Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

omedvetet test...

Skrivet av LottaH med Viggo 0302 och Evelina 041207
Vi fick en liten bebis i tisdags! Maken skickade ut ett mejl senare på kvällen till våra vänner och bekanta som såg ut som följer:

2004 12 07
kl 16.17
2225 gram
47 centimeter lång
Lite drygt åtta timmar tog det för lilla pyret att ta sig ut i världen.
Alla mår bra, om än lite trötta.

Lotta, Uffe, Viggo och pyret

Vikten var fel, förvirrat nog hade maken missat ett kilo, så det ska vara 3225 gram. Detta har dock bara en av ca 30 mottagare reagerat på. Däremot har över en tredjedel hört av sig och frågat om "Pyret" är en pojke eller flicka, har snopp eller snippa, vilken sort? osv.
Helt otroligt att det är så viktigt egentligen.

De "stackare" som fattat "mest" fel var mina vänner i Tyskland som hade svårt att tyda makens svenska meddelande. De trodde att bebisen skulle heta "Pyret". Inte så lätt att veta :)
Svar på tråden: omedvetet test...

Men är det så konstigt

Skrivet av  Helva
...att man är nyfiken på om det är en pojke eller flicka. När någon av mina vänner får barn vill jag veta ALLT om vad det är för en ny liten person som kommit och hur han/hon har kommit.

Könet viktigast?

Skrivet av  Veneno
Problemet är inte att man vill veta, klart att man vill veta allt om ett nyfött barn. Problemet är att för många är det alltid är den första och allra allra viktigaste frågan. Den kommer t.o.m. före frågan om förlossnigen gick bra, om barnet är friskt, om mamman mår bra. Det är ganska sjukt.

Gör den?

Skrivet av  Sara m. Viggo
Den frågan fick inte vi först iaf. Min mamma, som vi ringde först, frågade inte om det öht till exempel. Så att det är viktigast upplever inte jag, men visst är folk nyfikna. Det är jag med. :-)

Skrivet av  Veneno
Som jag skrev att för m å n g a är det den första frågan, lyckligtvis inte för alla. Jag har märkt att somliga inte vet hur de ska tilltala mitt barn om det inte vet vad det är för kön på ungen. För man kan ju inte säga till ett litet flickebarn att det var mig en stor och stark liten bebis. (Ironi.) Jätteskönt att du har en tänkande släkt :), min mamma kunde inte måla ramen till första bilden (blå eller rosa) innan hon visste vad det var för kön på mitt barn. Mycket irriterande.

Inte alltid!

Skrivet av  Kajsa
I vårt fall frågade såväl morföräldrar som min syster hur det gått först, och hur vi mådde. _Sen_ ville de ha alla detaljer som kön, längd, vikt etc.

Grattis till Evelina!!!

Skrivet av  Susanne med Viggo -03
Och vilket kul test av verkligheten detta att de inte reagerade på den oerhört låga vikten, men väl på att de inte fick veta att Pyret var en hon.

mvh,
Susanne

Jag tycker inte alls att det är konstigt

Lika väl som att man vill veta vikt, längd, förlossningstid osv så vill man ju veta könet! Jag ser det inte alls som konstigt eller dumt ur feministisk synvinkel - det är ju bara ren nyfikenhet. Om man inte brydde sig skulle man ju - rent teoretiskt - kunna strunta i att titta efter själv också. Men det gör man ju inte, för man vill ju veta! :-)

Nej, visst...

Skrivet av  LottaH med Viggo 0302 och Evelina 041207
... jag är också nyfiken av mig, så jag hade också säkerligen skrivit tillbaka och frågat :) Det som förvånade mig var bara att det var viktigare att veta "vad" det var, än att vikten var låg.

Ja, det är ju konstigt

att människor inte reagerade på det. Å andra sidan hade ju du, iaf här på AFF, "förvarnat" om att bebisen misstänktes vara lite liten, så det var kanske det? Eller också så tänker inte folk bara. :-)

Vi tittade inte

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
När vårt första barn föddes så tänkte vi faktiskt inte ens på att kolla vad det blev för kön. Barnmorskan undrade efter tio minuter om vi hade kollat, vilket vi ju inte hade då. Så jag lyfte på filten och tittade lite snabbt, mest bara för att hon tyckte att man skulle göra det. Vi var så lyckliga och utmattade att vi inte ens funderade på könet just då.

På ett sätt är väl könet viktigare

Skrivet av  Kristina
än till exempel längd och vikt. Åtminstone tycker nog jag att det faktum att jag föddes som flicka har påverkat mitt liv betydligt mer än att jag hade låg födelsevikt. Längd och vikt intresserar man sig väl som utomstående för mest för att vara artig, eller för att få en ledtråd om vilken storlek det bör vara på kläderna man köper i present. Jag struntar nog i princip i om folks barn är 49 eller 52 centimeter, om det inte är kritiskt på något medicinskt sätt.

Det är väl litet det som är grejen?

Skrivet av  Amelie
Varför påverkar könet allt i livet mer än längden och vikten?

Könet har betydelse när du skaffar barn, likaså har längden betydelse om du vill nå upp till en hög hylla. Men varför har könet så stor betydelse för en bebis som inte skall skaffa barn än på 20-30 år?

men din födelselängd

Skrivet av  sara
påverkar knappast om du kan nå en hylla som vuxen, inte ens om du vill nå en hylla som 3åring.

Lika litet som

Skrivet av  Amelie
om jag skall bli gravid om 25 år.

På ett sätt är väl könet viktigare

Skrivet av  Kristina
än till exempel längd och vikt. Åtminstone tycker nog jag att det faktum att jag föddes som flicka har påverkat mitt liv betydligt mer än att jag hade låg födelsevikt. Längd och vikt intresserar man sig väl som utomstående för mest för att vara artig, eller för att få en ledtråd om vilken storlek det bör vara på kläderna man köper i present. Jag struntar nog i princip i om folks barn är 49 eller 52 centimeter, om det inte är kritiskt på något medicinskt sätt.

Grattis till pyret, förresten!

Som Gens säger i

Skrivet av  Mortorio
"från vagga till identitet" att vi har svårt för att förhålla oss till en person om vi inte vet könet. Säger varken att det är fel eller rätt, det är helt enkelt så bara. Det är lite därför många har svårt för stransexuella eftersom man inte vet om man ska se dom som de kön de är födda med eller det som dom har opererat sig till.

Ett stort grattis till pyret!