Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Varför öronmärking....

Skrivet av Danne mannen
....av föräldrardagarna?
Det är en fråga som det är mycket diskussioner kring nu,jag kan dock inte förstå vad problemet ligger.
Själv är jag 2 barnsfar(1 och 4år är mina barn)som har tagit ut föräldrarledigt och varit hemma med mina barn.
Kan någon förklara för mig vad problemet ligger och varför man måste öronmärka dagarna som jag för övrigt tycker respektive familj ska få disponera på valfri förälder.
Svar på tråden: Varför öronmärking....

Varför?

Skrivet av  Därför
För att det ska vara lika "riskfyllt" att anställa en ung tjej som en ung kille, så slipper bara tjejerna stå där behöva besvara om de snart ska vara hemma med barn eller ej.

För att killarna ska sluta gnälla om att de blir orättvist behandlade vid vårdnadstvister. Om de är hemma lika mycket med de små barnen så har de iallafall rent tidsmässigt engagerat sig lika mycket i barnet så då kan de faktiskt kräva rättvis behandling vid tvist.

För att barnet har lika mycket rätt till sin pappa som till sin mamma och kontakten blir faktiskt bättre om pappan tar sig tid att vara hemma.

För att bakåtsträvande kärringar ska se att pappor faktiskt KAN ta hand om små barn också.

Det är så försvinnande otroligt få som ammar sina barn heltid efter 6 månaders ålder så jag tycker inte att ammning är något som borde förhindra reformen att dela föräldradagarna lika.
 

Hur...

Skrivet av  Danne mannen
...många pappor tror du vill vara hemma med sina barn men har inte råd?
Jag tycker debatten är ganska meningslös för det handlar om pengar för många familjer.Eftersom man skulle tvinga pappor att vara hemma med den SGI nivån som existerar idag skulle många pappor behöva ta ut 30 dagar i månaden vilket skulle resultera i att barnet får vara hemma mycket kortare tid innan dagis.Jag tycker också att allt ska vara lika i vårat samhälle men då får man väl börja i rätt ände.
Detta är ett familjeproblem och inget kvinnoproblem.
Ta upp en debatt om att kvinnor ska ha lika lön som män så tycker vi nog likadant du och jag!
 

Men det hör ju till debatten

Skrivet av  Tilia
En anledning till att kvinnor tjänar mindre än män är ju 1) att de är hemma längre med barn, 2) att arbetsgivarna är mindre benägna att satsa på kvinnor eftersom de förväntas vara hemma med barn.

Det går inte att diskutera de båda frågorna isolerat från varandra.
 

Jag förstår....

Skrivet av  Danne mannen
....vad du menar.
Men att öronmärka dagarna ser väl knappast till att arbetsgivare satsar mer på kvinnor och höjer lönen tror jag!Det som man kan säga helt säker är dock att många familjer kommer att få det sämre ekonomiskt och att barnen kommer mot förmodan få börja tidigare på dagis och dagisplatser finns det ju knapp några.
Jag vet inte hur man ska lösa problemet men jag tror det bara blir sämre för alla iom en öronmärkning.
 

Men hur vet vi det?

Skrivet av  Elanor
Jag har en invändning till ditt resonemang.

Den lyder: Hur vet vi att det är just föräldraledigheterna som gör att kvinnor tjänar mindre än män?

Jag kan tänka mig en rad andra faktorer. De viktigaste låter sig sammanfattas på detta sätt: Män anses viktigare än kvinnor, traditionellt manliga yrkesområden anses viktigare än traditionellt kvinnliga yrkesområden, män väljer att satsa på män för att de är män.

Varför skulle just ett par års bortavaro på grund av barnafödande minska kvinnors möjligheter på arbetsmarknaden. En RIKTIGT rationell arbetsgivare skulle undvika att satsa på män eftersom t ex fler män än kvinnor missbrukar, gör militärtjänst och repövningar stup i kvarten och hamnar i fängelse ibland.

Jag är alltså mycket tveksam till att diskriminering av kvinnor på arbetsmarknaden är en följd av att de är hemma med barn. Det kan lika gärna vara ett svepskäl för att fortsätta betala kvinnor lägre.

