Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

OM nu flickskolor ÄR bra

Skrivet av Lingling
För flickorna.

Då är den naturliga konsekvensen att pojkarna får gå i pojkskolor också - hur många tror på det konceptet?

Antag att det visade sig att flickor mådde bättre i flickskolor och fick bättre resultat och lyckligare liv, medan att det inte fanns _någon_ form av pojkskola som inte vållade elände för en stor andel av pojkarna (överlåter åt den roade attt försöka konstruera en så pessimistisk hypotes om orsaker, anta annars att det bara vore så) - skulle det då vara ´´värt´´ det?

Jag måste erkänna att jag får mer positiva vibbar inför ordet flickskola än för pojkskola ... och jag har en son, ingen dotter (vad jag vet, det är säkert en pojke till ...).
Svar på tråden: OM nu flickskolor ÄR bra

Pedagogiken

Skrivet av  Omnia
Om nu flickskolorna skulle var för att stärka tjejerna (vilket inte är den associationen jag spontant får), borde väl pojkskolan arbeta likadant?

Så den borde ju fokusera på att stärka killar verbalt, lyfta fram deras mjukasidor, lära dem att samarbeta osv. Allt de man generellt säger pojkar är dåliga på.

Men om nu pojkskolorna inte alls skulle fungera av olika anledningingar, blir det ju lite konstigt om det ska belasta tjejerna? Om nu flickskolorna är jättebra för tjejer är det ju inte kul att behöva bryta upp det?

Å andra sidan stod det i Lärarförbundets tidning för nått år sedan om undersökningar från engelska skolor indelade efter "elit" och blandade skolor. Det visade sig att de smarta eleverna mådde bättre i blandade skolor då man faktiskt även får ut något av att lära sig förklara och diskutera med mindre smarta. Kanske kan det vara samma sak med kön?

Att skolan blir med dynamisk med elever från båda könen?

Vad ska dom mjuka, verbala pojkarna lära sig då?

Skrivet av  mamma till tre barn
Då borde ju dom gå i "flickskolan" istället, för att lära sig att ta för sig mera.

Och vad gäller dom tuffa gapiga flickorna, varför ska dom lära sig att ta för sig ännu mera? Nej, då ska ju dom gå i pojkskolan och bli verbala och empatiska istället.

Blandad skola

Skrivet av  Omnia
Fast en pojkskola skulle ju precis lika väl som en blandad skola kunna individ anpassa sin undervisning och bemötade av elever?

Själv gillar jag inte tanken med skolor indelade efter kön. Jag vill ha en skola som ser alla elever som individer inte som kön.

Precis!

Skrivet av  Tigre
Tror också mer på blandade skolor!

Nejdå

Skrivet av  G
De ska lära sig att det inte är fel att vara som de är.

Min mjukiskille håller sakta men säkert på att förstå att han är "fel" som både är tanig och empatisk.

Pojkskola

Skrivet av  G
Absolut ska pojkskolan träna barnen i det de anses vara dåliga på.

I boken pojkar, flickor och pedagoger (om genusdagisen i Gävle) beskrevs av som hände när man promenerade med bara pojkar. Sprang och skrek värre? Icke. De ville hålla handen och gå och prata med fröknarna, precis det som flickorna idag har förkörsrätt på.

Så jag tror inte att en pojkskola med automatik innebär pennalism, och obligatoriska rastbråk utan att stämningen helt hänger ihop med för pedagogik och barnens förtroende för lärarna.

Uppdelat kan ge större bredd

Skrivet av  Villemo
Just som du skriver visar väl de försök som gjorts att i enkönade grupper blir alla beteenden tillgängliga för barnen, även om de som normalt upptas av de motsatta könet. Mer plats för ledare och rebeller i flickgrupper, större plats för verbalitet etc. i pojkgrupper (generaliseringar, jag vet, men ni fattar kanske...) Fler roller lediga, helt enkelt.

Och om man som tjej kan få ha en fristad från att vara i fokus pga t.ex. sitt utseende, få mindre talutrymme, mindre uppmärksamhet än pojkarna, borde massor av energi frigöras som kan ägnas åt studier och social utveckling.

Sen är det väl inget som hindrar att barnen t.ex. går på samma skola och träffas ibland, även om undervisningen mestadels är åtskild?

Nej, jag tror inte heller pojkskolor behöver bli dåliga, även om min inrotade magskänsla hellre sätter dottern i flickskola än sonem i pojkskola.

Personligen så säger

Skrivet av  Tigre
jag nejtack till flick- och pojkskolor. Ser inte alls det som en väg till jämställdhet, utan snarare tvärtom.

Jag känner mig verkligen skeptisk till detta och önskar för mina barn något helt annat, men vad?

håller med

Skrivet av  ior
...hur goda intentioner någon "pedagogik" än skulle ha så är det svårt att se hur dessa skolor skulle kunna göra annat än befästa bilden att det ÄR skillnad mellan flickor o pojkar.

Fast flickor och pojkar

Skrivet av  H-n
umgås ju inte vidare mycket med varandra i den blandade skolan heller. Pojkar leker för sig och flickor för sig. Könsskillnaderna förstärks nog mer där än i enkönade grupper, är jag rädd.

Kanske

Skrivet av  Tigre
bättre genus-utbildning för de som läser till pedagoger och lärare. Nu börjar ju äntligen detta komma in på utbildningen, nu senaste i nummret "lärarstudenten" diskuteras genusperspektiv och genuspedagogik i utbildningen.

Men helt klart bör en förändring ske. Men jag tror inte att en förändring sker genom flick- och pojkskolor.

Jag vet hur det är

Skrivet av  Moa bf 24/1
Jag gick tre år med enbart tjejer, det var ett expriment, man ville se hur det gick hos oss. Och det var kalabalik, vi slogs och skolkade och levde rövare istället för killarna, vi var värst av alla faktiskt. Så tar man bort killarna tar tjejerna på sig "deras" uppgift, att vara stökiga. En väldigt dålig lösning på några problem.

Din första mening bevisar

Skrivet av  Smartis
att dagens flickor får fungera som stöd och buffert åt dagens pojkar. Skulle gärna sätta mina tre tjejer i flickskolor om det fanns någon där vi bor. Är helt övertygad om att de skulle må bättre och prestera bättre då.

Men är du inte väl pessimistisk när det gäller pojkskolor? Det har ju i alla fall funnits väldigt många pojkskolor både i världen och Sverige, så SÅ illa kan det väl inte vara?

Men ärligt talat

Skrivet av  Moa bf 24/1
Så kan tjejer stöka lika mycket som killar när dom får chansen. Det finns alltid nån som stör.