Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skum enkät på aftonbladet

Skrivet av loppran
Aftonbladet har gjort en enkät för mammor och pappor som jobbar heltid, där man får ta ställning till påståenden som t ex om man "har svårt att få livspusslet med barn/förhållande och jobb att gå ihop", om man själv önskar jobba mindre, om man vill att maken/makan jobbar mindre etc.
Enkäten avslutas med påståendet:

Jag anser att kvinnorna får betala priset för ”jämställdhet” med dubbelarbete
Ja
Nej
Vet ej

Hur ska detta tolkas? Varför citationstecken runt ordet jämställdhet? Är det jämställdhetssträvan i sig som är kvinnofällan. eller...? Många frågor blir det.

Hur tolkar ni detta?
Svar på tråden: Skum enkät på aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,

Skrivet av  loppran, glömsk
Glömde ju länken!
 

Kanske skulle få med hela adressen?

Skrivet av  loppran
http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,573168,00.html

Sådär. Nu ska jag inte skriva fler inlägg på en stund, lovar.
 

Intressant fråga..

Skrivet av  Annika60
Jag undrar också vad de menar...
 

Ävan ställd av näst sista frågan

Skrivet av  Amelie
"Jag känner mig pressad av kraven att vara en jämställd kvinna och en bra mamma,"

Kan man vara pressad av kravet att vara en jämställd kvinna? Eller menar de att bra mamma=ojämställd kvinna, och att det blir en intressekonflikt.

Det luktar skumt om hela enkäten, slår man ihop de två sista frågorna kan ju man undra om det är ett pressande krav att bli mer jämställd så man slipper dubbelarbetet!!
 

Tack för era svar

Skrivet av  loppran
Ja, då är det inte bara jag som är överkänslig. Skönt på sitt vis att fler tycker enkäten är skum...
 

Otroligt ledande frågor

Skrivet av  Susanne med Viggo 030721
Det känns verkligen som att de bara vill bekräfta sin egen tes om att jämställdhet är en ny kvinnofälla. Jag försökte svara på frågorna och fick svara nej på nästan alla trots att det egentligen inte riktigt stämde heller, men det stämde bättre än ja-svaren.

Man blir lite trött ibland...

mvh,
Susanne
 

Tror de menar att...

Skrivet av  Smartis
kvinnor betalar för att få tillgång till utbildning och arbetsliv på villkor snarlika mäns. varför? Jo, för att män väljer att inte göra motsvarande inhopp i hemarbetet, dvs föräldraskap och hushållsarbete.

 

Artiklar från Familjeliv