Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Perfekt julklapp från arbetsgivaren

Skrivet av Bitter och arg
Suck, jag blir arbetslös! Har jobbat inom samma företag i 2,5 år varav 1 år med nya arbetsuppgifter. Hade en visstidsanställning som går ut nu i årskiftet. En kollega tar tjänstledigt för studier i 4 år och jag som jobbat mest av alla blev inte ens tillfrågad. Orsak jag är gravid! Enligt mig själv skulle jag ha blivit tillfrågad och personen som redan fått studievikariatet skulle gått på mitt graviditetsvikariat. Jag har verkligen kämpat och slitit på jobbet, varit lojal och flexibel. Chefen sa rätt ut av "vi kan ju inte ha gravida här i korridoren, och vi har inte tänkt tanken att tillfråga dig". Jag är så besviken, arg och ledsen. Tänk vad det hade varit skönt med en trygg tillvaro.
Svar på tråden: Perfekt julklapp från arbetsgivaren

Men?

Skrivet av  Malva
borde du inte ha förtur med tanke på din tid inom företaget? Kontakta facket och kolla vilka regler som gäller! Och det där uttalandet från chefen.. aj aj är det inte snudd på straffbart att säga så?
Håller tummarna för dig, ska man bli utspelad som kandidat för en tjänst ska det banne mig vara på rätt premisser, inte för att man är gravid. Basta
 

Stå på dig!

Skrivet av  Kristin
Jag tycker också att du ska kontakta facket, Jämo, vad det nu kan vara. Det låter inte bra. Då vet du i alla fall vilka rättigheter du har om du kontaktar dem.
 

Artiklar från Familjeliv