Jag vill tillägga att jag själv delat alla föräldraledigheter med min dåvarande make, det är inte det delning som sådan jag vänder mig mot. Men jag är rädd för att feminister lägger för stor vikt vid frågan och bortser från att kvinnor underordnas män just för att de är kvinnor.
 

Det är kanske...

Skrivet av  Danne mannen
....som du säker!Att män satsar på män bara för de är män.På mitt jobb är det tvärtom,min chef har utsett ett gäng underchefer som är kvinnliga trots att vi killar har likvärdig kompetens.Den enda skillnaden är att jag har barn och det spelar ingen roll hur mycket jag visar mina fram fötter,jag kommer aldrig att kunna klättra på karriärstegen på min nuvarande arbetsplats.Jag kan lätt konstatera att barn är ett problem för många arbetsgivare vare sig du är man eller kvinna.
 

Jamen Danne

Skrivet av  Helena
Då ser du ju själv hur barn riskerar att bli den skiljande faktorn på en arbetsplats. Och eftersom det idag oftast är kvinnor som är hemma med barnen länge, så är det väl inte så långsökt att tro att det är en bidragande orsak till kvinnors (ALLA kvinnors, inte bara dem med barn!) sämre möjligheter på arbetsmarknaden.

Om förhandsargumentet att kvinnor med barn eller utan barn men i barnafödande ålder är osäker arbetskraft, faller så innebär det åtminstone att arbetsgivarna måste ha lite större fantasi vid tillsättning av tjänster, satsningar på utbildning och befordran, inte sant? Och det tjänar väl alla på i längden.
 

Till Helena..

Skrivet av  Danne mannen
....Det är inte ett långsökt argument men det är ett mycket fördomsfullt argument.
Har du läst en jobbannons på senaste tiden?
I min bransch som är IT söker man kvinnliga sökande framför manliga i många tjänster.Du stirrar dig blind på könsrollerna och får det att låta som att man är "rökt"bara för man är kvinna.I många mansdominerande yrken sätter man högt värde på kvinnor och vice versa.Många kommuner söker bla män till förskolor vilket är något jag skulle kunna tänka att jobb med om det inte var så låg lön.Men jag tror fortfarande inte att en öronmärkning löser detta.
 

Fördomsfullt?

Skrivet av  Helena
Ursäkta, men statistik kan inte kallas fördomsfull, även om den visar på icke-önskvärda tendenser...

Jag tycker du gör det lite för lätt för dig, Danne, och jag tror du gör det utifrån er egen situation.
 

Nej!

Skrivet av  Danne mannen
Det jag menar är att man kan inte stirra sig blind på statistik för då kan man lätt skaffa sig en bild som inte stämmer överens med verkligheten.Att göra statistik är att kategorisera efter ett viss antal ställda frågor och sedan få någon slags utdata.
Vilka frågar har man ställt?
Det är klart att kvinnor idag tar ut mer FD för annars hade det ju inte varit någon debatt.Frågan är egentligen hur ska man höja kvinnors arbetsvilkor(lön)och då blir det automatisk mannen som är boven idramat bara för att "statistiken"säger att kvinnor tar ut 85% av ledigheten.Till saken hör ju också att kvinnor idag vill vara hemma med sina barn.
 

Kvinnliga sökanden

Skrivet av  Mimmi
Det *måste* ju mansdominerade arbetsplatser skriva ut i sin annons, men det betyder inte alls att de faktiskt kommer att anställa en kvinna för det.

Själv jobbar jag i skolan och eftersom branschen är kvinnodominerad så måste vi skriva att vi gärna ser manliga sökanden. Säger inget om den som till slut anställs (även om vi uppriktigten gärna ser fler män som lärare).
 

Att kvinnor vill vara hemma...

Skrivet av  G
Om du ställer frågan till kvinnorna som vill vara hemma med barnen mer än vad pappan är på ett annat sätt:

Vill du ha sämre pension?
Vill du ha sämre arbetsvillkor?
Vill du hamna i beroendeställning av någon annan?

Så kanske du får mer nyanserade svar än att "oh ja, jag vill vara hemma med barnen" - ett svar som fö är det som en "riktig kvinna" förväntas svara.

