Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Yippi och Ånejjj!

Skrivet av minna med Nelson 021105
Jag har varit arbetslös i snart två och ett halft år. Har haft lite extraknäck, pluggat och varit föräldrarledig i 8 månader under denna period. Min sambo har arbetat massor och som ni förstår blir det lite obalans hemma då. Jag har gått hemma mycket, vi är nyblivna föräldrar osv..

Nu ligger jag jättebra till för att få ett jobb. Det är ett tjänstemannajobb i det offentliga, skall arbeta med miljöfrågor. Och det är verkligen mitt drömjobb. Dessutom ligger det bara 10 minuter med cykel hemifrån. Toppen eller hur!

Tyvärr blir det smärtsamt tydligt för min sambo och mig hur könsrollfördelat vi har valt våra karriärer. Han är ingengör och arbetar på en stor konsultfirma (också med miljöfrågor). Varje timme skall faktureras =långa dagar om man skall hinna äta lunch och fika också.

I det offentliga är arbetstiden mella 8-16 inklusive lunch och pauser. På sommaren är det desutom sommartid. Generösa flextider.

Vilken arbetsplats tror ni är mans- respektive kvinnodominerad?

Så även om vi skulle välja att arbeta heltid båda två skulle jag vara hemma mycket mera än sambon.

Nu löser vi det så att han självklart går ner i arbetstid så att jag kan satsa på att jobba för att komma igen på arbetsmarknaden. Men tyvärr tror jag att de flesta ändå löser det tvärtom, att mammam är hemma.
Svar på tråden: Yippi och Ånejjj!

Självklart?

Skrivet av  Elanor
Jag önskar att fler kunde läsa ditt inlägg. Att det är "självklart" att du ska komma i kapp din man karriärmässigt. Annars brukar det vanliga vara det motsatta: Att eftersom mannen redan har ett försprång, är det självklart att satsa på honom.

Jag läste en artikel där man hävdade att en orsak till att ojämställdheten mellan män och kvinnor består, är vår tendens att bilda par så att mannen är ett par år äldre än kvinnan. Ofta har han bara i och med det kommit längre i karriären. Och skillnaderna förstärks längre fram. Rekommendationen var, att kvinnor borde satsa på yngre män. Lite långsökt först, men det ligger en del i det...

Lycka till med det nya jobbet!