Så himla bra! |
|
Skrivet av | Tove med lilla G |
Jag är snart klar med min utbildning och varit på två anställningsintervjuer. Frågor jag fick på den första: "Så du har en son på 2,5 år, är han sjuk ofta? Är du sjuk ofta? Planerar du att skaffa fler barn, isåfall när?" Sedan blev jag kallad till en annan intervju. Jag fick frågor om mitt intresse för yrket, min kompetens, utbildning, yrkeserfarenhet, syn på ledarskap och organisation etc. Efter att det formella avhandlats sa chefen "och så är du mamma också..." varpå jag log och sa: "ska du fråga om han är sjuk ofta? Ja, vad ska jag säga, han är 2,5 år och går på dagis det är klart att han blir sjuk då och då." Hon tittade på mig och sa: "Menar du att du har fått en så dum fråga tidigare? Det har väl ingenting med nånting att göra!" Jag berättade lite om min tidigare intervju och hur dumt det hade känts att ingen var intresserad av min yrkeskompetens. Hon sa att hon inte hade det minsta med att göra om jag skulle ha fler barn eller inte. Vilket ju är sant! varför kommer ens frågan upp? Hursomhelst fick jag jobbet! Är jätteglad! |
|
Svar på tråden: Så himla bra! | |
|
|
Är det lagligt? |
|
Skrivet av rhino | |
Hur är reglerna egentligen? Får man fråga om framtida barn och om någon är sjuk ofta? jag tycker det låter mycket tveksamt. | |
Nej det är inte lagligt |
|
Skrivet av Mortorio 23 dagar kvar | |
vissa chefer få tillockmed anställda att skriva på att dom inte ska skaffa barn inom en viss period för att överhuvudtaget ska få jobbet. Detta har ingen laga kraft efter vad jag förstått. Jag skulle bara svarat som dom vill på frågan (att jag inte ska ha barn och att mitt barn aldrig är sjukt) och om dom sedan kommer och gnäller när jag blir gravid eller mitt barn är sjukt så kan dom ändå inte gör speciellt mycket. Jag blir mest arg när jag hör dom frågorna. |
|
|
|
Nej det är det inte men |
|
Skrivet av lyckligt lottad | |
som arbetsgivare så kan man ju inte låta bli att tänka på det! Jag brukar faktiskt fråga hur de delat upp tidigare f-ledighet och skulle var väldigt tveksam till att anställa en kvinna som tagit hela f-ledigheten själv - så är risken stor att hon tar all VAB också... Och blir borta aslänge om det blir fler barn. | |
Att fråga |
|
Skrivet av Annjo | |
är förmodligen inte olagligt på något vis. Men att välja bort någon för att han/hon tänker skaffa barn är mer tveksamt. Samtidigt förstår jag arbetsgivaren också, det är inte roligt att anställa någon som mest kommer att vara borta. Eller anställa någon som kommer att vara borta flera år pga fler barn! | |
Jo det är olagligt |
|
Skrivet av Kajsa | |
Och just situationer som den som beskrivs ovan är en av anledningarna till att jag är för delad föräldraledighet. Så att arbetsgivare slutar se kvinnor som "riskanställda". "inte roligt att anställa någon som mest kommer att vara borta" Herregud, jag har flera småbarnsföräldrar anställda. De vabbar då och då, men inte sjutton är de "mest borta". Larv! När ska arbetsgivare lära sig att barn är en del av livet? Och att det inte nödvändigtvis behöver vara en belastning i yrkeslivet, utan att det också kan vara en tillgång. När man skaffar barn utvecklas man som människa OCH som yrkesmänniska. Ledarskap, organisationsförmåga, effektivitet tror jag ofta är betydligt bättre utvecklad hos småbarnsföräldrar än hos andra. Det där "borta i flera år"-perspektivet tycker jag är väldigt kortsiktigt faktiskt. |
|
|
|
Vad är det |
|
Skrivet av Annjo | |
som du hävdar är olagligt? Jag har själv inga anställda, tack och lov, men mina föräldrar har anställda och jag vet att det kan bli väldiga problem med anställda som "försvinner" flera år (jag menar inte att de vabar då och då, utan är föräldralediga i år!). Och oftast är det mammorna som "försvinner", så jag förstår de småföretagare som inte vågar satsa på att anställa någon som troligen kommer att vara borta mycket. Men detta gör inte att jag tycker att det är rätt att ställa såna frågor vid en anställningsintervju. |
|
Nä tror inte det |
|
Skrivet av Vickan m EJ | |
Men jag har fått frågorna flera gånger. När jag sökte jobb på Manpower för några år sedan skulle man skriva under ett papper på att man inte var gravid. Kändes inte som om jag ville jobba där ens om jag fått jobbet. | |
Men det måste väl ändå vara olagligt?! |
|
Skrivet av Vimse | |
Det är väl en sak att ställa en fråga om någons planer (även om jag tycker att det är väldigt fel att ställa den frågan, så är det dock svårt att dra gränser för muntliga samtal). Men att skriva på papper! Och kan man verkligen garantera en sån sak, att man inte är gravid alltså? Ska man tvingas testa sig, eller räcker det med att man hade mens för ett par veckor sen? Om man blir gravid just när man skriver på, hur blir det då? Nää, ett sånt papper kan inte vara värt någonting juridiskt, fruktansvärt att skrämma människor på det sättet. Hemsk syn på sina anställda. |
|
|
|
Ja |
|
Hur kan man veta att man inte är det? Jag satt och funderade på det när jag satt med pappret framför mig. Hade jag varit gravid hade det då varit kontraktsbrott? | |
Juridiskt |
|
Skrivet av Annjo | |
så gäller inte ett sånt avtal. Det är fruktansvärt att vissa arbetsgivare har såna, men som sagt det är är ingen fara att skriva på och sen bryta kontaket. Personligen skulle jag dock dra mig för att börja arbeta hos en arbetsgivare med den människosynen, men måste man så måste man...... |
|
Dementi |
|
Hm kom just på att jag inte är 100 på att det var just Manpower. Nåt av de stora uthyrningsföretagen var det i a f. För jag vet att jag tyckte att det var konstigt att de som var så etablerade kunde vara så oproffsiga. | |
|
|
Håller med Rhino |
|
Skrivet av SandraB | |
Jag tror inte man få fråga sånt. Jättegrattis till jobbet!! |
|
Grattis! |
|
Skrivet av H-n | |
Kul att du fick jobbet, och att chefen verkar vara en vettig sort som kan skilja på vad som hör till saken och inte. Min egen erfarenhet är att de småbarnsföräldrar som tar ansvar för sina barn ofta är väldigt ansvarsmedvetna och effektiva på jobbet. De män (hittills har jag bara stött på män) som låter frun/sambon ta hela ansvaret för familjen är ofta mindre flexibla och har sämre vana att hantera de förändringar vi ställs inför hela tiden där jag jobbar. Så jag preminerar att medarbetarna tar ansvar för sin familj! Samtidigt förväntar jag mig så klart att de samarbetar om att hitta bra lösningar både för familjen och jobbet. Men det gör de i stort sett alltid om man ger dem chansen. Lycka till med nya jobbet! |
|