Du kanske inte tror det men attityderna man får när man som kvinna arbetar och har små barn hemma hos maken är förskräckliga. Jag orkar att stå emot, men det är förståeligt att inte alla gör det.
 

En tydlig bild

Skrivet av  G
som visades i tidningen när Sossarnas vallöfte om ökad SGI bröts var familjen som hade planerat pappans hemmavaro till fyra månader. Avbräcket ekonomiskt var 2000 per månad efer alla skatter och avdrag och det skulle inte gå. Samtidigt poserade de framför en barnvagn för 7000.

Barn kostar. Man får lov att prioritera (även om inte alla är lika patetiska som den familjen) och det är inte så att man får barn över en natt utan det tar ett tag och jag ser det som en ren investering.

Dessutom - ekonomiargumentet är överskattat tror jag. Det - precis som argumentet om att "vi hade tänkt, men just nu passar det inte för oss för han har precis börjat på ett nytt projekt blablabla" får mig att tvivla. Har ni verkligen gjort en total ekonomisk översikt med omprioriteringar inlagda? Har han verkligen uttömt alla möjligheter och verkligen försökt planera in frånvaron på jobbet?
 

Så varför...

Skrivet av  Danne mannen
....måste staten bestämma över mina och min frus föräldrardagar?
 

Varför inte

Skrivet av  hjhelena
Sverige har en generös föräldraförsäkring. Det måste ju ligga i statens intresse att den kommer alla till del, inte bara mammorna. Varför skulle staten inte lägga sig i det? mvh Helena
 

Varför inte

Skrivet av  hjhelena
Sverige har en generös föräldraförsäkring. Varför skulle det inte ligga i statens intresse att se till att den kommer alla till del, inte bara mammorna, och föräldradagarna är väl främst för barnen och de ska väl få vara hemma med både mamma o pappa?
mvh Helena
 

Dannemannen

Skrivet av  Helena
Därför att "staten" (dvs våra folkvalda) bestämmer över resursfördelningen, that\'s why. Så om "staten" anser att det är illa ställt på jämställdhetens område, t.ex. i arbetsliv och på familjeplanet och förfogar över verktyg (föräldrapenningen) som man tror kan användas för att påverka människors agerande och i förlängningen attityder - ja, då använder man givetvis dessa verktyg. Det är vad jag förväntar mig i alla fall.
 

Det är ju...

Skrivet av  Danne mannen
....forfarande så att man som förälder har ett ansvar emot sina barn och har man en partner som inte tar detta ansvar har man satsat på fel "häst".Jag och många med mig(män och kvinnor) tar detta ansvar och en öronmärkning skulle bara göra det sämre för oss.Jag har en dotter och jag vill såklart att hon ska ha det lika bra som alla andra vare sig man är "kille eller tjej"men att tvinga fram en sådan självklar sak som att vara hemma med barnen känns ju ofattbart absurt.
 

Dessutom

Skrivet av  Mimmi
Om vi ska följa det familjerna "vill" så skulle väl t ex kvinnorna fortfarande inte ha rösträtt.
Var inte ett av argumenten emot kvinnlig rösträtt på den tiden att kvinnorna faktiskt inte ville/behövde bry sig om politik?

Att förändra fördelningen av föräldradagarna kan röra om lite i könsfördelningsgrytan och rätta till en hel del orättvisor som idag drabbar såväl kvinnor SOM män!
 

satsa på fel häst

Skrivet av  G
pja kanske det, men inte så lätt att styra över om man är kär? Dessutom är den ekonomiska situationen för ensamma förälder inte en höjdare, varför "valet" att bli beroende av en annan känns rätt enkel. KOmbinerat med självbedrägeri (för kärleks skull, för barnens skull, för ekonomins skull...).

Som det ser ut idag så är mannen rätt bortglömd på mödravårder och i barnavården och bara det gör att en pappa kan känna sig osäker och hellre stanna där det känns bäst - på jobbet.

På samma sätt är det för kvinnan som väldigt ofta inte får den cred hon förtjänar på arbetet varför det är skönt att kunna styra lite själv (hemmet).

