Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad leder studier i genusvetenskap till?

Skrivet av Kanske student?
Har sökt till grundkurs i genusvetenskap och sett att några här läst det. Är reserv efter första urvalet. Om jag kommer in efter andra urvalet vet jag inte hur jag ska göra. Varför har ni läst det ämnet? ÄR det som ett kompliment till er utbildning eller är det ert huvudämne? Vilka arbeten kan man söka efter studier i genusvetenskap?
Svar på tråden: Vad leder studier i genusvetenskap till?

jag har

Skrivet av  Hellen
läst genus som andraämne. Skälet till detta är att när man vill forska kan genus idag inte vara huvudämne - jättefånigt!
Många läser genus som komplement till betendevetenskaplig, juridisk, pedagogisk, statsvetenskaplig utbildning osv.

Södertörns högskola och Lunds universitet tror jag har Genusvetarutbildningar. Efter examen kan man arbeta som sakkunnig tex i olika jämställdhetsprojekt. Vilka områden du kan arbeta inom beror ju på vilka övriga ämnen du läst, förstås.

Lycka till!
 

Stämmer verkilgen det?

Skrivet av  Bebismamma
Själv läser jag genusvetenskap vid Göteborgsuniversitet och där har man forskarutbildning. Läser även annat men jag tycker att det verkar mkt konstigt att man inte skulle kunna läsa forskarutbildningen på genusvetenskapligainstitutionen och ha genus som huvudämne.
 

nej...

Skrivet av  Sarah
det stämmer inte. Visst kan man ha genusvetenskap som huvudämne när man söker forkarutbildning! Det finns forskarskolor med genusinriktning (ex. i Umeå), forskarutbildningar på genusvetenskapliga institutioner på flera universitet och tvärvetenskapliga forskarutbildningar med genusinriktning (ex. Tema Genus i Linköping). Dessutom kan genusvetare söka forkarutbildningar inom många andra områden, framförallt sådana med tvärvetenskaplig inriktning. Så visst finns det möjligheter för genusvetare att fortsätta med forskning!