Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sagor som inte är SÅÅ förlegade?

Skrivet av Miss Lane
Har börjat berätta sagor för min lille son på snart 3 år, men det blir mest att man får hitta på för 99% av sagorna jag kan handlar om duktiga och modiga prinsar och fagra prinssesor som på slutet ges till prinsen tillsammans med halva kungariket. Även om han är liten känns det lite gammeldags att bara berätta sådana sagor och min fantasi börjar verkligen tryta. Så har någon nåt sagotips eller någon länk vore jag tacksam!
Svar på tråden: Sagor som inte är SÅÅ förlegade?

på det..

Skrivet av  po
glada 70-talet när jag växte upp fanns en sagobok som hette mamm och papp sagor av gunnel linde (tror jag) men den kanske är svår att få tag på nu....
Annars finns ju jättemycket ny och bra barnlitteratur på bibblan....!

MVH
 

tänkte inte på böcker

Skrivet av  Miss Lane
utan på muntliga sagor (som askungen, snövit, törnrosa) min son blir så distraherad av alla bilder och allt blädder när han ska somna.
Tack ändå!
 

Men hitta på en egen då!

Skrivet av  H-n
Jag berättade ofta påhittade sagor för mina barn när de var små. De älskade det och det spelade ingen större roll vad de handlade om. (Ofta väldigt banala och ointressanta i mina egna öron.)

Lycka till!
 

Vi berättar

Skrivet av  Christie
Bockarna Bruse, Rödluvan, Guldlock och Hans och Greta. De tre första kan man berätta ur vilket perspektiv som helst tycker jag.
 

I Hans och Greta

Skrivet av  Amelie
räddar väl Greta Hans ur buren innan de knuffar häxan i ugnen? Det kan man väl också vända på utan problem, och det visar ju att sagor i sig inte påverkas av att vända på rollerna.
 

vänd på det bara.

Skrivet av  sisla
Jag brukade läsa för min dotter om barna i bullerbyn och sådär men vände på det så att det var mammorna som åkte ut å högg granen och pappaorna som vävde trasmattor. För dig borde det ju funka att berätta om snövitpojken som har en elak styvfar som förtrollar en äppelbit så att snövit nästan dör men då kommer en prinsessa ridande i skogen... osv.. Du kanske kan göra en hel bok full med tvärtom-versioner som du sen kan få nåt roligt bokförlag att ge ut?! :-)
 

Det finns en antologi

Skrivet av  maisy
som heter Jättens dotter och andra folksagor om starka kvinnor skriven av Phelps Ethel Johnston. Den är riktigt bra.
 

tack så mycket! imt

Skrivet av  Miss Lane
thank you
 

Vänd på steken

Skrivet av  Helena
Låt tjejerna rädda killarna varannan gång. Låt blicken löpa framåt och hoppa över klyschor som "skämtsamt" beskriver Hur Tjejer Och Killar Är, de tillför inte historien något alls men bidrar till en knasig bild av sakernas tillstånd. Och så vidare.
 

Sagor är ju varianter på samma tema

Skrivet av  Amelie
Det är bara några hundra grundteman som finns, och sedan är allt variationer. Det är nog inte så svårt att läsa in sig på ett antal klassiska sagor och variera dem med olika namn, ibland flicknamn, ibland pojknamn, och olika yrkesmänniskor och livssituationer som bönder, prinsar och prinsessor, stadsbor... Barn gillar väl när de känner igen sig dessutom, så din fantasi räcker nog!
 

Bockarna Bruse är kul

Skrivet av  Villemo
tycker mina barn. Sen kan man ju låta trollet och alla bockarna vara hon i stället för han om man vill. Lätt att berätta muntligt, man kan illustrera den med händerna.
 

Min mamma

Skrivet av  en till Maria
berättade varje kväll en saga om vad en viss flicka (jag alltså) gjort under dagen. Hon nämnde aldrig namn, men tydligen så rättade jag henne om hon berättade "fel" :o) Och jag var alltid som uppslukad under de här stunderna.
 

Våra barn

Skrivet av  Ysh
De fick alla tre höra sagor om "En liten råtta som heter Sven" Deras pappa berättade fritt ur huvudet för dem. Alla sagorna började: Det var en gång en liten råtta som hette Sven. Han skulle... och så dagens äventyr. Äventyren var ofta av de vardagliga slaget som de själva kunde relatera till. Gå till affären (med förvecklingar förstås), ut och tälta, fiska, gå till biblan osv... Världens bästa nervarvningssagor berättade med ganska monoton röst och som oftast slutade med att både barn och pappa sov :)

Den råttan hann med många äventyr under åren och i synnerhet vår äldsta dotter talar om Råttan Sven-sagor ibland och hur hon tyckte de var så roliga.

 

Underbart!

Skrivet av  Helena
Vi hade en sommar med de tre cirkusbarnen vi, lätt igenkännliga som våra egna ungar. De älskade att höra om cirkusen, djuren, vilka nummer de uppträdde med osv. Synd egentligen att det fria fabulerandet inte ligger så nära till hands längre...
 

sagan om vanten

Skrivet av  Fumlan
Jag tror att den är ganska neutral förutom t ex "fröken räv i kjol så snäv". Det finns olika varianter. Vår tjej gillade den sagan när hon var tre år.
 

Artiklar från Familjeliv