Vill man att det ska fortsätta vara så alternativt förstärka de rollerna så är det bara att lyssna och ta in all reklam som så tydligt talar om hur vi "ska vara". Vill vi att alla ska ha samma möjligheter till en härlig tid med barnen samt en fungerande arbetssituation och pension så används politiska medel för att nå dit.

Därför. Behöver jag säga att jag är för? :-)
 

Ekonomiargumentet

Skrivet av  Susanne med Viggo
Jag tjänar en bra bit över taket och betydligt mer än min man. Jag förlorade netto ca 7000 kr per månad på att vara hemma, även om jag blev lite kompenserad av mitt jobb de fyra första månaderna då jag fick 90% av min lön.

Jag brukade skämta lite med folk ibland under graviditeten och köra med ekonomiargumentet när folk undrade hur länge jag planerade att vara hemma. Jag brukade säga att "Jag kan ju inte vara hemma så länge eftersom vi förlorar så mycket ekonomiskt på det, så det blir väl några månader bara". Då tittade folk på mig som om jag kom från mars och det tycker jag visar hur ihåligt det argumentet är. Givetvis prioriterade jag att ta ut min halva av föräldradagarna och min man har tagit den andra halvan. Sammanlagt var vi hemma i 15 månader innan Viggo började på dagis och de första månaderna har han bara gått 15 timmar per vecka för att mjukstarta lite.

Allt handlar om prioriteringar. Jag tycker att vi har en generös föräldraförsäkring som ändå kan ge såpass mycket pengar som 80% av ca 24 000 kr per månad. Många lågavlönade i vårt land skulle vara tacksamma för att ha en sådan lön. Så ja, jag tycker att många är bortskämda när de säger att det är för dyrt att vara hemma några månader samtidigt som de köper den dyraste familjebilen och den dyraste barnvagnen mm.

Jag är för en delvis kvotering av föräldraförsäkringen, 6 månader var till mamma och pappa med god ersättning och 6 månader att dela på som man vill.

mvh,
Susanne
 

Dåså!

Skrivet av  Danne mannen
Då har ju du och din man delat på dagarna utan att "staten" ska lägga sig i eller hur?!
Det är det jag menar med att vi som individer måste kunna bestämma en sådan sak om vi ska kunna kalla oss för en demokrati.
 

Inte så enkelt

Skrivet av  Susanne med Viggo -03
Jag och min man har kunnat dela lika på föräldradagarna eftersom vi försöker leva ett jämställt liv, men vi är helt klart i minoritet. De flesta klarar inte av att bryta mot könsrollsnormen utan gör som man alltid har gjort. Det tycker jag är fel och det leder i förlängningen till att vi kvinnor diskrimineras på arbetsmarknaden, något jag ofta märkt av inom den akademiska världen där jag länge befunnit mig.

Eftersom folk uppenbarligen inte klarar av att dela rättvist på dagarna trots att man kunnat göra det i ca 30 år så måste man ta till andra metoder. Jag vill inte rösta för ett system som vi har idag som cementerar könsroller både för oss själva, men även för våra barn som i ytterligare en generation växer upp med synen om att det framförallt är kvinnorna som ska ta hand om barnen. Jag vill att samhället ska stödja ett jämställt föräldraskap på ett eller annat sätt. Det kommer förstås att finnas de som vill göra på sitt eget sätt och det får de ju ändå. Skillnaden är att de får bekosta det själva, på samma sätt som folk gör idag som vill vara hemma längre än den tilldelade tiden. Ingen pappa tvingas att vara hemma mot sin vilja, men om de vill det så har de möjlighet till ersättning. För att barnet inte ska behöva börja på dagis innan ettårsdagen måste man kanske då anställa en barnskötare eller be mormor, eller låta mamman vara hemma på egen bekostnad i de fall där mannen anser sig inte kunna vara hemma sin tid. Men det är väl upp till folk själva hur de löser det. Om mannen har en sådan hög lön att han inte har råd att vara hemma, har han kanske råd att betala en barnskötare eller försörja sin hemmafru.

Varför ska föräldraförsäkringen inte vara individuell när alla andra försäkringar är det?

mvh,
Susanne
 

Det..

