Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vem har fel??

Skrivet av Jullan m Olle o mössan v.25
Sonen fick inte så många julklappar i år. Men en som han fick och som han blev jätteglad över var ett Pippi-pussel. Det är två hål i trä utsågade som figurer och där i kan man lägga ihop Pippi resp Tommy o Annika. Det finns några olika huvuden och tröjor/armar och ben till pippi resp bara ett tommy och ett annika huvud med en matchande outfit till varje. Annika "ska" man lägga ihop med en blå blus och en grön kjol. Tommy har orange sjömanskostym och blå kortbyxor. Men av ngn anledning så har min son (2½ år) bestämt att Tommy, han har kjol och Annika hon har byxor. Jag tycker det är så kul. Han vägrar låta tommy ha byxor :-D

Det var nog inte riktigt så tillverkaren hade tänkt sig det hela...

Svar på tråden: Vem har fel??

Tillägg...

Skrivet av  Jullan m Olle o mössan v.25
Appropå Pippi blev jag besviken när jag skulle handla julklapp till grabben. Han gillar pippi jättemycket så jag tänkte att han skulle bli glad av att få en tröja med pippi-motiv.

Trist bara att alla kläder med pippimotiv var uppbenbart "flickiga". Efter mycket letande hittade jag en ganska neutral tröja som var röd med rätt motiv på. Varför är det så?

Är det bara för att pippi är en flicka?
 

Jag har köpt

Skrivet av  Annjo
Pippi käder på Åhlens till min son. De hängde på flickavdelningen men jag tyckte att de var rätt neutrala i fina klara färger.
 

Upplever han

Skrivet av  Mogge
att det är något problem med en vad du kallar "uppenbart flickig" tröja? Vad skulle hända om han fick en sån. Skulle han bli ledsen då? Han tyckte ju om pippi.
 

Nej...

Skrivet av  Jullan m Olle o mössan v25
det är mer bara principen. Jag tycker själv inte om rosa, tex. Skulle aldrig ha det på mig själv och skulle nog inte köpa en rosa tröja till en ev. dotter heller.

Det är ju mest det att det var tjejkläder (alltså klänningar och sånt) som var mest framplockat. Men jag köpte en flicktröja till slut ändå. Fast jag tycker ju att en helt vanlig röd tröja lika gärna kunde hängt på pojkavdelningen...
 

Jag tycker inte om svart

Skrivet av  Lingling
Tycker det är urtrist och ...
Ändå letade jag efter en svart tröja till min son (3½) nu i veckan för att han sagt att han ville ha en svart tröja på sig ( det slutade med att han sprang omkring i en av mina svarta undertröjor av silke och såg ut som han skulle på medeltidsvecka ...), svårt att hitta vad jag tänkt mig upptäckte jag, fast jag letade inte överallt, dåligt med tid; alla svarta barntröjor hade tryck, fula gubbar eller glitter, jättestora med små halshål eller tajta med stora halshål ... slutade med att jag köpte t-tröja tryck på i lustig burk till honom, och burken visade sig vara det roligaste:) han har vägrat ha den på hittills.

Vad jag menar är att om din kille vill ha ett plagg med Pippi på kanske du bör ´´ta´´ om det är rosa?

Våra barn kommer säkert ta till sig en del av vår smak och värderingar, men inte allt ... och att censurera färger är knappast det mest angelägna.
 

Artiklar från Familjeliv