våldsverkare, bara ha upplevt att dessa grupper faktiskt finns i verkligheten. Därför är skolan en mycket enkel lösning.
 

Olika och lika

Skrivet av  G
Jag ivll ju också att mina barn ska veta att det finns, men jag vill hellre välja på vilket sätt de ska få veta det än på ett sätt som är mer okontrollerbart (i mina ögon).

Risken att de kanske blir impade av rassen eller mobbade av ståkissaren gör att jag vill ha lite kontroll. Lite skyddad verkstad - men inte för mycket :-)
 

Skolor osm är öppna bara för flickor

Skrivet av  H-n
finns väl inte i Sverige så vitt jag vet. Men det finns ju skolor med övervägande del flickor, som t ex sångklasser. Att sätta min dotter i en skola som har en verksamhet som attraherar flickor är något jag har övervägt, ja. Jag propagerar för att skolan ska anpassa undervisning och miljö även till flickors intressen och behov.

I grundskolan är det ju oftast rätt jämn fördelning eftersom barnen inte väljer själva då. Från och med gymnasiet finns det ju flick- och pojkutbildningar - dvs flickor och pojkar väljer olika. Och vår arbetsmarknad är en av de mest könsuppdelade i världen.
 

Om den var feministisk

Skrivet av  Bebismamma
så skulle jag göra det. Så som flickor, och pojkar, behandlas i skolan i dag verkar det vara ett rimligt alternativ.
Tycker att det är för j*vligt att inte skolans personal kan föra in genusmedvetenhet i sitt förhållningssätt gerntemot barnen. Småkillar uppmuntras att mula och plåga småtjejer vilka sedan ska tycka att det är kul och positivt...
 

Ja *lite OT*

Skrivet av  Pappa Po
Småkillar uppmuntras att plåga småtjejer och även varandra. Sen ska man tycka att det är kul. Killarna på mitt högstadium hade som "hobby" att ta tag i varandra och dunka in den andra i plåtskåpen så hårt man kunde. Sen skulle man helst skratta och säga "öööhhh, va fan..." när någon gjorde så. Jag förstod aldrig det roliga, utan blev mest förbannad.
 

Hmm,

Skrivet av  Tigre
men någonstans måste väl någon sagt ifrån, eller påverkat dig till den du är?

Eller hur fick du din feministiska bit? Blev det bara så?

Jag tror att oavsett hur man gör så kommer det alltid finnas barn som inte passar in, som är annorlunda eller som gillar att slå andra barn (förhoppningsvis få) beroende på hur de har det hemma och hur älskade de är. Det är ju vi vuxna som ska vara förebilder, vi som ska lära våra barn hur det fungerar. Har man som barn en pappa som gillar att spela våldspel, hyr filmer med våld och dessutom är macho och inge fler förebilder än så, så kanske man blir en sådan som dunkar in andra i skåp!? För visst handlar det om att inte kunna uttrycka sin känslor när man går över i våldshandlingar?

Tror att de flesta barn är bra, ju mer bra förebilder destom större chans till älska sig själv och kunna älska andra. Eller?

Jag menar, med tanke på hur tuff skolgång man själv haft borde man ju vara värsta idioten och elakingen (och bimbon)...
 

NEJ!

Skrivet av  Moa bf 24/1
Har själv gått i flickskola, vill jag inte utsätta min dotter för.
 

Artiklar från Familjeliv