Skrivet av  Danne mannen
...finns som sagt ingen gyllen medelväg.
Jag tycker delvis som dig men jag tror inte det löser frågan.
Du grundar dina värderingar såsom jag på erfarenhet.
Vi har också fått ett socialt arv vilket jag tror formar sig en aning för varje generation då man lägger ihop det sociala arvet med den erfarnehet man har lyckats skaffa sig tills man blir förälder.
Jag är tex höjd och flygrädd bara för min pappa är det.Det sociala arvet blir ju förstärkt iom 9/11 och andra händelser,man får liksom ett kvitto på att min pappas rädsla är befogad.Det är samma sak med hundratusentals människor i detta land när det gäller
mamma och pappa roller.
Det här med könsroller och att vi måste ha någon slags öronmärkning bara för att dela lika på FD har en löst grundad förankring tycker jag.För en arbetsgivare är det ett problem bara du har barn oavsett om du är man eller kvinna.Argumetet att du skulle vara mindre värd på arbetsmarknaden bara för du är kvinna och kan/kommer att få barn under en anställning skulle automatiskt skulle leda till lägre lön har jag svårt att tänka mig.Du är dessutom mycket attraktiv i mandominerande branscher såsom IT som kvinna och vice verse då du är man och söker dig till ex dagis etc.
 

Håller med dig, Susanne

Skrivet av  Mimmi
Det är märkligt så svårt det är med ekonomisk planering inför ett barn, men så lätt att lägga undan pengar inför en resa eller större investering.

Det är lätt som en plätt att spara inför inkomstbortfallet (om man tjänar över taket) när man ska ha barn - plus att man ofta faktiskt är rätt välbeställd i största allmänhet om så är fallet vilket inte borde döma familjen till vatten och bröd under föräldraledigheten.

Men vid sådana tillfällen väljer folk oftast den enklaste vägen: låta den som tjänar minst stanna hemma. Inte för att det alltid är bäst.
 

Det känns..

Skrivet av  Danne mannen
...som att diskussionen skenar iväg.
Min fråga var : varför införa kvotering!?
Det är klar man måste prioritera och det är ju faktiskt så att vi har en mycket bra föräldrarförsäkring idag så mycket kan vi ju konstatera och vara överens om tror jag.
Men varför ska "Staten" röra och föra överallt?
Man tror att det ska bli bättre för kvinnor genom att öronmärka FD så att båda föräldrarna stannar hemma halva tiden var,inte för man som individ vill de utan för att "persson och CO" tycker de.Till saken hör ju att det också är många kvinnor som vill vara hemma med barnen längre och inte släpper in sina män som iof kanske inte kämpar tillräckligt mycket för sin rätt men jag tror fortfarande inte att kvotering löser problemet.Jag tror inte att man men en lag kan ändra ett problem som är så inljutet i vårat samhälle.
Hur man ska göra vet jag dock inte men jag vill också att kvinnor ska ha samma arbetsvilkor.
 

Varför skulle inte en lag förändra?

Skrivet av  Mimmi
Det är väl självklart att en lag skulle förändra rätt mycket?

Jag tror ju inte ett smack på att män skulle vara sämre småbarnsföräldrar än kvinnor, d v s en man fixar att byta blöjor och mata barn lika bra som en kvinna. Det skulle dessutom ge dem lika mycket rätt att få vårdnaden vid en eventuellt tvist i framtiden eftersom de då kan "bevisa" att de engagerat sig i sina barn minst lika mycket som mamman. För det sistnämnda är ju faktiskt något som många män tagit upp som ett stort problem: de har inte en chans att få vårdnaden om barnen, för att de en gång struntat i eller lättvindigt givit upp sin rätt att vara hemma lika länge som mammorna när barnen var små.

Givetvis är detta bara EN bit av jämlikhetsproblematiken, men en viktig del både för män och för kvinnor.

Jag förstår inte varför inte männen är eld och lågor inför chansen att få laglig rätt att vara hemma med sina barn lika länge som kvinnorna! Detta borde vara något de kämpade för!
 

Jag lägger ner...

Skrivet av  Danne mannen
...för vi snackar om olika saker.
Kanske ska gå in på en sida där mansnackar politik och samhällsproblem.
 

Klart att en lag skulle hjälpa

Skrivet av  Susanne med Viggo -03
Ta lagen mot barnaga till exempel. Innan den stiftades så var det vanligt att barn fick stryk på olika sätt i vårt samhälle. Nu är det som tur är ganska ovanligt och inte nog med det så anser de allra flesta människor att det är fel att slå barn. Samhällsmoralen har alltså också ändrats och det på ganska kort tid.

Jag tror också att ett av de största problemen idag är kvinnor som vill ha alla dagarna för sig själva förutom de 60 icke-överlåtningsbara och en uppdelning skulle ju vara ett effektivt vapen mot dem. Man kan ju alltid välja att vara hemma längre än den lagstadgade tiden, men då ska man få bekosta kalaset själv. De samhälleliga medlen bör gå till att stödja system som främjar jämställdhet.

mvh,
Susanne
 

???

Skrivet av  Mimmi
Så man får inte lägga fram argument som inte passar dig, Danne?
Om det här med att dela föräldradagarna vore en enkel fråga så skulle jag kunna ge enkla svar, men nu blir det nog tyvärr så att det är ganska mycket som är inblandat och står på spel om lagen ändras. Sorry!
 

Till mimmi!

Skrivet av  Danne mannen
Jag vill mer än gärna diskutera med dig men inte här.
För mig spelar det ingen roll med eller utan kvotering för jag har gjort min plikt dvs att vara hemma med barnen som för övrigt är det bästa jag har.
Vi kan ta diskussionen på tex msn om du vill.
 

OKI

Skrivet av  Mimmi
Jag har sett att du tagit ditt ansvar, blev mest förvånad över att du inte ville diskutera vidare.
 

Vänta lite nu...

Skrivet av  Danne mannen
....skulle jag vara oansvarig för att jag tycker diskussionen skenar iväg eller?
Vi har fortfarande olika uppfattning om kvotering men har samma mål dvs att könsindelningen i vårat samhälle ska mer eller mindre suddas ut.
Så det är väl ingen ide att diskutera tycker jag.
 

Danne

Skrivet av  Helena
Du misslyckas med att föra fram genomtänkta argument emot delad fp, du bara upprepar att "Persson o co" inte ska bestämma över enskilda familjers så kallade val, och det är inget argument, det ljuder bara av politikerförakt och när en diskussion tar den vändningen känns det oseriöst.

Det är toppen att du vill ha ett mer jämställt samhälle men vad har du själv för idéer om hur vi kommer dit? Om vi inte ska börja i de traditionella könsrollerna som sitter så djupt hos många.
 

helena

Skrivet av  Danne mannen
Du/ni verkar inte förstå att vi har olika åsikter.
Varken du,jag eller någon annan kan veta om vårat ställningtagande är rätt i denna fråga.
Jag har fortfarande en stor övertygelse om att kvoteringsdebatten handlar om något annat än jämnställdhet.
Och glöm inte att ...JAG VILL OCKSÅ ATT ALLA FAMILJER SKA HA LIKA JÄMNSTÄLLT SOM JAG OCH MIN FRU,DVS VI DELAR LIKA PÅ PRECIS ALLT!!!!!
 

Jaha

Skrivet av  Mimmi
Sedan när är vitsen med diskussioner att tycka exakt lika?
Du får givetvis göra som du vill och avstå från vidare diskussioner, men varför förklarar du istället inte vad du tror att kvoteringen går ut på, i dina ögon?
 

Det har väl aldrig....

Skrivet av  Danne mannen
...varit ok att slå ett barn rent moraliskt!
Sen så är ju mörkertalet vad gäller barnaga mycket stort idag skulle jag tro så lagen har inte gjort så mycket enligt min mening.
Sen pratar du om att bekosta del av "kalaset" själv!
Då kan vi ju lika gärna skrota sjukförsäkringen också och betala de kalaset själv så blir det riktigt stora klass skillnader i sverige(ironisk).
 

är svar på "Klart att en lag skulle hjälpa " imt

Skrivet av  Danne mannen
ss
 

Öronmärkning

Skrivet av  hjhelena
Sverige har en generös föräldraförsäkring. Varför skulle det inte ligga i statens intresse att se till att den kommer alla till del, inte bara mammorna, och föräldradagarna är väl främst för barnen och de ska väl få vara hemma med både mamma o pappa?
mvh Helena
 

Jag....

Skrivet av  Danne mannen
vill inget annat än att vara hemma med mina barn.
Jag har också varit hemma med dem i 6månader/barn och det var den bästa tiden i mitt liv.
När den gäller regering och riksdag har jag inget förtroende för dem.Frågan om öronmärkning är ett sätt att försöka få lite mera jämnställt vad gäller män och kvinnors roller i vårt moderna samhälle vilket är en hedersvärd ide.Om jag vill ta ut hälften av dagarna är det bara att göra det som reglerna är idag.Men att tvinga någon att göra det vare sig man är "Man eller Kvinna" är fel tycker jag.Man måste komma med någon typ av "Paketlösning" för att fixa löneproblemen.
 

Att individualisera föräldrapenningen...

Skrivet av  Helena
... är en viktig del av den paketlösning du pratar om. Men det som det inte talas så mycket om i sammanhanget och som gör det hela svårsålt i allmänhetens ögon, det är ju att det handlar om framtiden, våra söner och döttrar. Inte om oss själva - vi är redan fast i etablerade roller och resultatet av olika förväntningar på kvinnor och män.
 

Tro du ...

Skrivet av  Danne mannen
....på fullaste allvar att killarna och tjejerna i toppen bryr sig vem som är hemma med barnen?
 

Hur menar du?

Skrivet av  Helena
Vilka syftar du på när du säger "på toppen"? Regering och riksdag? I så fall finns det ju faktiskt företrädare för båda åsiktslinjerna. Du kan väl inte ha missat hela debatten med argument för och emot individuell fp?
 

Jag...

Skrivet av  Danne mannen
....tycker hela debatten är absurd för det är akademiskt BS!
 

Är du en sån?

Skrivet av  Helena
Som använder "akademisk" som ett skällsord? Ursäkta, men då avslutar vi det här kvickt som ögat. Jag är uppvuxen i en tämligen bildningsfientlig miljö och skyr sånt opportunistiskt trams som pesten.
 

Förstår

Skrivet av  hjhelena
vad du menar... men alla killar kanske inte vågar vara lika starka mot sin arbetsgivare etc, idag blir man gärna sedd som en toffel om man stannar hemma. (Horribelt.)
Dessutom tror jag att vi aldrig får lika löner etc förrän vi delar. Vi tjejer blir ju alltid bedömda som potentiella barnaföderskor, och killarna blir attraktivare på arbetsmarknaden. I ett idealiskt samhälle där jämställdhet råder skulle säkert par själva kunna förfoga över sina dagar enl deras rådande livssituation eller intressen.

Kram H
 

Jag är..

Skrivet av  Danne mannen
...mer "kött och blod" om du förstår vad jag menar.
Statistik i all ära men sen då?
Det finns nog inge rätt och fel tror jag.
Mina åsikter är grundade precis som dina på erfarenheter och det sociala arv vi tar med oss från våran uppväxt.Det är lite svårare än att bara ändra ett par regler ang FP.
 

Men lagar och regleringar..

Skrivet av  Helena
.. kan hjälpa attityder på traven och i det här fallet tror jag det är absolut nödvändigt. Utan öronmärkta pappamånader hade knappast pappornas uttag varit så "högt" som det är idag och även om kvinnorna fortfarande står för nära 85% av det totala f-pengsuttaget så har pappadagar/pappamånader ändå gett fäder nödvändiga verktyg och argument för att hävda sitt föräldraskap. Jag tycker absolut att man ska fortsätta på den inslagna vägen!
 

Jag tycker...

Skrivet av  Danne mannen
....som dig!
Det att det ska vara lika men jag tror inte det kommer att lösa problemen när det gäller kvinnors arbetsvilkor.
 

Nu tror inte jag...

Skrivet av  ES
... att någon tror att så fort vi får en individuell föräldrarförsäkring så vips blir arbetsmarknaden jämlik. Snarare är det en, men en viktig, pusselbit för att nå fram till det målet.
Men självklart räcker det inte som en enda åtgärd.
 

Men vart...

Skrivet av  Danne mannen
...är resten av "paketlösningen?
Jag tror att ändra fd reglerna är att börja i fel ände!
 

Artiklar från Familjeliv